Aquascaping Ett forum hvor det kan diskuteres løsninger og poste egene bilder av lanskapet i akvariet ditt.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24th December 2006, 01:21   #1 (permalink)

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 26
Standard Innredning

Heisann med"aquafreaks"

Jeg er da rimelig ny til saltvannsakvarieverden, har hatt akvariet mitt i en 4 mnd ca. Det er på 120 liter (man må da starte ett sted). Har en god del kalksteiner jeg fikk med i starten som no etterhvært er begynt å bli ganske så levende, med en masse rosa ting og tang på. Har et par ganske så store levende steiner, skjellsand og en ganske stor annemone (:P). Steinene mine er bare stablet, ikke noe fancy greier (hadde også vært fint å få se bilder\tegninger\høre ideer på hvordan dere har gjort med steinene osv) Det jeg lurer på er da:

1. Har sett på en del bilder at folk har helt nydelig blått vann i akvariet sitt, er dette pga lyset? eller noe dem har tilsatt?

2. Så lurer jeg egentlig bare på om noen kan gi meg noen pekepinner eller ideer om hvordan jeg kan få dette til å bli enda flottere å se på (alle ideer, bilder, osv er hjertelig velkommen)

MVH marius (med forbehold om skrivefeil pga det er julaften klokka 2 :P)

GOD JUL ALLESAMMEN
MariusH er offline   Svar med sitat
Gammel 24th December 2006, 07:14   #2 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 364
Standard Re: Innredning

en liten sak først... kalksteinen tar lang tid for at skal bli levende, det som definerer en levende stein(LS) er det som skjer inni steinen, der nitriter blir over tid brutt ned. pluss all mikroorganismene som lever i LS som hjelper til med og drifte karret. en kalkstein med alger på ville ikke jeg kaldt LS... poenget er, pass på du har nokk LS i karret ditt, ca 15 kg eller mer til ditt 120L...

når det gjelder lyset, det blå vannet kommer av at man velger et blåere lys for og simulere et dypere rev. dvs på fra 5 til 10 meter under vannet er det minder og mindre fargespekter, det er frekvensen til det blå lyset som trenger dypest ned i vannet.

og når det gjelder flott og se på... om det er pent eller ikke er det jo bare du som vet, vi skal ikke fortelle deg hva som er penest eller ikke, innrednings messig er karrene veldig personlige.
men det jeg anbefaler deg og gjøre er, pass på at utstyset ditt er dimensjonert til karret ditt, og helst overdimensjoner litt, ikke kjøp det første og beste, og ikke kjøp så mange dippedutter... hold oppsettet enkelt i begynnelsen.
lyset gjør mye av karret. finn det du liker(HQI eller T5).

og bilder finner du i galleriet her på forumet, eller du kan titte lit i linkene nederst på siden...

som talsman for BAK kan jeg si at klubben møtes hver siste onsdag i mnd. og at i januar skal ha frammvisning av karrene til hverandre. kom på møte (som blir utlyst her på forumet) så skal du få mange ideer...

velkommen til aqua freaks og til en fin hobby

NAGEL
Nagel er offline   Svar med sitat
Gammel 24th December 2006, 14:55   #3 (permalink)

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 26

Tusen takk for svar mister
MariusH er offline   Svar med sitat
Gammel 25th December 2006, 15:46   #4 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Moss
Meldinger: 54

hei og hallo

Hyggelig med ny-frelste-

jeg vil bare legge til at jeg er enig med og overdimensjonere utstyre litt men har hørt at det kan være skummelt å overdimensjonere skummeren da dette fjerner en del godsaker sammen med møkka.

tar gjerne imot respons på denne meldingen!
Pedro er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nyttige videoer om innredning av tanken din. Tage Aquascaping 4 11th May 2009 15:42
Innredning Reptilus Aquascaping 6 10th May 2004 23:48