| Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
.. Ja.. året er jo ikke riktigt ferdigt enda,så lurte bare på å spørre noen her om litt råd i forbindelse med strømkryp til det ene større systemet mitt her.. Er for å si det mildt litt "pinglete",når det gjelder støt Alle kurser er jo tilknyttet jordfeilbryter,men de slår ikke ut,og det er midt sagt en meget ubehagelig jobb nu å skifte filtersokker/tømme skummerkopp,eller av en eller annen grunn få hudkontakt med vannet i dette systemet nu.. Er jo en del forskjellige elektriske komponenter som pumper/v-kolber/lys etc. i dette systemet,så feilen kan jo ligge hvor som helst selvsagt.. Er det noen annen "smartere måte"å finne ut i hvilke komponent feilen ligger på enn å trekke ut alt av stikk kontakter,forså å sette de inn igjen en og en,og stikke fingrene i vannet mellom hver tilkobbling av nytt støppsel,helt til en "hopper i taket"/finner den defekte komponent på den "harde måte"? Er en del støpsler,og tre pumper bare i skummeren min,og synes ærligt talt dette blir litt "seigpining/Russisk roulett,og når en først er litt pinglete for sånt,og "hvet",att før eller senere vil mann hoppe i taket igjen.. Lurte på om noen hadde en enklere/behageligere måte å feilsøke slikt på,og gjerne forklare eksakt prosedyre steg for steg, hvordan en gjør slikt. Det er vel nærliggende å tro en må/kan bruke ett voltmeter eller noe slikt her? Har ikke slikt selv,så må kansje kjøpe/låne meg noe slikt,men kom gjerne med en link til noe billigt brukendes,samt fremgangsmåte,da det kansje kan være smart å ha noe slikt liggendes til en annen gang også muligens.. Må uannsett få finger.n ut nu og finne ut av dette,da det går meg bokstaveligt på nærvene løs nu,og hvet jo aldri heller hvor tid en vital sikringskrets slår seg ut der nede i kjelleren,men katastrofale følger for sirkulasjon/varme etc.. Er jo som sagt ikke sååå mye nede i akvarierommet,så går kursen,kan det gå en natt før jeg vil oppdage dette i værste fall.. Tørr ikke stole på flakksen min her nei.. ![]() Setter pris på noen gode tipps/innspill her fra litt elektrikkerkyndige nu ja,og takker på forrhånd!
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Forhandler
|
Kjenner følelsen ja. E` sjøl blitt veldig pinglete når det gjelder støt i akvariumet. Jordfeilbryteren slår ikkje ut før du passerer 30mA, så det e` sannsynlig at du har mindre enn det.
Bare en tanke eg har som kanskje fungerer: Bruk et multimeter og sett det på mohm. Dra ut alle stikk-kontaktene til akvariumet. Mål mellom vannet og pinnene på stikk-kontakten. Hvert apparat må måles individuelt en pinne om gangen. To målinger pr. apparat. Vil tro at det gir utslag på det apparatet (pumpen) som det e` nokke gale med. Erfaringsmessig har det som oftest hvert en pumpe som har laget slikt strømkryp hos meg, ellers kan det jo være alt fra fuktige strømpadder til varmekolber. E du plaget med kondens i akvarierommet ditt?? Har forresten et multimeter du kan låne, det e` bare et slikt billig et fra biltema eller nokke. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Okay.. så en måler bare på de to "pinnene",og ikke jordingen på kontaktene altså Pjot?
Er jo en god del pumper som har jordet støpsel,varmekolber har vel helst disse flate støpslene uten jord,etter som jeg mener.. Har også selv mest tro på at F***'skapet ligger i forbindelse med en pumpe ja,eller i en slik billig kobblingsledning med flere utak på Hmm.. fuktighet i rommet.. njaa.. ikke slik at det drypper fra taket ihvertfall Pjot Nei, bare tuller med deg Men er ikke noe dugg på vegger/vinduer etter som jeg har registrert da i det minste. Rommet måler jo rundt 2,8*7 meter, med normal takhøyde, men har ikke somlet meg til å legge inn noen utblåsningsvifte gjennom ytterveggen enda,rett skal være rett,men mener selv det ikke har "hastet" slik enda, siden jeg ikke registrerer noe kondens på overflater.. Er alene med jentungen denne julen,siden kjerringen er ute på båt,men muligens jeg kan svinge nedom deg i romjulen,viss det passer deg Pjot? Har foresten prøvd å ringe deg ett par ganger sen kveldstid nu,men du lå vel i horisontalen tenker jeg. Du får gi meg en lyd når det passer deg å få besøk. Må jo passe litt inn med brøyting/salting også for min del selvsagt.
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 24th December 2009 kl 02:18. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei
Fant du ut av dette strømgreiene dine? Har nett oppdaget samme problem her. Blei mildt sagt skremt når eg fikk støt av karet. kordan fant du ut av dette?? Har til nå prøvd å dra ut ein og ein kontakt, for så å kjenne etter:-/ men det slutter ikke å gi meg støt, alt i karet har det bra ut ser det ut for. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Forhandler
|
Sitat:
Hos Knut Arne var det e` varmekolbe eller kontrolleren til den som var synderen. |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Kan anbefale kolber som er laget i titan. De koster noen hundrelapper mere men varer mye lenger. Selve titan røret som utgjør varmekolben er koblet til jord og skulle det komme en vannlekasje inn i kolben vil jordfeilbryteren gå med en eneste gang. Når alt er som normalt har man verdens beste jordingsprobe i titanrøret og alle feil på pumper og lys vil så ut mye fortere. Dermed slipper man å spille russisk rulett ;-) Det er meget farlig å ha slike overledninger i karet. De står og lusker mellom en fase og en dårlig jording i karet helt til du kommer og stikker hånden oppi og lager en skikkelig kurs mot jord. Da er det bare og håpe at jordfeilvernet virker.......... Alt dette slipper du med en skikkelig jordprobe som f.eks en slik titan varmekolbe.
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
Det morsomme her må jo være at nettopp denne varmekolben var av titan, men men.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har nå drevet å testet med multimeteret mitt, som eg overhode ikke kan med. Men har prøvd følgende: Stilte det inn på volt~ 200. Tok den svarte pinnen og stakk den inn i jordingen på en stikkontakt, tok så den røde ned i vannet, for å finne ut om det var strøm i karet(volt). fikk da ett resultat på 0,21. Betyr det 21volt??
Tok varmekolben ut av stikkontakten fikk da ett resultat på 0,04. 4volt? Lurer på om det kan vær flere komponenter som "lekker" strøm. Trenger litt hjelp nå føler eg. Før testinga av karet tok eg den svarte inn i jordingen på en kontakt, og den røde inn i selve kontakten. fikk da ett resultat på 128,5v. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Kan også nevne at karet står i garasjen med eget sikringskap, som får strøm fra en kabel på 3x6m2 +jord fra huset. Det er ikke jordet i grunnmuren på garasjen, men det er i grunnen på huset. Tenkte kanskje at eg trengte egen jordingkabel til garasjen med jordspyd?. At det ikke er nok med den som går i tilførselkabelen, kor e elektrikerene når du trenger dem?
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Moderator
|
Når du måler såpass spenning som du gjør mellom fase og jord i stikkontakten er i alle fall jordingen grei. Om du får støt er det nok overledning en eller annen plass. Du skal få utslag på voltmeteret om du måler mellom karet og jord slik du har gjort. Utslaget skal være mye større enn under 1V som du måler. Om det er varmekolben kobler jo den inn og ut. Kan det være at du har målt når den ikke har stått på? Det samsvarer ikke helt at du får støt, men ikke kan måle noe.
Har du holdt i lampen når du får støt forresten? Mål mellom denne og jord. Alle T-5 lamper jeg har hatt har hatt en viss spenning i seg. Jeg regner med det har noe med et felt som bygger seg opp rundt lysrørene og dette danner spenning i metallreflektorene som står i dette feltet. Dette har også vist seg å gi godt utslag på elektroniske pH målere. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Øke korallvekst med strøm.. | Knut-Arne Berg | SPS små polyppede stein koraller | 23 | 5th June 2009 13:06 |
| algelag på toppen av vannet?? | Bjorn78 | Ny til Hobbyen | 6 | 20th May 2008 22:17 |
| Ting på strøm fra Danmark? | sloppy | Lys, filtrering & annet utstyr | 5 | 23rd November 2007 19:10 |
| Bestille fra utlandet/strøm | sølvi | Lys, filtrering & annet utstyr | 5 | 23rd November 2007 18:42 |
| For mye jern i vannet. | cocacola | Anbefalinger, tips & triks | 7 | 12th March 2007 12:01 |