Aquascaping Ett forum hvor det kan diskuteres løsninger og poste egene bilder av lanskapet i akvariet ditt.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12th May 2004, 11:21   #1 (permalink)

Medlem siden: May 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 19
Standard tips til en begynner...

Hei.
Jeg har et 180 liters akvarie som jeg skal ha som saltvannsakvarie. var paa biblioteket og laante noen boker, men de var heller skuffende. Er det noen som kan anbefale noen gode boker, nettsteder og hvor jeg kan kjope bokene :?: eller gi noen tips :?: som f.eks hvilket bunnmateriale man kan bruke :?: gar det feks an aa bruke skjellsand fra stranden :?:

Takker mye for svar!!!!!
looney er offline   Svar med sitat
Gammel 12th May 2004, 11:36   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 2,885
Standard Re: tips til en begynner...

Sitat:
Opprinnelig postet av looney
Hei.
Jeg har et 180 liters akvarie som jeg skal ha som saltvannsakvarie. var paa biblioteket og laante noen boker, men de var heller skuffende. Er det noen som kan anbefale noen gode boker, nettsteder og hvor jeg kan kjope bokene :?: eller gi noen tips :?: som f.eks hvilket bunnmateriale man kan bruke :?: gar det feks an aa bruke skjellsand fra stranden :?:

Takker mye for svar!!!!!
Fosså / Nilsen - The modern reef aquarium Vol 1
Den er litt utdadert, men den har etter min mening fremdeles status som Bilbel.
Den forteller deg alt som skjer i akvariet ved oppstart, hva du må passe på kjemi, lys, sirkulasjon, skumming osv.
Amazon.com er stedet  kjøpe akvariebøker. Fosså Nilsen - The modern reef aquarium Vol 1 har de i Marken sammen med et par andre bra bøker om koraller.
Gammel 12th May 2004, 11:49   #3 (permalink)

Standard

Takker!
Etter rundt 11 aar med ferskvann er jeg klar til aa ta det store skrittet tilbake til gronning stadiet.... blir mye aa lese og sette seg inn i fremover... :roll: tenker jeg er klar til oppstart etter sommeren, kanskje litt tidligere hvis jeg blir altfor utolmodig... :?
Gammel 12th May 2004, 12:06   #4 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Standard

Sitat:
Takker!
Etter rundt 11 aar med ferskvann er jeg klar til aa ta det store skrittet tilbake til gronning stadiet.... blir mye aa lese og sette seg inn i fremover... :roll: tenker jeg er klar til oppstart etter sommeren, kanskje litt tidligere hvis jeg blir altfor utolmodig... :?
Veldig smart som du gj¯r med  sette deg inn i tingene f¯r du begynner. Det kan spare deg for mye tid og penger.
Anbefaller ogs Reefkeeping som du kan lese her, der stÂr det mye nyttig, og er vel s oppdatert som det er mulig  bli :-)
Gammel 12th May 2004, 13:11   #5 (permalink)
Senior Member

Meldinger: 475
Standard

Forumet til reefcentral.com er ogs en nyttig kilde for informasjon. Der er nok de aller fleste sp¯rsmÂlene som en nybegynner har still og svart f¯r, det gjelder bare  finne dem. Bruk s¯ke funsksjonen.

Ellers har du jo forumet her. De som har peiling svarer villig og enkelte av oss som ikke har s mye peiling svarer dersom vi tror vi vet svaret.

Endre
Gammel 12th May 2004, 13:32   #6 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Endre
Forumet til reefcentral.com er ogs en nyttig kilde for informasjon. Der er nok de aller fleste sp¯rsmÂlene som en nybegynner har still og svart f¯r, det gjelder bare  finne dem. Bruk s¯ke funsksjonen.

Ellers har du jo forumet her. De som har peiling svarer villig og enkelte av oss som ikke har s mye peiling svarer dersom vi tror vi vet svaret.

Endre
Flere av guidene derifra er p vei hit nÂ... Noen som har lyst til  oversette ?
Gammel 13th May 2004, 21:00   #7 (permalink)
Senior Member

Rusky sin avatar

Sted: Sotra
Meldinger: 446
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Endre

Endre
Enig med Endre her. Bruk internett og div. saltvannsforum som finnes der.
Det er ogs mange gode rÂd  f p dette forumet.

Jeg har en bok jeg mener er OK :
The Conscientious Marine Aquarist av Robert M Fenner
ISBN nr 1-890087-03-3.
Dette med b¯ker er selvsakt en smaks sak. Boken som Frogfish nevner lenger oppe p siden er det nok svÊrt mange saltvannsentusiaster som har i hyllen. (inkl. meg selv :wink: )
Rusky er offline   Svar med sitat
Gammel 14th May 2004, 13:16   #8 (permalink)

Standard

Kj¯pte the modern coral reef aquarium ja. Den var kjempebra og gav mye inspirasjon. Har vÊrt rundtom p nettet og funnet en del, i tillegg til  plage vettet av etpar folk i forskjellige dyrebutikker :wink: Greit  f litt inntrykk fra forskjellige personer og bed¯mme hvem som gir best inntrykk. Og takk for all hjelp i marken!
Skal inn  sjekke ut sidene dere har tipset meg om. Det er skikkelig g¯y  begynne p et nytt "prosjekt"!
Gammel 14th May 2004, 15:12   #9 (permalink)
Senior Member

Rusky sin avatar

Sted: Sotra
Meldinger: 446
Standard

Sitat:
Kj¯pte the modern coral reef aquarium ja. Den var kjempebra og gav mye inspirasjon. Har vÊrt rundtom p nettet og funnet en del, i tillegg til  plage vettet av etpar folk i forskjellige dyrebutikker :wink: Greit  f litt inntrykk fra forskjellige personer og bed¯mme hvem som gir best inntrykk. Og takk for all hjelp i marken!
Skal inn  sjekke ut sidene dere har tipset meg om. Det er skikkelig g¯y  begynne p et nytt "prosjekt"!
N er du p rett vei......
Les, sp¯r og grav, det er viktig. Mer du kan og vet om f¯r du starter, mindre skuffelser blir det. Det er en utrolig spennende hobby dette. Dukker opp nye ting hver dag....bokstavlig talt.
Marken er ett fint sted. God service og tilgang p det vi trenger.
Lykke til videre.
Rusky er offline   Svar med sitat
Gammel 14th May 2004, 19:28   #10 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Rusky
Sitat:
N er du p rett vei......
Les, sp¯r og grav, det er viktig. Mer du kan og vet om f¯r du starter, mindre skuffelser blir det. Det er en utrolig spennende hobby dette. Dukker opp nye ting hver dag....bokstavlig talt.
Marken er ett fint sted. God service og tilgang p det vi trenger.
Lykke til videre.
Enig med Rusky...Bare husk  gj¯re opp din egen mening, alle har sin mening om hva som er "best". Det er utrolig lett til  bli forvirret eller bli "test kanin" for ett eller annet nytt prosjekt som ikke er 100% gjennomtenkt. Utrolig rriterende og dumt  oppdage dette etter du har fÂtt ting opp  gÂ. Planlegging er alfa omega :-)

Det gÂr lang lang tid til  f ting til  g virkelig g bra og utrolig kort tid til alt er godt i dass...

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nå begynner moroa :D Vizar Aquascaping 14 31st July 2007 15:38
ny D.I.Y kalsiumreaktor begynner og ta form alf-magne D.I.Y Gjør det selv 9 5th January 2007 08:43
Kjølevifte - TIPS! (Not) Mack Lys, filtrering & annet utstyr 12 22nd October 2006 19:46
Tips Frogfish Kjemien i akvariet 0 30th April 2005 13:58
Har et lite tips Reptilus Lys, filtrering & annet utstyr 4 7th April 2004 10:01