Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 6th January 2010, 15:45   #1 (permalink)
Member

MrVoll sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Stavanger
Meldinger: 179
Standard Anrikning

Hvis man ikke får tak i selcon,selco,lipovit eller andre anrikninger på flaske,så kan man altså laget det selv i en fei.
Det er ikke samme holdbarhet på hjemmelagete anrikning som dem du kjøper på flaske pga renheten\steriliseringen.
Den hjemmelagete oppbevares i kjøleskapet i en luft tett steril flaske.
Here we go.

125ml Torskelever
125ml Naturell Tran
100ml Ro\di vann
2gr Spirulina
1gr Naturose\astaxanthin
1hvitløksbåt

Det hele kjøres i blenderen,sil av og has oppi en steril lufttett flaske.
Rist før bruk,og ikke bruk mere en maks 10dråper anrikning pr 1liter artemia vann.(potente greier)
Ønskes en mer smidig anrikning iblandes 12 ml lecithin i smeten.
Tips: Jo renere du jobber jo lengre holdbarhet blir det på produktet.
Klor eller ballongrens for vindunker kan brukes til å sterilisere utstyr med.
MrVoll er offline   Svar med sitat
Gammel 6th January 2010, 16:09   #2 (permalink)
Member

MrVoll sin avatar

Standard Sv: Anrikning

Ang anrikningen av artemia´en så tilsettes den etter 24t og la artemia´en gå i anrikningen i 24timer for best resultat.
Gammel 6th January 2010, 16:43   #3 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606

Den er fin å ha i en eventuell knipe. Er det egen oppskrift? Har du erfaring med bruk av denne?
Vil den fungere på rotifer, eller blir den for grov? Det kommer kansje ann på silen som brukes. Jeg vet April Kirkendoll hadde en oppskrift hun brukte for å anrike artemia når hun drettet peppermyntereker. Kan lete frem denne boken om det er interessant.
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 6th January 2010, 17:01   #4 (permalink)
Member

MrVoll sin avatar

Dette er en videreutviklet oppskrift som jeg fant på nettet under diy selco
Jeg bruker den til alt egentlig her:-P
Har ikke brukt den spesielt lenge,men absolutt en fin måte å supplere litt ekstra dha\epa stoffer i kosten på.
Opprinnelig så var oppskriften uten Naturose og hvitløk men følte for at jeg fikk mere utav det ved å tilsette disse.
Naturose skal hjelpe på fargene, men jeg har ikke sett noe nevne verdig forskjell her enda etter at jeg begynte med dette.
Har ikke prøvd det på rotifieren nei,min krasjet her desverre:-(
Enormt fort gjort å kræsje den greia der.
Jeg vil tro at man kan bruke oppskriften til å anrike rotifieren,men det går fort gæli utover vannkvaliteten oppi der,hvis man da skal bruke den til oppvekstfor.
Da er det sikkert bedre med levende alger eller noe som ikke forurenser så kraftig til å vedlikeholde kulturen med,også tar man ut det man vil anrike fra kulturen.

Den derre oppskrifta til hu April Kirkendoll hadde vært artig å få sett litt på.
Gammel 6th January 2010, 17:08   #5 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Når det gjelder farge, så mener jeg aminosyrer skal være en vinner. Min far var med å starte et piggvar oppdrett på slutten av 80 tallet. De hadde store problemer med at yngelen ble helt hvit og dette fortsatte til fisken var stor. Dette problemet forsvant så snart de gikk over til raudåte som yngelfor. Forklaringen var visst det høye innholdet av aminosyrer i raudåte.
Gammel 6th January 2010, 17:37   #6 (permalink)
Member

MrVoll sin avatar

Hmm ,Så da kan man altså teoretisksett ta å blande inn litt raudåte i smeten,også har man altså da tatt ut aminosyrer fra en naturlig kilde.
Skal prøve meg på den etter at jeg har gått tom her.
Gammel 6th January 2010, 19:41   #7 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Ja, det stemmer nok sikkert. Angrer litt på at jeg ikke samlet raudåte i høst. Det var en helt enorm oppblomstring i makrellsesongen. Husker sjøen faktisk så rød ut der strømmen samlet dem. Er ikke dette en sesongvare egentlig? Jeg har fanget noe tidligere, men husker ikke når på året de var tilgjengelig. Skal ta en tur med hoven og fryse ned en del ved neste mulighet.
Gammel 6th January 2010, 22:11   #8 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

De står på 300 m dyp nå ...må nok vente til senvinteren våren for å se de igjen.
Å putte de i fryseren sånnn uten videre er en dårlig løsning , de bederves også der nokså fort , og har (om selvfanget) en holdbarhet på maks. en måned , i fryseboksen.
Det tar jo ikke lang tid etter metamorphosen hos de fleste fiske -(og krepsdyr-) arter før de kan brukes som de er

Sist endret av clown; 6th January 2010 kl 22:15.
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 7th January 2010, 00:07   #9 (permalink)
Member

MrVoll sin avatar

Stemmer det,det var dem som var så vanskelig å lagre.
Litt skummelt å tilsette harskt raudåte i anrikningen,så jeg dropper den ja.
Bruker heller det til å fore med hvis jeg er så heldig å komme over det en gang.
Gammel 7th January 2010, 09:57   #10 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av clown Vis post
De står på 300 m dyp nå ...må nok vente til senvinteren våren for å se de igjen.
Å putte de i fryseren sånnn uten videre er en dårlig løsning , de bederves også der nokså fort , og har (om selvfanget) en holdbarhet på maks. en måned , i fryseboksen.
Det tar jo ikke lang tid etter metamorphosen hos de fleste fiske -(og krepsdyr-) arter før de kan brukes som de er
Vet du hvorfor dette er tilfelle? Jeg mener det er det samme med vanlige reker. Om du kjøper nykokte reker blir de harsk om de fryses ned. Har dette noe med nedfrysingen å gjøre? Du får jo frosne reker på butikken, som smaker som de skal. Jeg har tilgang til flytende nitrogen, så hurtig nedfrysing er mulig om det er det som skal til.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are