| Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Vel.. etter alt snakket om "led belysning" på allskens forumer nå til dags
,så fant jeg til slutt ut att jeg fikk prøve noe slikt her til ett avleggerkar jeg holder på å kjøre inn her ute(gikk noen runder med meg selv i tenkebokksen først,må jeg innrømmeDette displaykaret er ikke mer enn 100cm langt/80cm dypt,og 40 cm høyt,og har fra før av hengt opp 2 stk. akvastabil T-5 på 2*39watt pr.enhet og man tager hva man haver i huset,til ett avlegger kar.. men.. med en overflate på 100*80 cm,så fikk jeg self. ikke den lys dekkningen jeg ønsket meg over karet,så kjøpe noe mer T-5,eller prøve ut noe led,som "alle" snakker om for tiden En forutsettning var att dette tross alt var ett avleggerkar,og ville ikke koste på de helt STORE summene her,og var jo heller ikke den helt store vannstand i dette avleggerkaret heller. Nok om det.. Fikk omsider hjem to stk. Weipro led F-90,kjøpt gjennom fish-street her,og tja.. Greit pakket inn i masse bobbleplast og papir,og fargesprakende esker disse led-lysene lå i,og fulgte med en liten eske,pr amatur,som strømforsyningen lå i. (Fant "omsider" også noen bitte små plasdingser i lyseskene,som skulle monteres på lysene,slik att amaturet kunne festes på akvariekantene,og disse lå i ene enden av eskene,og var så små/lett,og godt pakket,att de ikke datt ut,da jeg tok ut amaturene,og gikk en stund før jeg "fant ut" att disse medfulgte ja.. Selve amaturet..så egentligt "greit ut" ja,og veier jo ingenting,smalt(11cm*90cm),og besto av ett tynt profil formet aluminiumshus,med en grå plast ende i hver side,og en tynn gjennomsiktig plastplate forran diodene(sprutskydd),og egentligt pent å se til Diodene.. en hel drøss av de,og annenhver rekke hvite og blå dioder av den vanlige små typen i lampen. totalt 29,4 watt,står det,og gikk på DC 12V. http://www.fish-street.com/weipro_le...ategory_id=118 Nu var jo jeg først og fremst helst interisert i å ha disse hengende i taket jeg,over dette karet,sammen med T-5,ene,og så forgjeves etter muligheter for å få hengt disse Weipro,ene opp. Ikke var det opphengswire med,eller hull i amaturene til å feste slikt med heller,så her måtte jeg skru av ene sidedekkslett,for å se hvordan dette hang i hop,og ikke minst om det var klaring nok,oppe på toppen av amaturene til å borre igjennom med en tynn borr,og gjenge inn en øyeskrue i hver enda på de.. Det var det faktiskt(en liten cm klaring ned til printplaten i de),så fant frem borreutstyr,øyeskruer,og kjørte på.. Fikk skrudd inn skruene/ristet ut alustøv etter borring,og skrudd på endedekkslene igjen. Hadde en dråpe gel-lynlim rundt øyeskrue/hull i platen,for sikkerhets skyld..,og klippet til noe rustfri opphengskjetting ,som jeg monterte på øyeskruene. monterte opp ditto øyeskruer i taket,mellom T-5 parabolene,og fikk lysene på plass,etter nøye avstandsmålinger Satt de "litt høyere" enn T-5,ene,med tanke på lys spredning,og siden karet er ganske grunt,og kobblett opp ledningsdelene omsider. VOILA!.. de virket Akkurat dette siste jeg skriver er VESENTLIGT!,da disse amaturene her faktiskt ikke gir NOE spredning av lyset nedover i karet,utover selve bredden på amaturet,og synes jo ikke akkurat det.. er noe positivt da.. Ser disse stipene godt,og inni denne "lys-stripen",er det forbausende bra lys(men nu er jo ikke det stor vannstand her da),men godt lys ja,og skulle jeg være "helt" pirkete, så kunne det kansje hvert litt flere blå dioder etter min smak da,men fullt akseptabelt lys her ja. Men... på dette karet,må en uten tvil ha 6,helst 7 stk.slike amaturer,for å ikke "se" disse stripene i karet,og med en kostpris på 110-120 doller pr stk+ frakt og Toll utgifter,så blir det dyrt i innkjøp ja,selv med "Hong-Kong" priser.. ![]() Så.. min vurdering av disse Weipro led F-90,ene,var vel helst som jeg hadde fryktet på forrhånd dessverre,da dette blir for dyrt i lengden,viss en har god dybde i karene sine,i forrhold til T-5,eller for den saks skyld HQI, og kan ikke gi de mer enn terningkast 3 av 6 på dette grunnlaget dessverre Og så får en se med tiden på levetiden på disse også da.. hørt noe om att de de gradvis debber av på lysintensiteten,så 30-50000 timer akseptabel brukstid??...
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 6th May 2010 kl 16:13. Begrunnelse: La inn link til disse Wipro,ene. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Har blitt noen LED lamper her og nå.
Elos E-Lite har jeg vært fornøyd med sålangt selv om jeg synes den gir litt for lite lys, trenger noe tilleggsbelysning. Weipro C60 (x2) har fungert ganske dårlig for meg. Den har de vanlige små lysdiodene. Mange av dem har allerede tatt kvelden. Anbefales ikke. Weipro L60 (x2), denne har jeg litt bedre inntrykk av men ikke hatt den så lenge (4-5 dager) så kan ikke si så mye konkret ennå. Godt lys (_ikke_ de vanlige små diodene) og med noe reflektor på diodene. Ser bra ut foreløpig. Key Aquarium LED24 Cree. Denne kom inn døren i går. 81W som skal tilsvare 185W hqi. CREE dioder, skal visst være bra. Sitter med et godt inntrykk foreløpig. Så vi får se etterhvert...
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Okay Hans Atle,kjekt du deler dine erfaringer med oss,når du har fått testet de litt mer ut
Disse Key lampene,er jo i utgangspunktet ett godt hakk opp i prisklasse,i forrhold til Weipro,s ser jeg på fish-street.. Men for mitt vedkommendes,sammenligner en Key 36-wide til 410 dollars,mot weipro f-90 til 110 dollar,så ser jeg det sånn utifra hva de skal dekke av overflaten,att jeg måtte hatt 5,kansje 6 stk. f-90 til å dekke disse 60 centimetrene,Key 36 oppgir å dekke. Så ifølge ett slikt regnestykke kommer faktiskt Key bedre ut enn Weipro,ser jeg. Men.. mitt kar har jo mål L-100*D-80cm,og fish.street oppgir Key 36-wide til dekkningsareal på 60*120cm,så ikke helt ideelt dette med tanke på en slik key lampe,utifra mine display kar mål. Ser ut for att her taler både fornuft og lommebok for å hive over ett par T-5 rør til ja,i stedet for å tenke på led.
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Cree diodene ligger i toppsjiktet blant dioder, på 1-3w pr diode
Og kan ikke samenlignes med "vanlige dioder" Tell diodene i det weipro armaturet og del de 29,4 wattene på de Cree har leveret flere generasjoner med HID led's, og jeg regner med at det er cree P4 dioder i armaturet til Hans. (har nå kommet ny generasjon ifra cree) Men øvers på listen blant LED i dag finner du Luxeon Rebel!!! Disse er etteføgerne til Luxeon K2, som jeg driver å DIY'er litt med her nå... Optikk er en vesentlig ting, for å få blandet lyset(hvitt/blått), og spredd det. På Knut sitt armatur kommer optikk til å stjele alt for mye effekt, da disse diodene er på noen få milliwatt.(gjetter jeg) I forhold til Cree/Luxeon som er 1w eller 3w... Tenk på at Hans sitt armatur med cree ikke trenger noe bytte på 50.000 timer, og faktisk kan serve SPS, så blir ikke prisen på armaturet så høyt allikevell. Kalle. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hvor kan man kjoepe denne , og hva er prisen ?
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Samme plass,jeg linket til Clown
De har flere modeller,så prisen avhenger self. av valgt modell,men sett inn modell i klammen,og pris på valgt modell,kommer opp på siden deres. Så kommer jo frakt/toll,utenom,da selvsagt. Key Aquarium LED Lighting
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 9th May 2010 kl 07:29. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Hva mener du Tage?
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
jeg tenker vel kanskje for stort, men ut ifra min erfaring med led, så ser jeg slik på det at dette bare passer til knøtte små akvarier, så lenge det blir brukt <3 watts pærer så trenger du så mange at en rett og slett hverken har plass eller kjøling nok på disse til at det blir noe mer enn lyst uten no power.
20 Liter på kontorpulten mersom. Pærene er jo på markedet, men de store fine vi har BRUK for til å lage noe explosivt DIY koster mer enn huslånet mitt hver måned. Ville satt minimum for å få noe utav dette på 5 watt pr diode. Om en kanskje hadde vunnet lotto, så hadde 7-9w vært noe å leke med. En ting er å lyse opp akvariet, noe helt annet er PAR verdiene en greier å få ut av dem. kostnadseffektiviteten mellom hqi t5 og led taper led en lang speidergang enda og det trengs noen år med produksjon for å dumpe prisene til en brukbar størrelse, og deretter til noe brukbart for oss. MEN selvsagt om vintrene fortsetter slik så kanskje det blir billigere med investering på led vs pris på strøm ;D |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|