Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25th August 2006, 10:46   #1 (permalink)
Forhandler

scopas sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Stavanger
Meldinger: 158
Standard Fantastisk resultat med nye T5

Hadde bare lyst å dele en link med dere.
MeerwasserinfoDette akvariet er belyst kun med T5 og med fantask resultat spør du meg.
Lysrørene som er brukt er AquaScience T5 fra Fauna Marin og AquaScience Duo T5. Litt norsk info om AquaScience T5 kan du lese her: Dyrego

Dermed er vel debatten igang igjen om ha som er best T5 eller HQi?

mvh Per Arild
Gammel 25th August 2006, 11:04   #2 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Skien
Meldinger: 98
Standard Re: Fantastisk resultat med nye T5

ser bra ut!
denne karen bruker også kun t5; http://reefcentral.com/forums/showth...hreadid=813873 (bilder litt ned på siden) helt syke farger..

driver så smått å planlegger oppgradering fra 90 litern, til 400-700 liter nå som jeg har fått meg hus, og er veldig usikker på hva jeg skal velge.. :?
Bård er offline   Svar med sitat
Gammel 25th August 2006, 11:52   #3 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

I disse tider med enda økte strøm priser er vel T5 etterhvert veien å gå
Gammel 25th August 2006, 12:38   #4 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 323

henger litt på denne.. lurte på hvordan det er med høyden på akvariet, om det spiller noen rolle på hvilket lys man bør velge??? skal selv bygge nytt akvarie rundt 6-700 liter. og leker litt med målene.
endy er offline   Svar med sitat
Gammel 25th August 2006, 13:20   #5 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Skien
Meldinger: 98

lurer også på dette.. ble fortalt av en forhandler at ved 60 cm eller høyere burde man gå for hqi.. kommer uansett ikke å gå for kar høyere enn det, men interessant og vite..

noen som har synspunkter på dette?
Bård er offline   Svar med sitat
Gammel 25th August 2006, 15:08   #6 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Det gjelder vel å plassere lyskrevende koraller høyt og mindre lyskrevende koraller lavere. Som oftest plasserer man jo korallene på revet og ikke på bunnen av akvariet. noe som sier meg at man skjeldent plasserer de mest lyskrevende SPS korallene på bunn av akvariet.

Det jeg er like spent på er hvordan T5 rørene påvirker utffargingen på korallene. Jeg stoler ikke på bilder da jeg vet hvor lett det er å fargejustere bildene langt over det de virkerlig er (sikkert fordi mye av jobben min går på fargestyring ). Derfor lurer jeg på om det er det noen her inne som har førstehånds kunnskap med bruk av T5 på akvarier større en 4-500l ? Mister vi litt farge kontra tilsvarende lysmengde fra en HQI ?
Gammel 25th August 2006, 17:56   #7 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Tank Size:
840 liters /210 Gallons

Lighting:
Pure T5!!
2x54 Watt ATI Aquablue Special
2x54 Watt ATI Blue Plus
4x80 Watt ATI Aquablue Special
4x80 Watt ATI Blue Plus
For a total of 856 Watts. The lamps are changed every 6-8 months.

Selv om man bruker t5 lysrør har man gjerne en watt pr. liter som ofte blir anbefalt uansett om man velger t5 eller hqi. 856Watt e` 856watt uansett om det e` t5 eller hqi. Når det gjelder varme e` eg ikkje helt overbevist om at hqi lampene varmer så mye mer. Personlig liker eg kombinasjonen av t5 og hqi best. Må ha litt flimring over steinene, blir liksom litt mer naturlig.
Gammel 28th August 2006, 02:30   #8 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

I helgen har jeg hatt gleden av å se en 1000 liter satt opp med kun T5 belysning. (12x54W) Må si jeg ble imponert, selv om ikke gnistringen i vannet var tilstedet var det vel så mye flimring over steinene takket være et par beveglige speil/små disco kuler som var montert over akvaiet.

Alle T5 lysene var koblet opp til en lys computer som simulerte skyer og annet vær. Det var utrolig stilig når plutselig et par av lysene et kort øyeblikk dimmet ned da det kom en "sky forran solen".

Den største fordelen jeg er med T5 fremfor HQI er muligheten/lettheten med å kjøle ned lampene pg.a stor varmeflate fremfor HQI som nesten er som en ovn. 4 120mm PC vifter kjølte effektivt ned T5 rørene slik at jeg ikke hadde noen problemer med å ta på reflektorene uten å brenne meg!
Gammel 28th August 2006, 16:47   #9 (permalink)
Forhandler

scopas sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Stavanger
Meldinger: 158

http://www.meerwasserinfo.at/phpBB2/...67c6467f88dee7

Her er detaljene til Gerhard Woltrons akvarium (hans egen beskrivelse oversatt av undertegnede):
Akvariet er 200x80x60, belyst med 9x80 Watt T5 fra Fauna Marine. Av disse er 5stk AquaScience Special 15000K og 4stk AquaScience blue 22000K. Akvariets sump er 120x40x45, i dette er det et separat kammer hvor det brukes 10 liter EhfiMech. Ellers brukes det en AquaMedic turbo Flotor 5000 twin! Bare den ene pumpen av to brukes på skummeren. 2x 6100 Tunze med multicontroller satt på 60 minutters intervaller!
Det brukes ikke noen form for Zeolit i akvariet. Akvariet har fabelaktige farger og svært god vekst med de gjeldende lysrør.

Beste akvariehilsener fra Gerhard Woltron

mvh Per Arild

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are