Alger, Bakterier & Makroalger Ett forum hvor det kan dikuteres alt som har med Alger, bakterier og makroalger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26th February 2005, 20:24   #1 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887
Standard Brune slimalger til besvær

Har fått noen lekre geleaktige brune sleipe laange slimalger, har noen et godt råd eller tre.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 26th February 2005, 23:03   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885
Standard Re: Brune slimalger til besvær

Smeller du inn et bilde av de, så blir det lettere å finne ut hva det er for noe..
Gammel 27th February 2005, 10:46   #3 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Nå har jeg kontrollert vannet mitt, da oppdaget jeg til min store forskrekkelse et tynt lag med !?!? gjennomsiktig men glatt (bakterie), som var rundt over hele saltmåleren min, den er av merke: Aqualine AB Salimeter.
Saliniteten viste 1.026, før jeg så "belegget" , jeg vasket saltmåleren i varmt vann og skrubbet den med litt filter vatt, da jeg så målte vannet viste det ca 1.038, jeg har nå fylt på ca 40-50 liter med osmose vann og slim algene er redusert med ca 20% over natten, nå viser målingene ca 1.026.
Det var litt av et sjokk da jeg så hvor høyt saltnivået var, det ser ut til at alle dyrene i karet har taklet alt det nye osmose vannet, og fra nå av blir saltmåleren skrubbet før jeg måler vannet, og saltmåleren blir ikke liggende i sumpen.

Håper slimalgene nå er på vei bort, og at de holder seg borte.
Har nå som følge av denne episoden bestilt en saltmåler til, dobbeltkontroll er sikkert ikke bortkastet, tror jeg.

www.norskhdforum.org
Gammel 27th February 2005, 11:24   #4 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Rong, Øygarden
Meldinger: 227

Sitat:
Opprinnelig postet av Chriss
Aqualine AB Salimeter.
Dette er vel av den typen man får med nål for avlesning, har vært borti samme. Dersom man ikke er flittig med renhold (bør nok skylles i varmt vann etter bruk hver gang) så vil saltrester og annet gjøre til at nålen setter seg fast eller gir feil måling...

Kan her anbefale den typen målere som flyter i vannet (ser ut som de man måler alkoholinholdet i viner), de blir ikke påvirket på samme måten.

[marq=left]:danceHer kan du lese min Blog:dance[/marq]
Nessen er offline   Svar med sitat
Gammel 27th February 2005, 11:29   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

1.038 høres mye ut.. Saltholdigheten i vannet påvirker algeforekomstene, virker som de elsker svingninger.

Hvis du er veldig plaget av disse algene så ikke tilfør noen sporelementer. Mange anbefaller vannskifter. Dette er stikk i strid med hva de "lærde" (Sprung, Albert Thiel, Borneman & co) sier. De begrunner dette med at man da tilfører næring til algene, og dermed mater dem istedet for å sulte dem ut.
På den andre siden hjelper et vannbytte på å fjerne algene hvis du er plaget av høye nitrat verdier osv. De anbefaller da å skrubbe stein, slamsuge i samme slengen.
Filtrerer du med Carbon vil dette trekke til seg næring. Jeg plasserte carbonen min slik at alt vann fra skummeren og returpumper fra sumpen passerte det aktive karbonet før det kom ut i akvariet.
Hvis det er dinoflaggelater du har spiser disse seg selv. Dvs døde dinoflaggelater blir spist av de levende. Dette er en av grunnene for at de er et sant He*** å få ut av karet.

Jeg slet veldig med disse algene i mitt akvarie etter et crash. For min del hadde jeg ikke mange koraller igjenn i tanken og kunne dermed benytte meg av Sprung sin harde metode på å bli kvitt algene.
Hev PH til 8.5-8.6
Slå av alt lys i en til to dager. Etter to dager øker du lysmengden i akvariet ditt gradvis med 1-2 timer om dagen intil du har full lys mengde igjenn.
Alternativt kan du kun kjøre med blålys den første uken og spe på med HQI'en etter en uke.
Dette fingerte for meg. Lurer på om ikke Pjot har gjort det samme med bra resultat.
Det er viktig at du fjerner "algene" etterhvert som de dukker opp.

Dinoflaggelater er en alge som lever i vann med veldig veldig høy saltholdighet til brakkvann. De tåler saltholdigheter som er mye høyere en hva mange andre dyr tåler.
Ved å se på sammensetningen til dinoflaggelaten i et microskop kan man med ganske høy nøyaktighet finne ut saltholdigheten i vannet. I naturen spiser flere fisker dinoflaggelater. Normalt er dette kirurger med kort snute. På Hawaii er Chevron tang (Ctenochaetus hawaiiensis) en fisk som spiser disse. Nå skal det sies at jeg aldri har sett en fisk røre disse algene uansett hvor kort snutet kirurgen måtte være.
Gammel 27th February 2005, 11:29   #6 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

"Nesse`n"

Chriss wrote:
Aqualine AB Salimeter.

Dette er vel av den typen man får med nål for avlesning, har vært borti samme. Dersom man ikke er flittig med renhold (bør nok skylles i varmt vann etter bruk hver gang) så vil saltrester og annet gjøre til at nålen setter seg fast eller gir feil måling...

Kan her anbefale den typen målere som flyter i vannet (ser ut som de man måler alkoholinholdet i viner), de blir ikke påvirket på samme måten.

Det er et sånt som du har, av typen "Dupp" som hever og senker seg i takt med saliniteten, den andre typen "Speedometer" varianten har jeg ikke i bruk lenger.

Jeg har lagt inn et bilde av algene i Galleriet.
Det ville vært enklere om limiten på bilder var satt til 2048kb, for meg med ti/elleve tommel totter.

www.norskhdforum.org
Gammel 27th February 2005, 11:38   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Vi jobber litt med galleriet for øyeblikket for å få det litt bedre.. Vi skal bl.a legge til en resize funksjon som automatisk skalerer ned forstore bilder...
Gammel 27th February 2005, 11:43   #8 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Det blir knall, da kommer jeg nok til å legge ut flere bilder, jeg har lovet bilder til forumet før, men ikke orket å klippe og herje, og funnet ut at det får vente, og vipps så er det i glemme boken, fikser dere dette er det jo bare å slenge inn bilder i haugevis, helmax Hans Frederich 8) .

Kansje du kunne ordnet det siste bildet i mitt album inn her en plass.

www.norskhdforum.org
Gammel 27th February 2005, 11:56   #9 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Nå har jeg satt max størrelse til 2048 for deg Chriss
Gammel 27th February 2005, 18:17   #10 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Du er en KNUPP :notworthy , tør ikke å slenge på flere superlativer........min bedre halvdel tar affære umiddelbart og nådeløst := ......

www.norskhdforum.org
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Brune alger...? sloppy Ny til Hobbyen 2 16th February 2008 14:14
snegle til besvær? endy Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 2 25th April 2007 15:35
Plagsomme slimalger TJtaule Akvariet 5 28th April 2005 12:38
Små sjøstjerner til besvær milena Plager, Skadedyr & Parasitter 17 18th November 2004 10:05