| Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Dette er historien om mine problemer med Aqua Medics doseringspumpe, Sp. 3000, og hvordan jeg til slutt løste dem helt på egen hånd. Pumpen leveres i svart lettplast og virker ved første øyekast litt for...lett. Pumpen er en såkalt peristaltisk pumpe, dvs. at den virker ved å presse vann gjennom slangen inne i pumpehuset. Dermed skapes et sug i tilførselsslangen, noe som gjør at pumpen kan suge vann fra et reservoir som er plassert lavere enn selve pumpen. Pumpen skal altså ikke selv stå i vann.
Lenge var jeg godt fornøyd med pumpen, som ble brukt til å erstate fordampet vann med nyrørt kalkvann. Ved flere anledninger har imidlertid pumpen sluttet å fungere som den skal...drivhjulet har ved flere anledninger mistet så mye kraft at det bare såvidt tok seg bryet med å gå rundt, eller faktisk ikke i det hele tatt. pumpen har vært én gang inne til service hos webzoo, men har i det siste begynt å tulle igjen, slik at fordampet vann ikke lenger blir erstattet. I august i fjor kjøpte jeg med ny leilighet, og da mitt akvarium rett og slet var for stort til å ta med seg, har det surret og gått i kjelleren hos mine foreldre. Det tar godt og vel en halv time å komme seg dit med bussen, og det sier seg selv at det hadde vært en fordel om ting hadde surret og gått uten at man trengte å se til det daglig. Nettopp denne pumpen har i det siste blitt mer og mer av et irritasjonsmoment. Slik løste jeg problemet med Aqua Medics doseringspumpe Sp. 3000: 1. Løsne slangene som går inn og ut av pumpehuset 2. Trekk ut støpselet (dersom pumpen ikke går er rekkefølgen på de to første punktene uvesentlig) 3. Ta fire skritt vekk fra knuselige gjenstander 4. Ta et godt tak i pumpens strømtilførsel (les:ledning) og sving den kjapt i en bue mot nærmeste betonggulv 5. Nyt synet av forvridd lettplast, og kjenn hvordan det bidrar til å bevare sinnets munterhet God fornøyelse. Noen som har et tips til ny doseringspumpe som ikke koster en million?
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
:cheesy: Høres ut som gubben når den optiske musa til pc`n sluttet å fungere for ente gang
issedoff: (eller meg og aquabee pumpene..)
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg er veldig fan av den metoden. Tok for ikke lengesiden knekken på et Apple Bluetooth tastatur på omtrent samme måte. Anbefalles virkelig og gir en fantastisk god følelse!
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Forhandler
|
Bruker man to magnetventiler vil vel man bare utsette problemet. Hvis alle ryker slik du skriver vil jo først den ene ryke, dette merker man jo ikkje. Når den andre ryker vil man jo fort merke dette. Selv om man har et vannreservoar kan man overfylle tanken. Hvis nivåføleren i karet sier til pumpen at det e` for lite vann vil den jo bare fortsette å pumpe. Når da nivået i bøtten synker vil det mates på mer vann fra or anlegget. Man e` jo like langt med tanke på oversvømming. Men samtidig vil jo man ha vann i et par dager etter magnetventilen ikkje vil åpne seg igjen.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Godt og se att ingen problemer er for store til og løse her på forumet ,endelig en metode som virkelig virker :hump:
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Vet at Gro tech sine pumper er svært stabile og blir brukt i mange opdrett systemer og hos flere forhandlere. Disse pumpene går og går. Kanskje ikke de aller billigste, men de holder hvertfall.
Ellers har jo IKS, men disse har jeg selv ingen erfaring med. Kjørte samme metode som deg på både Oceanrunner 6500 og PH 2500 :cheesy:
|
|
|
#7 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Iks Vario skal etter sigende være noe av det bedre markedet har å by på, før du vipper over i klassen medisinsk utstyr, Grotech er vel i samme klasse som Iks og den som er mest brukt i Tyskland og England, det sier vel litt.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
jeg anbefaler en bokse bag inærheten... da slipper man å knuse ting gang på gang som etterhvert kan bli litt økonominsk feil... :P
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
I min iver etter å komme ut til folket med saklig, anvendbar informasjon glemte jeg å nevne at dette er en nærmest perfekt måte å defragmentere gjenstridige harddisker på, eller å kurere mobiltelefoner som slår seg av med ujevne mellomrom... Jeg har etter nitid og langvarig grunnforskning kunnet konkludere med at metoden kan benyttes med stort hell på all kjent teknologi
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Forhandler
|
Pleier å skru ting fra hverandre. Når man har masse deler liggene strødd på bordet finner man fort ut at dette har eg ikkje peiling på. Når eg då har skrudd alt sammen igjen virker det ofte som det skal.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Aqua Medic kalkvannsmikser | farshad | Selges | 1 | 16th March 2008 00:50 |
| Aqua Medic fosfatreaktor | Mack | Lys, filtrering & annet utstyr | 0 | 20th July 2007 11:01 |
| Aqua Medic kalkvannsmikser. | Hans | Selges | 7 | 6th May 2007 21:05 |
| Aqua medic chromis. | Maino | Anbefalinger, tips & triks | 2 | 18th March 2007 13:23 |
| Aqua Medic Sp.3000 m/ nivåføler | Christer.W. | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 23rd June 2006 15:00 |