| Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
i løpet av natten har altså sugekoppene som har holdt returen fra kjøleren løsnet og gjort at slangen har sunket ned til bunnen av akvariet.. innsuget til kjøleren kommer fra sumpen. samtidig har strømmen slått seg av..(hevert....) våknet til 0 liter i akvariet og den sikre død for 30 steinkoraller. fiskene var ikke villige til å svømme særlig de heller.
ikke særlig oppmuntrene å få den i fleisen når man driver å bygger en større tank. , så et lite råd fra en dagslei akvarist er å lempe sugekoppene å få slangen ut av karet. . reef on. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
O,oi
Det var trist å høre. Er du sikker på at steinkorallene er døde. Så akkurat en filmsnutt fra Fiji hvor acropora sto i fjæra på lavvann. Dette er normalt og de tåler det. Redde det som reddes kan, få de i vann. Uansett du har min medfølelse, det er er ikke mye morsomt. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
mulig jeg er pessimist. de er i vann etter en hektisk morgen. håper jo på at noe vil overleve. men det var mange blekne koraller.
ikke noe bedre får de av å havne i femten grader varmt vann.. klar over at de ofte tåler mye så vi får krysse fingre. litt kjedelig å vaske gulvet syv om morgenen og... |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Kondolerer..
|
|
|
#5 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Sad song, det er bare trist...
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Ja større skrekksenoar går det vel ikke an å få,når en våkner på morrakvisten---
Dypeste medfølelse,og ikke gi opp,selv om du selfølgelig er laaaangt nede nu--- Håper du er raskt tilbake!
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
Kor ble det av alt vannet? Store vannskader eller gikk det i sluk? Akkurat det samme skjedde meg for en stund siden, tror sugekoppene løsner idet strømmen går. Då får slangen et lite nøkk og sugekoppen løsner. Hadde ikkje så lang slange at den nådde bunnen, men acroporaene stod tørt og fint under 400W hqi. Eg mistet ingenting. Så håper det går bra i ditt tilfelle også. Så forbanna uheldig du skal være for tiden. Men alle vet at det som kan gå galt, går galt før eller siden.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
gulvet i dette rommet er med gulvbelegg. så det gikk heldigvis bra. blir jo litt lukt av dette siden det tross alt er akvarievann.
korallene som sto noen timer uten vann drev og slimet utrolig mye etter at de ble satt oppi vann igjen. utrolig nok begynner det så smått å komme ut noen polypper her og der på enkelte koraller. så håpet er å kunne få beholde enkelte. godt å få noen positive øyeblikk nå faktisk. pakket opp det nye karet i dag og. testet litt med ferskvann bare for å sjekke om det var tett.. det gikk jo heldigvis bra. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Fet tank, noen vitale mål? Det ser dypt og fint ut....
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Håper det går bra tross alt da,som med alt annet,kan det som regel ALLTID ha vert myyye værre,hmmmm!
For å oppmuntre deg litt!!!?,må jeg si att samme dagen jeg la inn ett "trøstende innlegg til deg",jikk det rett til hel........... her hjemme og!!! Skulle gå ned i kjelleren for å sjekke saltv.karet mitt (står i kjelleren)!. Der oppdaget jeg att E-40 sokkelpæren jeg hadde satt inn i armaturen (ny 2 uker før!!)var kaputt!,og da disse må bestilles over nett,regner jeg tidligst med å få tak i ny førstkommende lørdag,og her er det bare å sitte å se på hvor godt korallene mine står "og koser seg under 2stk T-5 54 Watts rør jeg hadde liggende-----(karet er på 343 liter) Ikke akkorat noe opptur dette heller da!! OG PÃ… TOPPEN AV DET HELE!!!!!!(det er nesten forjæ....til å være sant!-menst jeg er nede i kjelleren,oppdager jeg mye vann på gulvet lenger borte,og da jeg ser opp i taket,ser jeg att det drypper friskt fra 3 forskjellige plasser i taket,gjennom isolasjon,og alt som er********* Jeg har ett 550 liters malawikar innfelt i veggen mellom bad/entre i etg.over,og dette var pluttselig funnet ut att det ville begjynne å lekke litt i bunnen*********! Vannet har fulgt bakenfor gipps/fliser/membran ned gjennom gulvet,og vetet opp isolasjon/gipps på sin vei ned på kjellergulv,og i entreen har spongulvet svellt så pass att jeg nu har problemer med å få lukket ytterdøren i leiligheten!!.SELFØLGELIG!! det var ingen koraller oppi malawikaret(galgenhumor!!),og berget ALL fisken,da bare ett par 100 liter var lekket ut,hmmm-hmmm! Så dette må jo være lyspunktet mitt da!!le-grin-le-grin---------- Så akkurat nu har jeg ett "luksusproblem"med hva berge først,i rekkefølge-det levende i saltvannskaret---malawikaret----entregulv----ett stort flott bad med fliser på vegger og gulv(5 år gammelt,og la ned over 100 000 på dette badet),så er det noen i aquafreaks eller andre som har noen trøstenes ord igjen,etter att vi har trøstet deg,så tar jeg i mot med stor takk!! Dette oppdaget jeg som sagt LIKE ETTER att jeg hadde lagt inn noen "trøstenes ord til deg" Må være skjebnen dette!! Vi får sette oss ned sammen du og jeg og ta oss en flaske pils eller to,he-he-he---- Skal foresten på storauksjonen i morgen,og hørte rykter om att det mer eller mindre var gått til he..........med en stor saltvannssending,som skulle auksjonerest bort der i morgen (80% dødt!!!) LIVET ER HERLI GITT!!!trallala--trallala----traddilala----- :cheesy:
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| trenger sugekopp feste til maxijet! | alf-magne | Kjøpes | 2 | 15th December 2005 02:20 |
| Luftbobler fra skummer kommer i akvariet. | BareAre | Akvarie tekknisk | 7 | 16th February 2005 16:58 |