Aquascaping Ett forum hvor det kan diskuteres løsninger og poste egene bilder av lanskapet i akvariet ditt.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25th April 2004, 11:33   #1 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887
Standard Sand

Var en tur i Oslo i pÂsken, p Bj¯lsen Akvarium AS.
Kanonbra butikk, utvalg som er helt rÂtt, der hadde de det meste for de fleste, krystall klare kar, men en ting som forundret meg, var det at de ikke brukte sand i de fleste karene.
Det var vel noe over 40 kar med div i, og kun fire sm med sand i bunnen.
Er det en ny geni strek?
Jeg fant ikke et eneste kar med rusk og snusk (Alger, glassroser,osv).
Utifra det jeg kunne se var det kun Deltec utstyr i/til alle karene.
Her har butikkene i Bergen noe  bryne seg pÂ.
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 26th April 2004, 00:24   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885
Standard Re: Sand

Sitat:
Opprinnelig postet av Chriss
Var en tur i Oslo i pÂsken, p Bj¯lsen Akvarium AS.
Kanonbra butikk, utvalg som er helt rÂtt, der hadde de det meste for de fleste, krystall klare kar, men en ting som forundret meg, var det at de ikke brukte sand i de fleste karene.
Det var vel noe over 40 kar med div i, og kun fire sm med sand i bunnen.
Er det en ny geni strek?
Jeg fant ikke et eneste kar med rusk og snusk (Alger, glassroser,osv).
Utifra det jeg kunne se var det kun Deltec utstyr i/til alle karene.
Her har butikkene i Bergen noe  bryne seg pÂ.
Bj¯lsens butikk har nettopp fÂtt nye rack, og akvarier/utstyr, den igjennÂpnet med nye akvarier og utstyr for ikke lenge siden.
Det kan vÊre en fordel  ikke ha noe bunnlag i salgs akvarier siden disse har mye h¯yere belastning en et akvarie vi har hjemme.

Leverand¯ren Bj¯lsen har brukt til  sette opp og levere akvariene/rackene er stor p Deltec i Danmark. Dette er noe av grunnen til hans utstyrs valg.

Tror Bj¯lsen er landets fineste akvarie butikk for ¯yeblikket
Vi kan sikkert f en slik butikk her i Bergen ogsÂ, men det vil sikkert ogs f¯re til mye h¯yere priser p fisk og koraller til oss... 8O Evt. vi m f mange mange fler til  begynne med saltvann...

Noen kommentar Reptilus ?
Gammel 26th April 2004, 22:23   #3 (permalink)
Member

Meldinger: 145
Standard Tilltak for  ¯ke int for saltvann

ÿker interessen for saltvann ¯ker ogs tilgangen.

Butikken du nevnte er vel en som kun selger saltvann ting, til en rimelig penge?

Butikken i marken har ogs lurt p  bytte ut fra gammelt til nytt .men alt dette er er regne stykke.

Grunnen til at det ikke er sand i akvariene er bakterievekst , bakteriene trives i sanden .

Det er ogs belysning under disse karene ogs slik at varmen/lyset blir i bunnen . vanlig maler man bunnen slik at lyset ikke trenger inn fra under siden  lager en alge vekst under sanden

Fjerner man sanden fjerner man ogs gro bunnen for bakterier, siden det er stor trafikk p fisk i et butikk kar , vil man unng at det blir liggende igjen noe fra de som var der f¯r..
Reptilus er offline   Svar med sitat
Gammel 28th April 2004, 19:21   #4 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887
Standard ÿker interessen ¯ker tilgangen.

ÿker interessen ¯ker tilgangen.
Det er vel p en mÂte riktig det, men!.

I mange Âr har pÂstanden om at saltvannskar koster skjorten og HELE r@ven, plus moms og div. S lenge en usannhet fÂr st uimotsagt, blir den med tiden en etablert "sannhet".
Dengang Kong Foss regjerte i Norge, var et kar under 100 000kr ikke bare utenkelig, men d¯mt til undergang og fordervelse, ikke rart at det er f interesserte.

Alle "vet" at saltvanns akvarium er "sinssykt dyrt" men veldig f har sammenlignet pris p et str¯kent ferskvannskar, p 3-400 liter med et tilsvarende str¯kent saltvanns kar. Jovist det er litt dyrere, men i prosent kansje 20-25% og det er ikke s mye at de "gamle" pÂstandene p pris b¯r f st uimotsagt.

Det er vel klinkende klart at en ungdom som vil bruke litt av konfirmasjons pengene sine p et kar i 2-300 liters st¯rrelse ikke bruker pengene sine p saltvann nÂr de "tror" at det koster hele potten, da snakker vi i sÂfall om ildsjeler som ville kj¯pt uansett pris.

Et kar p 170 liter koster like mye  sette opp, som saltvann eller ferskvann, sÂfremt de er like n¯kter i utstyret.
Det m vel vÊre mulig  lage et pakketilbud,  demonstrere at dette ikke er hverken farlig, vanskelig, eller dyrt, og f vist for hele Vestlandet at dette er vel s enkelt som ferskvann.

Jeg har mang en gang stÂtt i div, akvarie butikker og sett ferskvanns akvarister dr¯mme seg vekk i saltvanns karene, med et sukk har de sagt at dette er for dyrt, for s  tusle tilbake til ferskvanns avdelingen.
Alle ville tjent p st¯rre omsetning av saltvanns "ting/utstyr", men da m forhandlerene hanke inn flere kunder, ikke hele tiden tenke p  selge en og annen ting med kjempe fortjeneste, isteden for  selge i volum til en litt lavere pris, fortjeneste ligger i stort volum og en fornuftig kalkyle, det sier seg selv at nÂr prisene ligger p smertegrensen er det lettere  hoppe av, en  kjempe videre i jakten p et perfekt kar.
Vel dette inlegget h¯rer vel ikke akkurat inn under Innredning, men det ble n bare slik, og det m leses som et svar p Frogfish¥s innlegg.
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd May 2004, 12:39   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885
Standard Re: ÿker interessen ¯ker tilgangen.

Sitat:
Opprinnelig postet av Chriss
ÿker interessen ¯ker tilgangen.
Det er vel p en mÂte riktig det, men!.

I mange Âr har pÂstanden om at saltvannskar koster skjorten og HELE r@ven, plus moms og div. S lenge en usannhet fÂr st uimotsagt, blir den med tiden en etablert "sannhet".
Dengang Kong Foss regjerte i Norge, var et kar under 100 000kr ikke bare utenkelig, men d¯mt til undergang og fordervelse, ikke rart at det er f interesserte.

Alle "vet" at saltvanns akvarium er "sinssykt dyrt" men veldig f har sammenlignet pris p et str¯kent ferskvannskar, p 3-400 liter med et tilsvarende str¯kent saltvanns kar. Jovist det er litt dyrere, men i prosent kansje 20-25% og det er ikke s mye at de "gamle" pÂstandene p pris b¯r f st uimotsagt.

Det er vel klinkende klart at en ungdom som vil bruke litt av konfirmasjons pengene sine p et kar i 2-300 liters st¯rrelse ikke bruker pengene sine p saltvann nÂr de "tror" at det koster hele potten, da snakker vi i sÂfall om ildsjeler som ville kj¯pt uansett pris.

Et kar p 170 liter koster like mye  sette opp, som saltvann eller ferskvann, sÂfremt de er like n¯kter i utstyret.
Det m vel vÊre mulig  lage et pakketilbud,  demonstrere at dette ikke er hverken farlig, vanskelig, eller dyrt, og f vist for hele Vestlandet at dette er vel s enkelt som ferskvann.

Jeg har mang en gang stÂtt i div, akvarie butikker og sett ferskvanns akvarister dr¯mme seg vekk i saltvanns karene, med et sukk har de sagt at dette er for dyrt, for s  tusle tilbake til ferskvanns avdelingen.
Alle ville tjent p st¯rre omsetning av saltvanns "ting/utstyr", men da m forhandlerene hanke inn flere kunder, ikke hele tiden tenke p  selge en og annen ting med kjempe fortjeneste, isteden for  selge i volum til en litt lavere pris, fortjeneste ligger i stort volum og en fornuftig kalkyle, det sier seg selv at nÂr prisene ligger p smertegrensen er det lettere  hoppe av, en  kjempe videre i jakten p et perfekt kar.
Vel dette inlegget h¯rer vel ikke akkurat inn under Innredning, men det ble n bare slik, og det m leses som et svar p Frogfish¥s innlegg.
Er helt enig med deg i at prisen p et saltvanns akvarie kan vÊre i det dr¯yeste laget. Problemet er at kj¯per man et "billig oppsett" (20-30% over et ferskvanns oppsett) ender det med at man m skifte ut utstyret etterhvert som kravet til fiskene, korallene etc ¯ker, evt man fÂr en alge oppblomstring som krever en kraftigere skummer til  bli kvitt en en liten luftesteins skummer.
Innkj¯pet av et komplett Juwel akvarie )med lys, pumper og filtrering) er betraktlig billigere en innkj¯p av et tilsvarende saltvanns akvarie. Skal man klare  f ned prisen p saltvanns akvarier er det utstyrs leverand¯rene som i f¯rste omgang m f ned prisene sine. Hvis vÂr lille butikk i Marken skulle gjort dette tror jeg dessverre prisene p andre ting mÂtte ha godt opp, f.eks koraller og levende stein.

NÂr det er sagt s syns jeg ikke at et 9000 kr er avskrekkende dyrt for et komplett m¯bel saltvanns akvarie med alt du trenger inkl. HQI.
Jeg er overbevist om at det er sunnere for hobbyen vÂr at det blir solgt skikkelig utstyr til de som vil begynne en utsyr som ikke holder mÂl 6mnd etter det er solgt.

Jeg tror l¯sningen kan vÊre at import¯rene kan sette sammen "saltvanns pakker" med oppgraderings l¯sninger f.eks bedre skummer for en billig penge ?
En annen ting som irriterer meg litt med saltvanns hobbyen er at det er veldig f pene l¯sninger for  bli kvitt utstyret. Mange vil ha akvariet sitt i stuen, men har ikke plass til  gjemme vekk monster skummeren sin eller sliter med duren fra pumpene. Deltec har noen pene l¯sninger, men det koster... :cry:
Gammel 2nd May 2004, 12:57   #6 (permalink)
Member

Meldinger: 145
Standard

Det har vÊrt laget pakker p 110 l saltvann med skummer salt saltmÂler pumper +++ for 2999 kr

de aller fleste valgte dyrere en l¯sning , de gikk opp i bÂde st¯rrelse p skummer akvarium +++

slik jeg oppfatter det er det ikke s mye pris det stÂr p men int  viljen til  tillempe seg info om hobbyen.

De som er et faktum er at du ikke fÂr til denne hobbyen om du ikke leser veldig int i dette , slik er det med det meste men det som skiller ferskvann mot saltvann er nok det om det er noe som d¯r i et ferskvann kan du f det opp  g igjen etter et vannbytte og ca 500 kr da fÂr du planter endel fisk.

Er du s uheldig  dreper karet ditt nÂr du har saltvann fÂr du en korall for 500 kr +den tiden du bruker p  f vannverdiene tilbake p rette verdier.

"Er du glad i f¯ttene dine kj¯per du gode sko" det sa min mor ler
Reptilus er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
sand-rensere joachimB Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 3 1st September 2007 07:43
sand som virvler....... leffi Anbefalinger, tips & triks 0 4th February 2007 21:10
sand/grus Sandshifter Aquascaping 4 4th February 2007 19:59
Carib Sea Sand? Reef Pratemakeren 1 16th September 2006 20:52
sand Ny til Hobbyen 3 24th February 2006 14:41