| Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg hadde meg en liten halvtime med håven langs bryggekanten i sted.
Det er enorme mengder Calanus finmarchicus/raudåte i overflaten nå. Om det er finværet eller hva vet jeg ikke, men de siste ukene har det vert veldig mye liv ved bryggekanten når jeg har vert der. På den korte tiden jeg var der fanget jeg nok til flere brett jeg kan fryse ned pluss litt til foring når jeg kommer hjem. Tenker innbyggerne i karet setter pris på litt fersk sprellende kvelds |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Dec 2006
Sted: 5355 Knarrevik, Hordaland
Meldinger: 350
|
Uff da,at jeg ikke så dette før,har nettopp vært ute på sjøen
Mvh.Sølvi
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
hadde meg en runde i dag eg og sinnsyke mengder.
tror dere det går an og holde dei i live i et lite kar? har puttet dei oppi en 20 liter med luft stein.
850 L innfelt i vegg 120 L innfelt i vegg 370 L sump AM turboflotor 5000 single AM turboflotor 1000 multi deltec kn 500 kalkvannsblander deltec fr 509 (rowaphos) osmose ozon grotec tecIII ng (balling) uv 30w 3x150w hqi 6 x 80 T5 1x250w hqi |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Bør gå bra hvis de står kjølig og med luftestein i .Men stort mer enn et par uker holder de vel ikke . Har ikke erfaing med dettte selv,har bare blitt fortalt om det. Gi gjerne en melding tilbake om erfaingene dine. Har tenkt å prøve dette selv i tiden fremover.
Mvh.Sølvi
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
skall du holde de i live må de vere i kjølig klima for de tåller ikke for mye varme
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Var skikkelig heldig og fant et sted med pålandsvind på Toftøy i Øygarden. Der fikk jeg ca 600 gram på et kvarters tid. Nesten 3 isbitebrett. Hovedsaklig rauåte. Det var litt annet plankton også, rurlarver bla.
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Kan dere som fanger levende for ,fortelle hvordan dere tilbereder/fryser foret? Skal det skylles først eller noe ?
Mvh.sølvi
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
gjekk dårlig og holde liv i dei ja tempen var 25 til 28 grader
så dei tok kveld over natta. (lukter noe helt for j"#¤"#%)
850 L innfelt i vegg 120 L innfelt i vegg 370 L sump AM turboflotor 5000 single AM turboflotor 1000 multi deltec kn 500 kalkvannsblander deltec fr 509 (rowaphos) osmose ozon grotec tecIII ng (balling) uv 30w 3x150w hqi 6 x 80 T5 1x250w hqi |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
Jeg fanger med en stor, hvit planktonhåv som jeg kjøpte på Midtun zoo. Type ca 35 cm i diameter og 2 meter skaft. Jeg lot dem renne godt av seg i håven og la dem opp i et syltetøyglass, uten vann. Ikke ha vann i glasset det gjør bare at det blir mindre oksygen og mer forurensing. Så kjørte jeg raskt hjem og la dem i brett og rett i fryseren. Det var ingen dårlig lukt da jeg kom hjem. Anbefaler ikke skylling da det fjerner små partikler, som kan være viktig mat. Når det er lite vann i blandingen fryser de også bedre og løser seg fra hverandre når man tiner.
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
har vasket i 2 timer på akvarie rommet i dag, lukter død og fordervelse
av mitt mislykkede, holde liv i småkryppene prosjekt, det var bare 20 liter med illeluktende gugge når eg kom hjem fra jobb i dag. lukter omtrendt så krabbe rester som har stått og blomstret i et par uker. får ikkje lukta ut av veggene.
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|