Alger, Bakterier & Makroalger Ett forum hvor det kan dikuteres alt som har med Alger, bakterier og makroalger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 6th January 2009, 22:32   #1 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606
Standard Trenger ID av alge

Da jeg slo av sirkulasjonspumpene for å gjøre dem rene forsvant de brune algetrådene jeg hadde rundt i karet og disse skyene oppstod. Har noen sett dette før og vet hva det er?

Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 6th January 2009, 22:40   #2 (permalink)
Moderator

Villain sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Arendal(Kilsund)
Meldinger: 250
Standard Sv: Trenger ID av alge

Løsnett de bare når du skrudde av sirkulasjonen?? Er det slimete?

Har ikke sett dette i akvarium før, men det kan minne meg litt om en algeoppblomstringen som oppstod på østkysten av danmark for rundt 15-20 år siden. Mener det var noen forskere som sa det kom av unormalt høy temperatur i vannet at dette brøt ut. Vet ikke om Tage kan huske noe mer av dette (Vi var ikke så "gammle" den gangen).

Villain er offline   Svar med sitat
Gammel 7th January 2009, 00:32   #3 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Slik så de ut da pumpene stod på.

Da jeg slo av sirkulasjonen gikk de sakte i oppløsning. Vannet ble fullt av små orange prikker som du kan se rundt den lille skyen på det øverste bildet.
Etter hvert samlet de seg i disse små skyene og disse samlet seg til slutt i ene hjørnet på karet.
Det skulle nesten ingen bevegelse i vannet til før de bare løste seg opp igjen, men samtidig klarte de å holde sammen og dannet slimete tråder under kraftig strøm før pumpene ble slått av. Når jeg forsøkte å fjerne disse trådene gikk det bare noen få minutter før de var tilbake. Det gikk såpass fort at du faktisk kunne se at de ble større. Synes det hele var litt fasinerende og siden jeg ikke har sett tilsvarende bilder før tenkte jeg å finne ut hva dette kan være. Jeg stemmer for dinoflagellater eller diatomer, men har aldri sett bilder av dem når de ser slik ut.

Dette slimet som henger på hystrixen kom etter jeg byttet filtrene i osmoseanlegget. Kan det være årsaken, og i såfall hvorfor?

Jeg sugde ut det meste siden jeg skulle bytte vann, men det var fremdeles litt igjen. Får se hvordan dette utvikler seg videre.
Gammel 7th January 2009, 10:39   #4 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: May 2005
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 59

I og med du beskriver små orange prikker heller jeg til dinoflagelater. Disse har jeg hatt selv. Om du legger dem onder mikroskop vil du se at de snurrer rundt og beveger seg.

Kur:
Gjøre ingenting samt kutte sporstoffer, dvs. ingen balling eller veldig lite. Det du skal gjøre er å benytte kull. Kombinasjonen er ikke heldig for korallene dessverre.

Så er det bare å vente. Tok meg måneder å bli kvitt det.
Frank er offline   Svar med sitat
Gammel 7th January 2009, 12:19   #5 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Det der så ikke bra ut Torhav
Jeg har ikke hatt dinoflagelater før, men jeg er ganske sikke på at det ikke er noen som går over med det første.
Kunne kanskje vært en ide å kutte noen sporelementer som Frank sier og sammtidig slå av lyset for en dag eller noen timer.
Kanskje dette stagnerer veksten hvertfall.

Gammel 7th January 2009, 17:59   #6 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Det skal visst hjelpe å slå av lyset et par deger og øke PH til 8,4+. Får stenge av ballingdoseringen og gå over på kalkvann noen dager. Må også få fatt i noe rowaphos tror jeg. Har ikke gått til innkjøp av reaktor enda, men nå tror jeg det må være på tide (overtid?).
Gammel 7th January 2009, 18:23   #7 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Kvinnherad
Meldinger: 299

Ser veldig dino-aktig ut dette. Har sjøl hatt det ved flere annledninger. Beste kuren for meg blei oppskrifta til frank. Bland kalkvann og hiv det rett oppi karet før kalkvannet klarner, karet blir helt tåkelagt men det hjelper på algene.Gå inn på Startside og studer hvordan gå frem. Har i tillegg brukt en sirkulasjonspumpe å blåse algene løs, derreter brukt en håv med filtervatt oppi for å fange algene i vannmassen.
Erik er offline   Svar med sitat
Gammel 7th January 2009, 18:45   #8 (permalink)
Senior Member

Christer.W. sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen\ Loddefjord
Meldinger: 307

Så ikke så bra ut dette, håper ikke det går så veldig utover korallene dine
Har lest litt om dette, det som de fleste kommer frem til å være den beste kuren er den frank nevnte...
Gammel 9th January 2009, 19:23   #9 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Ser ut som dino ja.Sliter med det selv for tiden (og har gjort det flere ganger før)
før så var det enkelt å kvitte seg med de med algen ex http://www.shop-meeresaquaristik.de/...Ex-250-mL.html
men denne gangen funket det ikke.skal snart gjøre et nytt forsøk og kombinere med å slå av lyset.
det finnes flere forskjellige arter , og noen er verre enn andre.
bruk av kull kan være fornuftig for å forhindre FOR MYE sporstoffer , ellers er bruk av balling salter greit.
Bruk av fosfatfjerner er bare fornuftig når verdien er problematisk - jeg har sett påstander om at for lite/ingen fosfat faktisk favoriserer dinoflagellater.
i det hele tatt er det lurt å holde alle vannverdiene i det optimale området,selv om dette alene er ingen garanti mot elendet.
de eksakte årsakene for "dinotrivsel" er ikke helt kartlagt ennå , men etter egne erfaringer og det jeg har sett hos andre er det kar som ikke er i balanse , det være seg p.g.a. plutselige forandringer/hendelser eller fordi de ikke er helt innkjørt enda - som helst blir angrepet.
Få de herje lenge nok , svekker de karets biologi og kan påvirke miljøet til deres eget beste , så det er om å gjøre å kvitte seg med det fortest mulig.
bruk av kalkvann har jeg ikke prøvd enda (fordi det ikke var nødvendig),
jeg synes det er vanskelig å dosere med tanke på ph-verdien .denne metoden begrenses vel også i og med at en ikke kan kjøre mer kalkvann fordampningen tilsier (hvis en ikke skulle drive med vannskifte i tillegg , som generellt ikke anbefales ved dinoangrep)og av ca/kh -verdiens øvre anbefalte/optimale grense.
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 9th January 2009, 20:34   #10 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Jeg så tilfeldigvis i går at algen ex skulle ta dem. Har denne noen negative bivirkninger ellers i karet? Har du erfart noe der?

Jeg har hatt lyset av i to dager siden mange sier det skal være nok, men det har hatt liten effekt. Min erfaring med algeangrep i ferskvann tilsier at å bare slå av lyset ikke er nok for å fjerne algene, bare redusere dem litt. Det må total sortlegging til, så det vil jeg gjøre neste gang.

Jeg ser at det faktisk har hatt en effekt på racemosaen, men det gjør vel egentlig ting verre. Disse kan føre til ekstremt mye næring i karet om disse plutselig dør...

Rowa og kull + reaktor skal være på vei nå. Dette setter jeg opp uansett siden jeg er ganske sikker på at det er fosfat i vannet, samtidig som den biologiske belastningen vil økes om ikke lenge.

Utrolig nok ser det ut som om korallene klarer seg bra, bortsett fra hystrixen som er avbildet. Mange ser bedre ut enn på lenge (skyldes andre forbedringer jeg har gjort), men kunne nok sett enda bedre ut om det ikke var for dette.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are