| Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har en gammel 720-liter som har stått tørt noen år og godgjort seg. hva er den enkleste måten å få vekk tørre kalkalger på? Jeg vet jo at eddik tar dem, men det går jo med litervis med eddik hvis jeg skal behandle hele karet. Jeg har prøvd med glasskrape med eet gikk temmelig sakte fremover, noen andre triks? Varmepistol kanskje?
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg vil heller bruke noen kroner på konsentrert eddik i stede for å bruke skrape..
Sett karet stabilt og fyll det opp med vann for så å tillsette eddiken sammen med en sirkulasjons pumpe. Gjør jo ikke noe om dette stør en stund, og da skal det være velldig lett å fjærne med en plast skape etc |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
hvis du lager en kraftig eddikblanding og påfører dette med en svamp ,og la det står og trekke litt , så
gjør det susen også , tror ikke du trenger mange liter for det etterpå kan du jo bruke glass- eller annen skrape |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Brukte varmt eddik vann og skrape
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Sånn som karet står nå har jeg ingen mulighet til å fylle det med vann/eddik og la det stå og godgjøre seg. Blir vel til at jeg følger min opprinnelige plan om å påføre eddikvann med svamp og skrape forsiktig etterpå
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
720 liter var litt mye å fylle ja, mange bøtter det :-)
Funker sikkert slik du tenker.
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Og eddiken skal vistnok ha bedere virkning når vannet er kaldt... Eller var det Klorin :think |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kalkalger | sølvi | Ny til Hobbyen | 13 | 21st January 2008 19:57 |
| kalkalger | Elin | Ny til Hobbyen | 8 | 11th January 2008 19:20 |
| Kalkalger | Linnemor | Kjemien i akvariet | 0 | 22nd May 2006 11:15 |
| kalkalger | Nagel | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 6 | 12th February 2006 10:46 |