Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 8th January 2006, 19:24   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172
Standard Kalkreaktor

Noen her som har kalkreaktor fra H&S? Ønsker litt teknisk brukerstøtte ifm bruk av kuleventilen på røret mellom toppen av reaktoren og tilførselsrøret fra sumpen................

For de andre som bare har generell teknisk forståelse (og ikke reaktor fra H&S): Reaktoren suger vann fra sumpen vha egen pumpe, På røret mellom sump og pumpe, sitter først returrør fra toppen av reaktoren (med kuleventil mellom topp og bunn) + inntaket for Co2 fra magnetvetilen. Pumpen sender så vannet inn i bunnen av reaktoren og vannet kan da komme ut gjennom to forskjellige små slanger på toppen (ikke helt sikker på hvorfor det er to slanger der, men....), og/eller ned igjen gjennom røret fra topp til tilførselsrøret for pumpen igjen, avhengig av om kuleventilen er åpen eller lukket.
Jeg er imidlertid usikker på om kuleventilen skal være åpen eller lukket (eller delvis åpen/lukket). Ser for meg at fordelen med å ha den åpen, er at uutnyttet gass som stiger opp gjennom reaktoren vil bli gjenbrukt når den på nytt blir sendt ned og gjennom pumpen. Har dessverre opplevd at dette kan medføre at gassen setter seg i røret fra sumpen og kutter hevert-effekten der. Dette skjer ikke dersom kuleventilen er stengt.

En annen sak som har skjedd flere ganger når kuleventilen er åpen, er at vannet slutter å komme ut av den tynne slangen i toppen som skal gi kalkvann til sumpen. Jeg kjører utløpet fra min kalkreaktor gjennom et "trinn to" fra PM. Dette yter selvsagt en motstand på utløpet fra min reaktor og tanken har slått meg om dette kan ha noe med saken å gjøre. Altså at når det er motstand i den tynne slangen på toppen pga tilleggsreaktor og kuleventilen er åpen, så går vannet heller der.

Dette er sikkert ikke så ulikt patenten på andre reaktorer, så kom med synspunkter/innspill
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 10th January 2006, 04:07   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Kalkreaktor

Har ikke vært borti H&S sine produkter i nevneverdig grad, men er svært intressert i å høre oen erfaringer rundt denne reaktoren jeg også!
Gammel 10th January 2006, 13:41   #3 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172
Standard Re: Kalkreaktor

Kan si følgende om H&S-reaktoren jeg har (og dette blir laaangt):
Jeg gjør allerede nå oppmerksom på at det kan være en fordel å se på et bilde av en H&S-reaktor og en av de nye reaktorene fra Deltec i den påfølgende omtalen, ellers kan det kanskje bli vel vanskelig å henge med :mrgreen:

Reaktoren fra H&S er meget solid bygget. Kvaliteten er upåklagelig og den største (som jeg har) har kapasitet for langt større tank enn det jeg har nå (opptil 2000 liter).

Har imidlertid opplevd noen negative sider ved reaktoren som nok skyldes konstruksjonen, men kanskje også hvordan jeg har satt den opp nå.

For det første er reaktoren laget for å kunne stå både internt og ekstern ifm sump. Det sitter en pumpe på selve reaktoren som suger vann fra et eget inntak, og det følger med diverse slangestusser og filter for å sette på avhengig av hvor man velger å sette den. Det jeg reagerer mest på, er at dersom denne settes i sumpen og pumpen stopper, så vil enheten tømmes for vann ned til vann-nivået i sumpen gjennom pumpen og tilførselsrøret. Dette vil da medføre at man får noen liter vann med lav pH direkte og svært raskt i sumpen. -Ikke bra.

Nå har jeg satt reaktoren opp eksternt (utenfor sumpen), med hevert-rør over kanten på sumpen som tilførsel til pumpen. Dette forhindrer muligheten for at reaktoren tømmes i sumpen ved pumpestopp (pga måten heverten er laget).
Jeg har imidlertid opplevd et annet problem, nemlig at dersom reaktoren ikke er helt nøyaktig innstilt, så går overfløding CO2-gass opp i hevertrøret og opphever heverten og dermed vanntilførselen til pumpen. Dette skal imidlertid ikke være noe problem når man har stilt den inn riktig.
-Og da er vi over på neste problem: "Bruksanvisningen" som følger med reaktoren består kun av en skjematisk tegning av enheten. Ingen forklaring til bruk er vedlagt. -Det er også for dårlig. Jeg har tatt dette opp med H&S pr mail (kjøpte direkte fra dem) og ba i det minste om en forklaring på hva de forskjellige slangene/kranene var til, men har faktisk ikke fått noe svar. Jeg har til og med tilbudt meg å lage norsk bruksanvisning dersom de kunne gi meg en på tysk, eller i det minste en enkel forklaring på bruken, men "intet hørt fra H&S"!! :evil:

Jeg har også måttet plukke fra hverandre min reaktor nå etter knappe et par måneders bruk, da den pga problemene med feil innstillinger var gått tett av "kalkgrøt" i filter, etc.

Etter å ha studert de nye reaktorene fra Deltec, ser jeg for meg noen mulige forbedringer på min reaktor. Deltecs reaktorer (så vidt jeg kan forstå) har også en egen pumpe påmontert, men denne skal ikke forsyne reaktoren med vann fra sump, el, men derimot kun sørge for å sirkulere vannet i reaktoren slik at det ikke oppstår dødsoner og avsetninger i reaktormediet som benyttes. Som tilførsel av vann til disse reaktorene er det da visstnok kun en liten slange der man regulerer mengden vann ut av reaktoren vha mengden vann inn (feks doseringspumpe). På mange måter er dette nokså likt virkemåten i min (stor pumpe som gir god sirkulasjon i reaktoren), men med noen detaljforskjeller:
På min reaktor reguleres vanntrykket til utløpet (slange) vha en kuleventil som vel må sies å være noe unøyaktig. Dersom man har behov for finere justering enn dette, må man da i tillegg sette en liten kran på utløpsslangen. Denne kranen, i kombinasjon med posisjonen på kuleventilen regulerer da i praksis hvor mye friskt vann pumpen får lov til å suge inn til reaktoren. Lite vann inn = mer sirkulasjon av vannet som
allerede er i reaktoren.

Det jeg ser for meg da, er å plombere inntaket til pumpen og erstatte dette med en liten tilførsel fra en matepumpe/doseringspumpe. Pumpen på reaktoren blir da kun en sirkulasjonspumpe for reaktormediet = bra!!
Dermed styrer man også utløp av kalkvann mye mer nøyaktig enn med bruk av diverse kraner.

Det jeg da er litt i tvil om er om doseringspumpen er "kraftig nok" til å øke trykket i reaktoren for å drive vannet ut, spesielt om man som jeg, kobler en tilleggsreaktor etter hovedreaktoren. Denne yter da såpass motstand på hovedreaktoren at trykket på utløpsslangen må økes for å få tilstrekkelig trykk til å drive vannet gjennom trinn II. Mulig at kuleventilen da må brukes for å hjelpe til med dette.

-Puh, dette ble mye mer enn jeg hadde tenkt, men nå er ihvertfall fordeler og ulemper med H&S-reaktorene beskrevet etter en tids bruk.

Dersom noen ser prinsipielle problemer med de endringsforslagene jeg har til reaktoren, setter jeg pris på tilbakemeldinger!!

Heia-heia alle veia (sies på nord-norsk) :cheesy:
Aquaria er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
kalkreaktor kjøpes syver Kjøpes 1 15th May 2008 20:56
Kalkreaktor kjøpes s022400 Kjøpes 0 5th January 2008 11:07
Bare kalkreaktor? Hans Ny til Hobbyen 5 4th May 2007 15:51
kalkreaktor kalkmikser? bupette Ny til Hobbyen 28 28th April 2006 22:19
For#*xnnede kalkreaktor ROLWLF Lys, filtrering & annet utstyr 3 2nd April 2004 01:08