| Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Tja, er ikke helt enig jeg da...jeg hadde den et halvt års tid. Uten å være veldig fornøyd. Den er litt for følsom, virker som den slår seg av bare det er meldt tordenvær....for å sette det på spissen. To-tre ganger var alt avslått om morgenen uten at noe ble funnet å kunne forårsake det. Jeg har tatt den bort nå, fant ut at det egentlig var unødvendig så lenge jeg ikke hadde 230V i vann. Er ikke noen elektriker, men antar 30ma kanskje lar seg trigge litt for lett i et saltvannsakvarium. Noen som vet mer om dette ?
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Eg har ikkje testa denne eller tilsvarande, som for øvrig også finnes på clasOhlson.. (billegare på clas'n faktisk)
Men skal ein følge forskrifter for el.installasjoner i vann, så skal det vel være jordfeilvern.. Det med problemer i tordenvær, kan skyldes lange kabler o.l... f.eks hvis huset ligger et stykke fra tilkoblingssentral for strømmen, vil det letter oppstå jordfeil.. det er det samme for telefonlinjer, slik at enkelte boliger har store problemer med ISDN-apparater.. de ryker i ett sett i enkelte hus, mens naboen kanskje aldri har problemer.. Men ein slik jordfeilbryter gir jo også ein trygghet når du skal ha hendene i akvariet.. evt. så kan du jo bypasse jordfeilbryteren i tordenvær og når huset er tomt for folk.. alt går jo som regel galt når du er på ferie..
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
Det kan være smart å ha jordfeilbryter i akvarium. Vann med salt i som i tillegg er forurenset leder strøm godt, så hvis f.eks en sirkulasjonspumpe har en av strømfasene sine i kontakt med vann og du roter i akvariet ditt mens du står på et betonggulv har du en ubehagelig opplevelse i vente.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Drømmen min er et eget sikringsskap til akvariet.. slik at ved feil på en pumpe blir denne koblet ut fremfor at hele akvariet blir stående uten strøm..
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har hatt ubehagelige opplevelser, tro meg. Men som jeg også sa, så lenge jeg bare har utstyr som går på 12-18V i akvariet, så trekker ikke de nok amp til at det med strøm i hendene er noe emne.
Og ja, jeg synes det er fornuftig å ha jordfeilbryter. Det eneste var at den modellen det her ble snakket om syntes for meg å kanskje ikke være det beste valget, da den kobler ut strømmen litt for ofte, etter min erfaring. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |||
|
Junior Member
|
jordfeilbryter er en praktisk ting å ha ja, men ville ikke helt stolt på disse fra clas olsen. er billige og kan slå ut selv ved høy motstand til jord (for de som ikke viste det slår jordfeilbryteren ut når det blir kontakt mellom en fase og jord).
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
|||
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |