| Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Heisann.
Her er litt om hvordan man avskaller sine artemia´er . Det finnes noen metoder der ute,og som jeg har forstått så kan alle brukes,men her er ihvertfall hvordan jeg gjør det. 10-15ml artemia egg som puttes i en kjegle eller flaske. Fyll opp med lunket ferskvann\springvann, og koble til en luftpumpe. La det stå og boble i 1time(ikke lengre en 1time) Sil ut vannet og tilsett 1liter husholdnings klor. Koble til en luftpumpe og la det stå og boble fra 1-5min. Du er på jakt etter en oransj farge,klorer man forlenge vil ikke artemia´en klekkes. Fargen går fra brun ---> grå ----> hvit ---> oransj. Se farge skiftingen på videoen som er vedlagt. Når det er litt hvit\grått og oransj i eggene så siles kloren ut. Spyl eggene godt over i vasken med springvann til klorlukten forsvinner. Det var det hele. Sil eggene godt for vann og ha dem oppi en lufttett tupperware boks i kjøleskapet. Holdbarhet 1uke. Her vises en annen variasjon. Eggene er oppi ferskvann her i 10min. Jeg har på følelsen av at det gir et større svinn med tanke på klorings prosessen og klekkingen(bare min mening altså) Også bruker jeg akvarie salt av godt merke i klekker vannet. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Takk
Holder på med noen klovneyngel her, men sliter med at jeg får med en del uklekte egg. Har tidligere lest noe om dette, og hadde tenkt å teste en gang. Dette var jo en veldig god forklaring på fremgangsmåte, så det gjør sakene litt enklere.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Bare hyggelig Kim.
Begynn med en halvliter klor også når man har gjort det en del ganger kan man øke dosen med klor til 1 liter. Går veldig fort med 1 liter altså. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Kan jo legge til at det går helt fint med mere artemia i oppskriften.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Moderator
|
Her er en av oppskriftene jeg har sett på: Kveitemanualen - Produksjon av artemia
Tror jeg skal gå for light versjonen din i første omgang. Denne fremgangsmåten virker jo en smule mer tungvinn enn den du har benyttet. Til gjengjeld tror jeg denne metoden er rimelig perfeksjonert for maksimalt utbytte. Jeg ser forresten at i denne oppskriften blir cystene bløtlagt i saltvann i 20 minutter. Kimshans: Hva gjør du når du siler artemiaen? Jeg klekker i en 1,5l flaske. Når luften slås av samler artemiaen seg ca i midten av flasken etter 20-30 minutt. Deretter suger jeg dem ut med en luftslange. På den måten følger det ingen skall med. Det blir noe svinn, da jeg unngår topp og bunn av flasken. Jeg fant noen utrolig billige og bra egg på ebay (hong kong), så litt svinn gjør ikke noe. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Må nok perfeksjonere klekkeriet litt Kan også hende det er eggene som begynner å bli gamle? De ble kjøpt i sin tid på Webzoo, og kommer i vakumpakkede pakker uten navn. Men mener det skulle være 90% (?) klekkeprosent. Har du en link til de eggene du har kjøpt?
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Moderator
|
eBay Store - Brine Shrimp Egg: egg, Artemia, Hatchery
Jeg ser han også har avskallet artemia. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Member
|
[quote=Torhav;28137]Her er en av oppskriftene jeg har sett på: Kveitemanualen - Produksjon av artemia
Tror jeg skal gå for light versjonen din i første omgang. Denne fremgangsmåten virker jo en smule mer tungvinn enn den du har benyttet. Til gjengjeld tror jeg denne metoden er rimelig perfeksjonert for maksimalt utbytte. Jeg ser forresten at i denne oppskriften blir cystene bløtlagt i saltvann i 20 minutter. Jeg vil tro at den i kveitemanualen vil bli litt i overkant av avansert for den vanlige dødelige, ihvertfall for meg :P Men en absolutte god oppskrift. Viktig å bløtlegge eggene før man begynner med avkapslingen, og det ser ut som at saltvannsmetoden kan være litt raskere i bløtleggingen. Jeg har ikke prøvd ut denne metoden selv. Sitat:
Jeg får bestille en boks derfra. De aller fleste ferdig avkapslete\avskallete artemia´ene man finner kan man ikke klekke\de er døde desverre |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
eg gjør det med denne...
kontinuerlig med levende for. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Joda man kan bruke denne,jeg har hatt den selv. Men et stort men er at den forurenser mye ved bruk av artemia som er ubehandlet også vil man ikke ha den samme effektiviteten da artemia klekkes best med lys 24\7,en annen ting er at når man har avskallete artemia så trengs det mere sirkulasjon i klekkeren,man er begrenset med denne type klekker,men ja den er enkel og er sikkert helt grei i ferie tider Noen av grunnene til at jeg og sikkert andre og velger å avskalle artemia´en er at man tar vekk hydroidene og ulumske bakterier som ligger\følger med artemia\en ,man steriliserer dem på en måte En annen ting er at man tar av det ytterste skallet,som gjør at artemia´en forbruker mindre energi og næring for å klekkes. Det hele er mindre forurensene og man kan altså sile ut alt av vannet og bruke alt med en gang,man slipper altså å vente på skille ut skall osv. Nylig avskallete artemia som ikke er klekket går også fint an å mate fiskene med,så det er mange fordeler ved å avskalle artemia´en. Hydroider er små predatorer som lever av plankton og artemia,de kan irretere koraller og fisk,og er vanskelige å bli kvitt. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| ARTEMIA | Nagel | Anbefalinger, tips & triks | 21 | 19th December 2006 15:23 |
| Plankton Artemia osv | Chriss | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 1 | 1st November 2005 09:30 |