| Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av dette innlegget, så det havnet under Anbefalinger. Ingen dårlig idé i grunn, for dette anbefaler jeg på det sterkeste!
Jeg har bestandig laget fôr til fiskene mine, og det fiskene ikke spiser opp går rett i koraller og anemoner og andre smådyr i tanken. I fôret bruker jeg skalldyrmix (skjell, reker, akkar og anet snacks fra frossenvaredisken), lodderogn (fra samme disk), Nori (fra helsekostbutikk, se tråden om Sårbehandling) og innholdet fra kapsler med antioksidanter fra helsekostbutikken. Man kan vel egentlig ha i alt man orker, så lenge det ikke er kokt eller behandlet på noen annen måte som ødelegger vitaminer og sporstoffer. Alt tines (Norien bløtlegges) før det blandes i en food processor (rør inn lodderognen til sist, så slipper du at den knuses) og puttes i poser med lynlås. Press hver pose flat (ca 1 cm) før du fryser den slik at det er lett å knekke av passende biter når fiskene skal mates. Jeg har aldri pleid å tine maten før bruk, la fiskene rive den i fillebiter mens den tiner i akvariet. Jeg vil tro at blandingen blir bedre jo mer forskjellig du har i den, de har mye snedig i hyllene hos Sunkost. Selv pleier jeg som nevnt å tilsette antioksidanter i form av betacarotenoider (bra for immunforsvaret OG gir økt fargeprakt) og kapsler med ymse mikroalger som f.eks Spirulina. Husk å åpne kapslene og tøm innholdet i miksen, det er ingen grunn til å putte hele kapsler oppi. Jeg vet at enkelte presser lime over frossenfôr for å sørge for at fiskene får nok C-vitaminer, kanskje noe å tenke på? God appetitt
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Hvitløk er absolutt en fordel å ha i megamixen.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
chriss... det er ingen tester (foreløpig) som viser at hvitløk eller hvitløksbaserte produkter har noen fordeler ved tilsatt i fiske for eller akvarie vann.... så vidt jeg vet i allefall. mener og ha lest det i reefkeeping magasin at det var litt "oppskrytt"....
|
|
|
#4 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det har faktisk jeg og lest, men det skader neppe og hvitløks saken er delt i to leirer, en for og en imot, selv er jeg litt Ole Brum "ja takk begge deler" :cheesy: .
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Når det gjelder hvitløk: Tja hvorfor ikke? Jeg går også for Ole Brumm-prinsippet!
For å få inn C-vitaminer vil persille være uhyre mye mer effektivt enn sitrus. Persille er stappfult av C-vitamin (190mg/100g) i motsetting til lime (29mg/100g). Paprika eller kål er også virkelig fulle av C-vitaminer. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Anbefaller Selcon og omega3..
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hjemmelaget kjøling? | Mack | D.I.Y Gjør det selv | 8 | 13th January 2008 22:42 |