| Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei sann.
Har akkurat kjøpt småbruk på landet hehe,så der er det brønnvann. vannet inneholder mye jern...er dette bra hvis jeg skal starte opp med saltvann? å er det noe annet man kan få kjøpt hvis dette ikke er bra? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det er ikke bra med for mye jern i vannet, men det finnes løsninger.
Du kan investere i et osmose apparat til å fjerne uønskede stoffer fra vannet ditt, dette blir koblet på en krane og vannet fra kranen blir presset gjennom div filtere og en membran som holder igjen det vi ikke vil ha. Osmose kan du få fra 8-900 og videre opp til mange tusen, prisen avhenger av hvor mye osmose apparatet leverer av renset vann pr døgn, de minste leverer rundt 90liter pr døgn. Det er uansett i 99% av alle tilfeller meget gunstig med osmose apparat og den kvaliteten som du da får på vannet sparer deg for mange kjedelige ting som feks alger... |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
ok så da er det håp.
har fått tigget til meg en plass i stuen på ca 2.5-3meter. så blir vell ett 500 liters eller større.spørs hva jeg får plass til. Blir ikke noe hast verk dette,skal settes opp sakte men sikkert. men hvor mange liter pr døgn bør en ha igjennom hvis man har ett kar på fks 500 liter?tenkte på osmose apparatet nå. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det hele avhenger av fordampingen fra akvariet, og har du sump så blir fordampingen større, selv hadde jeg et akvarium på 525 liter med 250W HQI og sump som avga ca 5.5liter i døgnet og nærmere 7 liter på det værste i sommer månedene. Løsningen min var da en tank til osmosevann koblet til en kalkmikser videre til nivåføler i sumpen som vhja føleren tilfører nøyaktig det som fordamper.
Helt eksakt hvor mye som fordamper blir litt individuelt fra tank til tank men jeg tipper fra 3.5 og oppover må du nok regne med... Et osmose apparat som leverer 90 liter er plenty for din tank, det jeg bruker pr i dag er på 130 liter pr døgn. Link: http://www.kentmarine.com/waterfilte...axxima-his.htm |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
Bare en tanke, når man må bruke brønnvann til osmoseanlegget, står det konstant trykk på springen? Ser for meg en pumpe som starter når man slår på springen. Eller e` det trykktank som pumper seg opp når trykket faller? Bare lurte.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Pumpen jeg har for å skape vanntrykk i naustet har trykktank. Den slår seg på når den merker vanntrykket blir lavere. Ikke merkbart i bruk.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| algelag på toppen av vannet?? | Bjorn78 | Ny til Hobbyen | 6 | 20th May 2008 22:17 |
| hvor langt fra kanten skal vannet være | svein | Kjemien i akvariet | 1 | 12th January 2006 11:51 |