ALGERII
Det som jeg valgte å gjøre, fjernet alle algene på ca to dager, effektivt men slitsomt.
På fem Visijet pumper monterte jeg "Flaskefilter med vatt"OBS 1.5liter , jeg kjører 35mg/t Ozon, men øket dette til 55/60mg/t.
Alle steinene som hadde trådalger på beitet jeg for hånd, og brukte en håv for å fange store algebiter som drev rundt etter å ha knepet av så mye alger så tett som mulig inntil steinen, når dette var gjort var bare halve jobben gjort.
Annskaffelsen av en ny oppvaskekost kom meg til stor glede nå, jeg tok alle steinene med alger på og børstet de til algene var borte, ja du leste rett, til algene var fullstendig borte, under denne prosessen så er jeg ikke sikker på hvor mange ganger jeg skiftet vatt i flaske filterene, jeg fjernet all sand det var antydning til alger på, en acropora tapt til alger, tilsvarer en sekk med Aragamax, sanden ligger nå på plenen og skal få kalke den litt til våren :!: . Så rengjorde jeg sumpen for sand, jeg hadde noen kg med grov korall sand, nå er den gullandes rein. Skummeren fikk virkelig noe å bryne seg på, og besto oppgaven med glans tømte koppen en gang pr dag dette sto på, det var mørkebrun og seig suppe, tror jeg ble kvitt masse næring.
Aragamax var planen å ha å bunn for å lage en 5/10cm tykk matte, så da kjøpte jeg ca 20kg og brukte et rør med en trakt og plasserte sanden rundt med det, det som var av alger på glass og endel småsteiner som ville bli dekket av sand lot jeg være, for å få i gang en bakterie vekst så firt som mulig, det har vist seg å holde stikk, der jeg kan se at det før var grønt er det nå brunt og svart, med noen såvidt synlige dyr. Når all denne ståheien var over så var det over, nå er det straks to uker siden og algene er borte.
Mvh
Christian...
|