Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24th December 2006, 01:02   #1 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Glassroser

Glassroser Aiptasia er en liten anemne som kan spre seg som pest i akvarier. Problemet med glassroser er at de brenner koraller som kommer i nærheten av seg slik at disse i væste fall vil dø eller misstrives.

Nærbilde av en glassrose.

En observasjon jeg har gjort er at glassrosene blomstrer opp når næringsinnholdet i vannet går opp, og forsvinnser av seg selv når næringsinnholdet blir lavt. Problemet er at glassrosen påviser disse svingningene lenge før våre test kitt klarer å måle sjevheten.
Min observasjon har blitt tildels bekreftet av at glassroser blir brukt som filtermedium for å suge ut næring av akvarier.

Så ille kan det bli..

Det største problemet med glassrosene er at de sprer seg som en pest i akvariet. De formerer seg asexuelt så å knuse de vil gjøre saken verre en å la de stå i ro.

Hvordan bekjempe glassroser
Det finnes flere måter å bekjempe glassroser på, både den naturlige veien og den kjemiske.
Med den naturlige bekjempelses måten mener jeg å introdusere dyr i akvariet som kan spise opp glassrosene. Med den kjemiske måten mener jeg å tilføre middler i akvariet som tar knekken på glassrosen.

Naturlig måte

Peppermynte reke Lysmata wurdemanni har glassroser på dietten sin. Dessverre har den også enkelte koraller på dietten sin også.

Pinsettfisk Chelmon rostratus Har også bl.a glassroser på dietten sin. Vær obs på at denne også spiser børstemark som etter alt å dømme smaker betraktlig bedre en glassroser.
Om Pinsettfisken vil spise glassrosene eller ikke er et sjangsespill. Hvorfor noen spiser de, mens andre pinsettfisk ikke vil røre dem er for meg et mysterium.

Pinsettfisk Chelmon rostratus

SølvargusSelenotoca multifasciata
Er blitt rapportert å være en særs effektiv glassrose spiser. Dessverre er den også glad i å nippe på korallene. Anbefalles derfor bare til nyoppstartete akvarier.
En litt spesiell ting med denne fisken er at den lever som ung i ferskvann og migrerer til saltvann etterhvert som den blir eldre. Du kan lese mer om denne fisken på nettstedet Santron

Raccoon ButterflyChaetodon lunula
Har også blitt rapportert å spise både glassroser og mjano anemoner med god apetitt. Disse fiskene er også glade i koraller.

Raccoon Butterfly Chaetodon lunula

Berghia verrucicornis Nakensnegl som primært livnærer seg av Glassroser. Så lenge det finnes glassroser vil denne sneglen trives og formere seg. Dessverre vil bestanden dø ut når glassrosene er borte. Les mer om Berghia verrucicornis på Sea slug forum

Berghia verrucicornis ©Sea slug Forum

Kjemisk måte

Injisering
Man kan injisere glassrosene med 35% eddikksyre, 10% saltsyre eller kalkvann.
Man benytter en sprøyte med nål og sprøyter middelet inn i glassrosen.

Vær oppmerksom på at ved overdreven bruk av eddikksyre eller saltsyre vil PH verdiene i akvariet gå ned for en periode.

Joes Juice Et amerikansk middel som man forer glassrosene med. OBS! Vær forsiktig å bruke dette middelet i nærheten av anemoner. Dette middelet er etter min mening svært effektivt hvis det brukes på korrekt måte. les mer om dette middelet på Joes Juice

Joes Juice

Det finnes ikke noe middel så langt som kan tilsettes vannet for å bli kvitt glassroser. Hver enkelt anemone må derfor behandles manuelt.

Les mer om glassroser i Forumet

Original article
Gammel 26th January 2007, 18:57   #2 (permalink)

Medlem siden: Nov 2006
Sted: hommelvik
Meldinger: 3
Standard Re: Glassroser

beste måten ever å bekjempe glassroser er en diger sprøyte med rent kalsium vann rett inni "hjerte" på rosen, d ser ut som den brenner seg når den utsettes for dusjen og forsvinner :mrgreen:
mecceds er offline   Svar med sitat
Gammel 26th January 2007, 21:17   #3 (permalink)

alex3d sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 17
Standard Re: Glassroser

Denne Pinsettfisken er en utrolig morsom fisk å ha i akvariet, skikkelig aktiv. Kompisen min hadde en slik men han fikk problemer med å mate den etter at den hadde rensket opp alle glassrosene. Så den tok kveld
alex3d er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
glassroser Endre Plager, Skadedyr & Parasitter 35 30th October 2010 18:25
Glassroser! Planteplankton Plager, Skadedyr & Parasitter 3 31st October 2007 22:05
glassroser Nagel Ny til Hobbyen 28 24th December 2006 14:53
Glassroser svein Plager, Skadedyr & Parasitter 6 29th January 2006 23:43
glassroser... :( Andreas Plager, Skadedyr & Parasitter 45 22nd September 2005 21:44