| Alger, Bakterier & Makroalger Ett forum hvor det kan dikuteres alt som har med Alger, bakterier og makroalger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg vil bli kvitt makroalgene jeg har i hovedkaret. Jeg har luket det jeg kan for hånd, men trenger en fisk som kan beite ned det som er igjen på steiner osv.
Har noen en fisk som beiter makroalger i Bergensområdet er jeg interessert. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ulempen med fisk som effektivt beiter på makroalger , er at disse som oftest er/blir alltfor store for "middels" store akvarier.Selv om man "låner" et lite eksemplar , hjelper dette kun sålenge fisken er i karet , etterpå kommer algene igjen , da fisken aldri greier å fjerne alle røttene.
Mange makroalger forsvinner etterhvert av seg selv , selv om det kan går litt tid , selv C.taxifolia er nå nesten forsvunnet ut av karet mitt uten noe beiting eller påvirkning av med ,C.racemosa må jeg "pleie" , for å holde det igang... |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Ville kanskje vurdert en Kråkebolle eller tilsvarende.. De spiser nesten alt inkl. kalkalger. Når du er kvitt algene hiver du den ut..
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Forhandler
|
Tar ikkje de fleste kirurgene seg av det som måtte vokse av macroalger. Iallefall skulle eg tro at en dvergkeiser tar seg av det, eller kanskje en keiser. Har tilført caulerpa i alle akvariene, men de forsvinner fort og tro meg det e` ikkje mangel på næring. Har iallefall fisk som kan prøves. Centropyge bispinosus ville eg tro gjorde jobben. Send meg en pm. Kan jo putte i macroalgen du har oppi til fisken min og se om den tar det.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Dvergkeisere duger overhodet ikke til bekjempelse av makroalger , selv om de skal ha endel vegetarmat.De tar bare utvalgte arter ,og gjerne småe eller slike som heller å regne som belegg , og også disse bare i små mengder.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Trodde Dvergkeisere var litt mer spesialisert i dietten sammenliknet med f.esk en kirurg, dvs om du har feil macroalge så vil de ikke røre den?
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
hmm..ser Clown slo meg med et minutt på å svare på det innegget
Hva slags Macroalger er det som er problemalgen din Torhav? |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
På denne siden er det listet opp endel alger og (helt nederst på siden)hvilke fisk (og andre dyr )som spiser hva av disse :
Welcome to Saltcorner. (gå til "guest articles" og " the Algae page" , få ikke linket direkte til denne siden) Ikke sikkert den er helt fullstendig ((de fleste)kirurger tar jo de fleste caulerpa artene) , men litt interessant allikevel ? Sist endret av clown; 6th October 2008 kl 22:47. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Moderator
|
Det er C.racemosa som er problemalgen. Den dekket ca 30% av steinformasjonen jeg hadde. Har luket ut det meste, men kommer ikke til mellom koraller og steiner, så det er der jeg trenger hjelp.
Det som er viktig når det gjelder valg av fisk er at den må være kompatibel med SPS. Fisk er nedprioritert i mitt kar, så jeg har ikke noen kunnskap om fisk... Har vurdert gul kirurg og Centropyge loricula. Sistnevnte er jeg usikker på siden den sies å kunne nappe i koraller, men samtidig har jeg veldig lyst på den fisken med tanke på oppdrett en gang i fremtiden. Gul kirurg har jeg egentlig bestemt meg for at jeg ikke vil ha i karet, men om den først kommer i karet setter nok fruen foten ned om jeg vil fjerne den. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Administrator
|
Centropyge Loriculus ville jeg ikke vært redd for, den skal være en av de tryggeste dvergkeiserene. Kan jo være uheldig men det er jo en spesielt fin fisk.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva trenger jeg? | Pinkyy | Ny til Hobbyen | 6 | 29th August 2008 10:20 |
| trenger hjelp! | Erik | Alger, Bakterier & Makroalger | 13 | 19th July 2008 12:31 |
| Hva trenger jeg? | Trygve | Lys, filtrering & annet utstyr | 3 | 9th May 2008 07:57 |
| Snegler/makroalger ønskes kjøpt! | Rhina | Kjøpes | 0 | 1st March 2008 23:55 |
| Makroalger ønskes! | Roger | Kjøpes | 0 | 17th July 2006 22:53 |