| Anbefalinger, tips & triks Ett forum som tar for seg alle former for anbefalinger av utstyr,løsninger & triks som ikke står i noen bok. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei! Skal ut på en lengre flyttetur med mitt 70 liters akvarium. Totalt 60 mil fra Trondheim til Florø. Er det noen som har tips om hvordan jeg kan frakte den levende steinen på best mulig måte? Er jo vinter ute så temperaturen har jo litt å si. Finnes det en kritisk nedre temperatur?
Har en isoporeske som skal brukes til formålet, men hvordan er det best å holde steinen fuktig? Tenkte å pakke inn i vått avispapir og ha litt vann i bunnen. Noen som har vært på flyttefot før og har noen tips? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Når jeg flyttet min tank, så kjøpte jeg bøtter med lokk som jeg hadde stein + vann oppi. Full fres på varmeapparatet i bilen,tepper uttapå, og det gikk greit, det.. Det var bare halve avstanden, men tok vel totalt 5 timer i bilen. Har også oppbevart stein i isoporkasser med vått avispapir i tre døgn, og det stod til liv der og..
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Blir nok poser og avispapir oppi en isoporeske til de minste steinene og korallene. I tillegg går jeg til innkjøp av en balje med tett lokk på Rema til å ha de større steinene i. Da får jeg samtidig med meg mer vann. Eneste ulempen er at temperaturen i baljen kan bli lav...
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Forhandler
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Da er endelig akvariet med stein og innbyggere kommet i hus! Koraller og fisk ble fraktet i isoporesker, mens LS ble fraktet i en balje innpakket i aviser. Temperaturen i denne baljen tror jeg var mellom 10-15 grader ved ankomst, så håper det fortsatt er liv i steinen. En del av steinen var også i isoporesker, og her var temperaturen ok. Totalt fra akvariet ble pakket ned til det var i drift igjen tok det ca 12 timer. Så da jeg åpnet posene med fisk var jeg veldig spent på om det fortsatt var liv der.... Ocellarisen låg på siden, men etter iherdig "førstehjelp" var den pigg og rask igjen i dag tidlig og spiser som bare det! Fikk en Clarkii-klovn av jobben da jeg sluttet på fredag. Denne ble av hastverksgrunner bare puttet i tanken på fredag og pakket på nytt igjen i en plastpose på lørdags morgen. Clarkii'en var faktisk den fisken det gikk best med og er nå blitt bestekompis med ocellaris'en jeg hadde fra før! Så nå gjenstår det bare å redekorere tanken og satse på at alt blir slik det en gang var. Takk for alle tips!! :lol:
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| levende stein | svein | Kjøpes | 1 | 11th September 2007 06:39 |
| levende og død levende stein selges. | scorpion | Selges | 0 | 22nd April 2007 13:23 |
| Levende stein | Chippflipp | Kjøpes | 2 | 9th October 2006 15:31 |
| levende stein | jonna | Kjøpes | 0 | 27th December 2005 03:36 |
| levende stein | siwelise | Kjøpes | 0 | 15th December 2004 12:35 |