| Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Tenkte jeg skulle starte en ørliten thread angående Stream-pumpene fra Tunze. For de som ikke kjenner til dem, er Stream-pumpene ganske annerledes enn vanlige sirkulasjonspumper. De pumper store volumer med vann, men med forholdsvis lite trykk. De lager en mye bredere vannstråle enn konvensjonelle sirkulasjonspumper, og hvis du holder hånden foran en Stream-pumpe er det vanskelig å forstå at den f.eks pumper 4000 l/t. Men det gjør den. Stream-pumpene setter virkelig vannmassene i sving, uten harde vannstråler som kan irritere koraller og annet. De skader heller ikke plankton eller annet smått, og jeg har fortsatt tilgode å se fisk bli hengende fast i inntaket. Anbefales, med forbehold (se under). Pumpene styres elektronisk og finnes i utgaver som støtter trinnløs pulsering gjennom medfølgende styringsenhet (Singlecontroller). Evt. kan man styre flere pumper med en egen Multicontroller, hvor styrke og intervaller kan stilles inn for to kanaler (opptil 4 pumper, evt. flere ved bruk av forgreninger). Dersom pumpen går tørr eller stopper vil de ikke ta skade av det, og du varsles om problemet med en høy pipetone.
TIPS OG TRIKS: - Eksperimenter med plasseringen av pumpene. To pumper vendt mot hverandre fra hver sin side av akvariet gir god turbulens. Prøv deg fram til best dybde for pumpene. De er lite egnet til å lage overflatebevegelse, og gir best valuta for pengene ca 15 cm under vann. - Gjør pumpeinntaket rent for alger og biter av makroalger med jevne mellomrom. Dette er muligens innlysende, men det hender jeg glemmer det, og blir overrasket over hvor stor forskjell det gjør når inntakene er frie for rusk og rask. - De medfølgende festeanordningene gir dårlig støtte ved bruk på rammeakvarier (Ã* la Akvastabil). Tunze har laget magnetiske festeanordninger som ser ut som store algemagneter. disse gir godt og stabilt feste for pumpene, som ellers har en tendens til å røre litt på seg ved full ytelse. Ikke helt billige, men pumpene sitter støtt. - Gjør impelleren og øvrig innmat ofte ren. Etter min erfaring har Stream-pumpene en tendens til å stoppe opp når det blir mye kalk i vannet og hvis de da blir stående får man en svare strev med å få løst opp kalken og startet pumpene igjen. Gjør det til en vane å legge dem i eddikvann med jevne mellomrom. Bruk gjerne 35% eddik for best effekt. - Pumpene er dyre. På den annen side er det lett å få hjelp fra Tunze-fabrikken i Tyskland, og de har vært behjelpelig med å sende meg deler når jeg har trengt det. Vær oppmerksom på at du har relativt små sjanser til å finne en verdensmester i engelsk å skrive til... - Billige deler kan skaffes fra www.paraquatics.co.uk. De er billige, raske, og lette å ha med å gjøre. Anbefales! - Tunze Turbelle powerheads kan bygges om til Stream-pumper. Motorblokken er den samme, men impeller og filterhus/inntak må byttes ut - Pumpeskjulere (nytt ord?) produseres av Tunze. En annen variant finnes på http://www.ultimateaquatics.co.uk/ac..._Housings.html - Impellerens driverenhet blir fort slitt. Bør byttes ut med jevne mellomrom for best ytelse og minst mulig lyd Tja, det var vel egentlig det... PLUSS: - Gir god og trygg sirkulasjon - Kan pulsere - Mulighet for nattmodus - Tåler blokkering og tørrgang MINUS: - Pris - Medfølgende festeanordninger gir dårlig støtte - Utsatt for kalkavleiring
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Noen som har kjøpt slike pumpeskjulere ? De ser jo unektelig litt fristende ut.. men er litt usikker på hvordan vibrasjonene blir da det ser ut til at man ikke kan feste pumpene på tradisjonelt vis.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Kjempenyttig thread dette! Har nettop kjøpt meg et sett med to pumper og multikontroller og dette fungerer perfekt mht strømning i karet. Har også magnetfestene men har ikke prøvd disse enda. Er imidlertid ikke fornøyd med støynivået, synes de brummer for mye etter min smak. Det virker som om støynivået blir mindre etter hvert som pumpene får gått seg til men da jeg renset pumpene i forgårs var lyden tilbake.
Hva kan gjøres for å redusere støyen? mvh Knut M Olsen |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Magnetfester ??? De har jeg ikke vært borti. Selv har jeg de tradisjonelle tunze festene som man skrur fast. Hvordan fungerer magnetfestene ?
Min erfaring rundt støyen fra pumpene er at de er veldig følsomme til hva de er festet til. Den ene pumpen jeg hadde bråkte noe sinsykt (kunne høre duren i hele huset). Fant ut at ved å legge en liten bit med grønn eheim slange bak pumpen (slangen vil bli klemt mot ruten) forsvant lyden merkbart. nå er det kun surringen fra datamaskiner jeg hører på arbeidsrommet mitt fremfor duringen fra Tunze pumpene.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har inntrykk av at dette med støy er noe som kommer og går litt, sandkorn eller slitasje på de bevegelige delene vil også kunne gi støy ved bestemte ytelsesnivå.
Magnetholderne ser ut som overdimensjonerte algemagneter og gir sikkert og godt feste for pumpene. Hvis alt fungerer som det skal, vil du kunne se et bilde av godsakene under... (tvi tvi) [img]d:\download\mag_stream_holder.jpg[/img]
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ikke det, nei... Se nederst på denne siden:
http://www.myreefcreations.com/tunze.htm
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
hmmm... den var ikke dum
Det eneste jeg er litt skeptisk til er om vibrasjonene fra pumpen vil flytte seg lettere til akvariet ved bruk av den. Det var slik jeg opplevde med mitt "lyd problem".. intil jeg brukte patenten med gummi slangen, bruker 2 Tuze Stresm 6100, multicontroller osv ..
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det følger med noen små gummiputer som kan limes på magnetene
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Junior Member
|
Skal legge ut bilder av magnetfestene etter hvert. Har som sagt ikke prøvd dem enda men skal se om jeg får tid i løpet av helga. Det finnes to typer fester. En beregnet for 6100 og den andre for 6200. Førstnevnte leveres ikke med gummiputer.
mvh Knut Magne |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Nå her jeg også kjøpt Stream 6100, er enig med inlegg om festene som nok er gode osv, men de er litt vinglete og utgjør estetisk ikke mye positivt derfor har jeg bestilt magnet fester i håp om at de vil gjøre pumpen stabil.
Det er ingen tvil om hvor effektiv en slik pumpe er, som et eksempel satt jeg fire MaxiJet1200 ved siden av verandre og ned mot et kenya tre, etter litt tid så bøyde treet seg fra midten av stammen og la seg med strømmen det er ca 1200 liter pr time x 4 = 4800liter pr time. Da jeg byttet Maxi Jettene ut med Stream pumpen kjørte den i samme retningen mot Kenya Treet på ca 30% hadde jeg samme effekt som fire Maxi Jet, da jeg skrudde opp effekten på 50% og mer så lå Kenya treet flatt mot steinen det står på, en lærkorall blåste rett av hele steinen den sto på, så at dette er effektive pumper er det vel ingen tvil om, de kan absolutt anbefales men de må kjøres med forsiktighet. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Tunze Stream | Mack | D.I.Y Gjør det selv | 8 | 19th October 2006 11:25 |
| Tunze Stream problemer!! | Mack | Lys, filtrering & annet utstyr | 0 | 15th August 2006 15:25 |
| tunze stream! | alf-magne | Lys, filtrering & annet utstyr | 10 | 4th March 2006 12:27 |
| AquaStar+Tunze stream | Rusky | Lys, filtrering & annet utstyr | 3 | 16th November 2005 22:20 |
| Tunze Stream | Mack | Lys, filtrering & annet utstyr | 12 | 23rd February 2005 20:46 |