Alger, Bakterier & Makroalger Ett forum hvor det kan dikuteres alt som har med Alger, bakterier og makroalger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22nd January 2010, 02:24   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Sep 2009
Sted: trondheim
Meldinger: 47
Standard Brune alger

Jeg sliter litt med alger som jeg ikke finner ut av .Litt om akvariet 360l+130l sump
Lys 2x150w MH. Bubble magus skummer. 3x3000l sirkpumper.ca 60 kg ls Kjører med 80 ml balling + fra hver kanne. Algene kom da jeg kjøpte 30 kg brukt ls i juni 09. Mine vannverdier har vært noen lunde stabile siden høsten 09.
Trodde jeg hadde phosphat så jeg gikk til innkjøp av rowa phos å begynte å bruke dette etter jul ,men får ikke noe utslag på testen (salifert)
temp 26-28
no2-0
no3-0
no4-0
kh-10
mg-1320
ca-430
Har 1 stk salarias.2 stk klovner.1 stk dverg keiser.1 stk gul kirurg.4 stk eremitter
1 stk slange stjerne +1stk anemone
Håper at noen av dere kan hjelpe ?
Her er noen bilder
Mvh roar

http://

http://
Roar G er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd January 2010, 19:44   #2 (permalink)

Cracydud. sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Trondheim
Meldinger: 18
Standard Sv: Brune alger

Det er ikke unormalt at det kommer tilbake brun alger når det blir satt inn ny/mere levende stein i karet, men synes det har vart litt lenge (7mnd)?
Tror jeg ville satt inn en offensive på vannbytter, våt skumming og kanskje tatt en 3 dagers mørklegging, sammen med minimalt med for.
Mørklegging i seg selv vil nok ikke ha noe langsiktig virkning, men kan bidra positivt ved at næringen fra algene kommer tilbake i vannet som deretter blir byttet ut med nytt friskt vann.
Cracydud. er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd January 2010, 20:13   #3 (permalink)
Junior Member

Har begynt å bytte 30l vann hver 14 dag siden desember,bruker osmose til etterfylling
Får prøve å mørklegge ved neste vannbytte.Bruker å skumme ut ca 1,5 l i uka ,får prøve å justere litt ca 1l om dagen eller.
Gammel 22nd January 2010, 22:45   #4 (permalink)

Cracydud. sin avatar

Litt vanskelig å si hvor mye du skal skumme ut om dagen, det er jo avhengig av hvor mye dritt du får ut.
Jeg tømmer min skummerkopp ca hver 3. dag.
Gammel 23rd January 2010, 00:59   #5 (permalink)
Junior Member

Ok .Takker for svar.Skal prøve å skumme litt hardere, det er mere som kaffe det jeg tømmer ut.Det er vel mye dritt i steinen min så får vel bare ta tiden til hjelp.
mvh roar
Gammel 23rd January 2010, 06:10   #6 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 411

Hei Roar! Det kan ta litt tid før du ser virkningen av Rowa. Jeg har stor tro på gode og regelmessige vannbytter, men det gjør du kanskje allerede? Du kan jo vurdere om vodka er noe for deg og karet. Du finner mer info om dette på nettet.

Jeg er ikke så sikker på om er så lurt å begrense lyset. Det vil fungere på sitt vis, men er sjøl mer tilhenger av å styre systemet slik at næringstilgangen er under kontroll. Algene, om de får lys, vil bidra til å spise opp næringen for på sikt å dø ut pga. for lite næring. Brunalger er vanlig vis ikke en problemalge som trenger drastiske virkemidler, men stødig pleie og regulering av næringsbalansen i karet.

Tor
Gammel 23rd January 2010, 08:17   #7 (permalink)

Cracydud. sin avatar

Jeg er enig i at det beste er å styre systemet slik at næringstilgangen er under kontroll, men når den ikke er det så er jeg tilhenger av å gjøre tiltak. Problemet som Roar har kommer jo sansynlig vis av at det er eller har vært mye "død" i levende steinen.
Det vil helt sikkert fungere å drive systemet kontrollert til algene er vekke, men for å korte ned denne perioden så er det jo greit å kvitte seg med overskuddet av næring.
Gammel 23rd January 2010, 11:03   #8 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 411

Sitat:
Opprinnelig postet av Cracydud. Vis post
Jeg er enig i at det beste er å styre systemet slik at næringstilgangen er under kontroll, men når den ikke er det så er jeg tilhenger av å gjøre tiltak. Problemet som Roar har kommer jo sansynlig vis av at det er eller har vært mye "død" i levende steinen.
Det vil helt sikkert fungere å drive systemet kontrollert til algene er vekke, men for å korte ned denne perioden så er det jo greit å kvitte seg med overskuddet av næring.
Forståelsen min svikter litt her. Om vi er enige i at det ikke er algene som er hovedproblemet, men at det er urenheter i steinen som primært avgir overskudd av næring til akvariet. Når en da foreslår å slå av lystet for å drepe algene som kan hjelpe til med å spise opp overskuddet av næringen så blir jeg litt betenkt.

Hvis en slår av lyset må en bruke ressurser på å få avfallsproduktene etter algene ut av karet ved vannbytter og kraftig skumming. I tillegg må en regne med at steinene ikke blir bedre etter denne prosessen og koraller med fler vil slite.

Sjansen for at prosessen starter på ny er meget stor da kilden til forurensningen ikke er håndtert og algene som hjalp til med å fjerne næringen er "forhåpentlig vis" kraftig redusert. Dette ligner litt på å pisse i buksa

Mitt forslag går ut på å la algene vokse seg store og "fete". Mye alger og godt med lys bruker fort opp overskuddet av næring om det er en god bakterieflora i karet. Når algene begynner å avta kan en prøve å fjerne dem mekanisk, uten å la algene drifte ut i vannet, eller bare se de forsvinner.

Forutsetter at det gjøres vannbytter og skumming uansett status på karet.

Kan være enig i bruk av lys som virkemiddel om det er en spesiell alge en ønsker å bli kvitt om akvariet ellers er i god balanse.

Om en trenger å rense glasset så er det en fordel å skrape rut slik at en får med algene ut av karet.

Tor
Gammel 23rd January 2010, 11:29   #9 (permalink)

Cracydud. sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av torae Vis post
Når en da foreslår å slå av lystet for å drepe algene som kan hjelpe til med å spise opp overskuddet av næringen så blir jeg litt betenkt.
Sjønner ikke hvorfor det skal være betenkelig hvis han alikevel skal bruke "ressurser" på å få fjernet avfallsproduktene?

Sitat:
Hvis en slår av lyset må en bruke ressurser på å få avfallsproduktene etter algene ut av karet ved vannbytter og kraftig skumming.
Var det ikke det som var poenget da?

Sitat:
I tillegg må en regne med at steinene ikke blir bedre etter denne prosessen og koraller med fler vil slite.
?

Dette er en metode som har fungert for meg!
Gammel 23rd January 2010, 13:32   #10 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

du missforstår...
Alger er den absolutt raskeste måte å fjærne næring på om du ikke har noe håndfast å ta ut feks en dau fisk.
Det å ta livet av algene forlenger bare hele saken en kjempemasse.
Når noen sier de har problemer med algene så betyr det bare at de ikke vet hva de har problemer med.
Algene er bare en løsning på problemet fra naturens side.

Som jeg ser det på vannmålingene så er algene faktisk så effektive at de spiser næringen med en gang den er sluppet til vannet slik at målesettene ikke greier å måle dem. På større fora ser jeg det er noen hele tiden så ikke finner noe på målingene og algene vokser hver dag, av akkurat samme grunn.
http://familienholen.net/borge

Sist endret av Borge; 23rd January 2010 kl 13:35.
Borge er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Brune greier Edite Alger, Bakterier & Makroalger 2 31st July 2008 22:04
Brune alger...? sloppy Ny til Hobbyen 2 16th February 2008 14:14
alger Erik Kjemien i akvariet 12 6th January 2007 13:14
Brune slimalger til besvær Chriss Alger, Bakterier & Makroalger 11 28th February 2005 23:28
ALGER.. and Plager, Skadedyr & Parasitter 0 3rd March 2004 22:38