| Alger, Bakterier & Makroalger Ett forum hvor det kan dikuteres alt som har med Alger, bakterier og makroalger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
hei, jeg trenger å få tak i noe macro alger snarest, nitrat verdiene tar helt av i karet og vi jobber med hyppige vann skift for å prøve å få det under kontroll. som følge av de skyhøye nitratverdiene har vi opplevd fiske død og generell misstrivsel, for ikke å snakke om alger, tonnevis med trådalger over alt.
så hvis det er noen der ute som har en eller annen form for nitrat elskende og veldig enkel caulerpa til overs eller til salgs så hadde det vært helt fantastisk hilsen Irene
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Jeg tror heller jeg ville prøvd å finne årsaken til den høye nitraten. Å bare fjerne nitrat blir litt som å ta smertestillende uten å prøve å finne ut hva man egentlig feiler. Sjekk også vannet du bytter, slik at ikke det er det nye vannet som er kilden til høy nitrat. Gi gjerne så mye info om karet ditt her også, så er det helt sikkert mange kloke hoder som kan komme med gode forslag til hva som kan være problemet. (Det første er selvsagt - for mange fisk i for lite akvarium med for mye mating
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
ok, litt info om karet, det er ett 720 liter helglass akvarium med 200 liter sump. automatisk vannpåfylling med osmosevann. bytter vann med osmose og d-d reef salt. bubble magus skummer og et stort nitrat filter. 60-70 kg LS.
fisk; 1 zebrasoma flavenscens ca 7 cm 1 zebrasoma xanthurum ca 15 cm 10 chromis viridis 2 ptereleotris zebra 1 paracanthurus hepatus ca 10cm koraller; ikke noe å nevneverdig. vi har prøvd luking, senking av temperatur og total mørklegging (alt på en gang) for å bli kvitt algene, vi har prøvd å kutte så mye ned på maten at jeg trodde xanthurumen skulle stryke med av sult, og den er fortsatt ganske tynn men jeg må prøve å få den til å legge på seg, så derfor har jeg trappet opp foringen igjen. karet ble startet sommeren 2009. så jeg tenkte at noe caulerpa i refugiet kanskje kan hjelpe, jeg begynner å bli en tanke rådvill her nå
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Caulerpa og sjøgress | Reef | Alger, Bakterier & Makroalger | 6 | 5th December 2010 23:27 |
| Caulerpa............... | Chriss | Kjøpes | 10 | 23rd May 2005 07:36 |
| Caulerpa avleggere ønskes i nystartet 720 liter | Roger | Kjøpes | 7 | 4th April 2005 21:46 |