| Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Som de fleste vel er smertelig klar over, er det en ikke ubetydelig forskjell når det gjelder priser på akvarieutstyr her hjemme og i det store utland. Også når det gjelder tilgjengelig utstyr er det store forskjeller.
Tidligere har jeg som regel handlet fra Tyskland når jeg har hatt behov for "større" påfyllinger. Både når jeg har vært der selv, og bestilt fra nettbutikker. Tildels har det vært mye penger å spare på det, og jeg har hittil ikke hatt grunn til å være misfornøyd med den måten å handle på. Nå tenkte jeg å etter hvert sende en bestilling til Aquatic Eco-Systems i USA. De har i tillegg til svært behagelige priser også et utvalg som kan pusten fra de fleste. Man finner det meste man kan tenke seg der, i tillegg til en mengde saker man ikke visste fantes. Ulempen med å bestill større saker fra USA er frakten. Derfor er det naturlig nok mer lønnsomt jo mer man bestiller. Om flere sender en bestilling sammen, blir det helt klart mer gunstig. Ta en titt på aquaticeco.com dersom det er noen som går med planer om å handle utstyr fremover, og gi et vink om det kan være interesse for å samkjøre en eventuell bestilling. Husk at elektrisk utstyr krever en spenningsomformer, og at målene på tilkoblinger er i tommer, uten at det normalt er noe stort problem. I tillegg kan det være mer problematisk med reklamasjoner og garanti. I tillegg til prisene som er oppgitt kommer 25% mva, frakt og fotollingsgebyr. Det optimale hadde vært å fått det sendt som privat pakke via bekjente i USA, men det har jeg dessverre ikke mulighet til. Noen eksempler på utstyr/priser Hanna pH penn 19$ ( nordical.no 319,-) Vectron 25W UV 125$ (webzoo.net 2571,-) Refractometer 42$ (webzoo.net 958,- ser likt ut) Jeg kommer ikke til å bestille de aller første dagene, det er ikke sånn bråhast. Kommer bl.a. til å handle en god del PVC, og det trenger jeg ikke på en stund ennå. Skal forøvrig til Tyskland en tur i dag, lommeboka vrir og ynker seg allerede....heldigvis er det ikke det aller største utvalget av akvarieforretninger i Kiel :mrgreen: |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har jo tenkt å snart kjøpe meg en kjøler Aquamedic Titan 1500 eller 2000. Det så ikke ut som de hadde denne typen kjøler hos denne forhandleren.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Dersom du skal ha en Titan 1500 og kan kjøre den på 115V, så har jeg ikke sett den rimeligere enn på customaquatic.com
Der selger de den for $599.99 |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Det var jo billig, inkludert mva blir det rundt 5000,- norske kroner.
Vet du hvor mye fortollingsgebyret er? Har du noen formening om hvor mye det blir i frakt?
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Fortollingsgebyret er litt avhengig av hvilke spedisjonsfirma som leverer varen. Posten tar gjerne et par hundre kroner, UPS og andre ofte litt mer.
Ser på websidene at de kan sende enten med UPS eller US Post. Jeg er overbevist om at USPS er rimeligst, men du kan selv sjekke på http://ups.com og http://usps.com hvor mye det blir. Kjøleren veier vel en 16-17 kilo, så om du regner en pakkevekt på 20 kg så skulle du ikke komme langt unna (44 pounds). Postverket der har noe de kaller "Economy Parcel Post" som er veldig billig. Det kan imidlertid ta noen uker, og jeg er ikke sikker på hvordan det da er med forsikring. Men med den skulle det ikke bli mer enn rundt $50 i frakt. Tipper "vanlig" pakkepost (Airmail Parcel Post) vil komme på et sted rundt $150 I tillegg må du da beregne norsk moms, tipper du med frakt og alle gebyrer havner rundt 6000,- nok Si fra før du evt. bestiller |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Forhandler
|
Dette var svært interessant!
Prisene på kjølerene var jo meget gode. Si fra før dere bestiller, for jeg trenger en AM titan 1500 eller 2000 kjøler! Petrus, du virker som om du har god oversikt over priser i USA. Tips om hvor AM titan 2000 er billig? Fant ikke 2000 utgaven på www.customaquatic.com Fant en 1/2hk AM-kjøler til 599,99, men det stod ikke at den het AM titan1500, og det var nesten ingen spesifikasjoner beskrevet. Er dette Titan 1500 med et annet navn? Mvh Are |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Hvordan er det med spenningsomformeren som vi også vil trenge, noen som vet hvem som selger slike og eventuell pris på dette?
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
ta kontakt med post@furuseth.as eller tlf. 22 46 00 46. De selger alt slik og prisen er ikke avskrekkende:
Alle priser er inkl. mva. Dobbeltisolert skilletrafo: KKVA 50-110 50VA kr. 893,- KKVA 100-110 100VA kr. 1072,- Til orientering leverer Noratel også andre trafoer fra 220V til 110V, men disse har ikke samme spesifikasjoner som KKVA-versjonene. Autotransformator (stopper ikke jordfeil) 70W kr. 493,- 240W kr. 1213,- Isolertransformator (galvanisk skilt, stopper jordfeil) 60W kr. 859,- 150W kr. 1616,- |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Forhandler
|
Eller vi kan handle hos Clas Ohlson for ca halvparten av prisene som er nevnt over. :wink:
Mvh Are |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Du vil eventuelt trenge en spenningsomformer som er kraftigere enn de som er nevnt her. I Norge har jeg ikke sett noen til anstendige priser, Husk at den må tåle kontinuerlig bruk. Se på voltageconverters.com hva de egentlig bør koste.....
Jeg ville også sendt en mail til Aqua Medic for å sjekke litt hva de har brukt av deler. Si du skal flytte fra USA, og spør hva som eventuelt kan gjøres for å bygge om kjøleren til å kjøre på 230V. Er du heldig, er det en bryter..... Ser de selger Titan 2000 for $949.99 hos premiumaquatics.com, men du må nesten bare lete litt rundt for å finne hvor ting er rimeligst. Se gjerne på reefcentral.com, de har en seksjon med omtale av butikker, kanskje lurt å ihvertfall styre unna de som får mest negativ kritikk..... |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bestille fra utlandet/strøm | sølvi | Lys, filtrering & annet utstyr | 5 | 23rd November 2007 18:42 |
| Bestille fra Dyrego..? | joachimB | Ny til Hobbyen | 2 | 22nd March 2007 09:08 |
| bestille brukt fra utlandet | Sandshifter | Pratemakeren | 4 | 15th February 2007 16:37 |
| utstyr kjøpes | Sandshifter | Kjøpes | 0 | 7th February 2007 16:03 |
| bestille korall | Sandshifter | Tropiske Koraller | 12 | 20th January 2007 19:06 |