Aquascaping Ett forum hvor det kan diskuteres løsninger og poste egene bilder av lanskapet i akvariet ditt.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25th October 2006, 13:22   #1 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 323
Standard nytt akvarie oppsett

Da nærmer det seg tid for å sette opp det nye systemet. utstyret er på vei(sorry p...) og det er på tide å planlegge oppsettet.

Det skal bestå av et hovedkar,sump og refugium.. (gleder meg stort)

Kan jo ikke stille på møtet i dag på akvariet. skulle gjerne gravd om litt forskjellige ting der spesielt med tanke på refugiumet og hvordan man skal få maks utbytte av dette.

ser at de fleste setter refugiumet mellom hovedkaret og sumpen.. er det noen grunn til dette? spiller det egentlig noen rolle hvor det ligger i systemet?
Jeg tenker jo som slik at de smådyrene som vi vil ha fra refugiumet er ønskelig å få rett i tanken og gjerne levende? (uten å gå gjennom skummer og returpumpen..) tenkte at dette også skal fungere som et karantene kar. noen synspunkter????

Håper dette oppsettet knakende bra. blir nok en del spm etterhvert.
endy er offline   Svar med sitat
Gammel 26th October 2006, 18:02   #2 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 1,887
Standard Re: nytt akvarie oppsett

Det aller beste er om refugiumet ligger litt høyere enn tanken, slik at det renner fritt ned i tanken uten at små dyr o,l, blir most i en pumpe. En kjempe fin mulighet til å ha en koloni med artemia som forsyner hovedtanken konstant med små mengder levende fõr...
Det er ikke å anbefale hverken sump eller refugium som karantene kar, parasitter o,l, vil da ha mulighet til å spre seg videre og infisere hovedtanken...
Noe spesielt utstyr du har valgt og ikke valgt?

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 27th October 2006, 08:54   #3 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

det var godt å høre det.. skal da legge refugiumet på denne måten. kanskje et dumt spm. men anvender du avrenning i refugium? er det nødvendig?

resten av utstyret på systemet som blir på vel 1500l

skummer deltec ap703
kalkreaktor deltec pf601s
sirkulasjon 4stk tunze 12000l/t
lys 4stk t5, 2stk giesman 200, 1stk giesman 400
pluss litt dingser som nivåfølere og slikt

tror ikke det skal være noen problemer med disse tingene.
får heller utvide med annet hvis det blir behov for det.
Gammel 27th October 2006, 09:20   #4 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Du anvender avrenning ned i hovedtanken ja, det er der du får tilført småkryp ol, en liten pumpe pumper opp vann i refugiumet og så renner det fint ned i hoved tanken etter på.

Det du har valgt av utstyr er nesten helt identisk med mitt oppsett og det fungerer utmerket.
Selv har jeg Nova2 lamper og en super Deltec KM 500 Kalkmikser..
Tviler på at du får noe særlig problemer med det utstyret....

www.norskhdforum.org
Gammel 27th October 2006, 10:05   #5 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

ehh. tenkte jop egentlig på om du brukte overflate avrenning?
vil det si at man ikke kjører vannet fra sumpen til refugiumet og så til hovedtanken igjen??
men sirkulerer det fra hovedtanken til refugiumet og tilbake med en egen pumpe?
Gammel 27th October 2006, 13:44   #6 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Det kan du selv velge om du vil ta vannet fra sumpen, eller hoved tanken, tenk litt på løftehøyde når du bestemmer deg for om du tar vannet fra tank eller sump, for dyrene og selve refugiumet spiller det ingen rolle...
Det blir jo en form for avrenning fra refugium og ned i tanken ja, ellers må du til med å pumpe vannet ned i tanken igjen.

www.norskhdforum.org
Gammel 27th October 2006, 23:27   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Jeg ville ført det rene og evt. filtrerte vannet fra sumpen opp i refugiumet og videre ut i tanken. Poenget med det er at etter vannet har blitt renset får det seg en ekstra rens av algene/fjerning av nærings stoffer samt tilsatt smådyr fra refugiumet før det renner ut i tanken igjenn.
Poenget er at refugiumet skal være siste ledd i renseprosessen før vannet renner tilbake i akvariet.
Gammel 28th October 2006, 14:08   #8 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogfish
Jeg ville ført det rene og evt. filtrerte vannet fra sumpen opp i refugiumet og videre ut i tanken. Poenget med det er at etter vannet har blitt renset får det seg en ekstra rens av algene/fjerning av nærings stoffer samt tilsatt smådyr fra refugiumet før det renner ut i tanken igjenn.
Poenget er at refugiumet skal være siste ledd i renseprosessen før vannet renner tilbake i akvariet.
100% enig.
Gammel 28th October 2006, 16:29   #9 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

refugiumet må jo betraktes som et finfilter og et berikningsfilter,, om man kan si noe slikt ,, så det bør vell absolutt som det sies her være siste leddet.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 28th October 2006, 18:21   #10 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Det er jo en del meninger om akkurat det poenget, om det skal være et siste fin filter som skal tilføres vann fra skummeren, eller om det skal tilføres vann fra tanken med det som følger med derifra som da gir litt mer næring enn "renset" vann fra skummer. Det er derfor jeg skrev at det kunne du velge, noen vil kjøre vann rett fra tanken og noen vil kjøre "renset vann" selv er jeg tilhenger av å bruke vann rett fra tanken slik at det blir tilført refugiumet mest mulig næring for så at smådyr ol får mest mulig næring uten at jeg behøver å løfte en finger. Selvfølgelig i refugium diskusjonen er det heller ikke noe fasit, som i det meste ellers i saltvanns hobbyen.
Hoved poenget med et refugium er at små mikro organismer skal få et trygt sted å vokse og å lage en viss levedyktig bestand som tilfører hoved tanken et lite men jevn tilførsel av disse smådyrene.
Ordet Refugium er vel et nykonstruert ord som betyr på norsk noe slikt som et "beskyttet område for flyktninger" det er da tanken på at smådyrene skal kunne fritt utvikle seg i et beskyttet område...

Filter biten av refugiumet er etter min oppfatning noe som er kommet som et tillegg til refugiums biten, og det fungerer jo helt utmerket som begge deler, men da ser jeg ikke helt vitsen med å tilføre vann fra skummeren, i mitt tilfelle ville da refugiumet fått tilført nærmere 4000liter pr time med vann fra skummeren og det kan jo bli litt mye, alternativt kan jo det tilføres mindre mengder fra sumpen til refugiumet vhja en liten pumpe men jeg ser ikke helt for meg at dyr og alger i refugiumet har så mye nytte av et vann som har gått igjennom en prosess med skummer, Ozon, Sand bed filter, og UV, tror ikke det er så veldig mye næring igjen til refugiumet da, dette er min tanke om tilførsel av vann til refugiumet, og da rett fra tanken blir for meg det som føles mest fornuftig.
Det blir til syvende og sist du som må velge, leser du litt om Refugium på ReefCentral så finner du selv din måte å kjøre refugium biten på, min teori må ikke sees på som noen fasit, for det er det ikke.

www.norskhdforum.org
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
oppsett av mitt neste akvarie. Frogfish Akvarie under utvikling! 16 7th December 2007 22:06
Oppsett av 180l akvarie. Nybegynner Tiltnes Ny til Hobbyen 5 24th August 2007 11:37
Akvarie oppsett.. Frogfish Lys, filtrering & annet utstyr 4 12th January 2006 00:14
AKvarie oppsett Frogfish Lys, filtrering & annet utstyr 11 19th April 2005 22:20
Overflate avrenning nødvendig (nytt akvarie oppsett)? Frogfish D.I.Y Gjør det selv 10 24th October 2004 00:35