| Alger, Bakterier & Makroalger Ett forum hvor det kan dikuteres alt som har med Alger, bakterier og makroalger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg har latt macroalger vokse fritt i karet mitt siden oppstart. Dette ble ganske pent, men jeg har ikke fått særlig utfarging av korallene mine.
Disse er for det meste brune, men med flott farve akkurat i tuppene. Denne forsvinner etterhvert som korallen vokser. Nå har jeg så smått begynt å tilsette litt ekstra jern og det ser ut til at jeg får bedre utfarving av grønnfarve nå. Skal lage meg noen tilsetninger som inneholder kun en type sporstoff i hver og dosere disse for å se om farvene blir sterkere. Det jeg tror er årsaken til at farvene er fraværende er at makroalgene stjeler store mengder sporstoffer. Jeg bruker balling for å tilføre makro og sporstoffer og sammenlignet med andre kar hvor balling benyttes og farvene er kraftige over hele korallen, er den mest vesentlige forskjellen at jeg har mye mer makroalger. Fra min tid som "planteakvarist" så jeg hvor fort sporstoffer forsvant i plantene og derfor vil jeg skylde på makroalgene. Kan jeg ha et poeng, eller er den desperate lukingen jeg har begynt med bortkastet? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Makroalger bruker sporstoffer (som allt annet levende i karet) At fargen på korallene dine blir påvirket av dette , er ikke umulig , men jeg tror neppe at korallene dine blir mere fargerike av at du luker makroalgene mere .Jeg har også latt makroalgene vokse , mer i begynnelsen enn nå (det er mindre plass nå) men kan iike se at dette har hatt noen betydning for fargen av korallene mine.Jeg har heller ikke tilsatt noe særlig med sporstoffer , og ville ha vært forsiktig med å tilsette egne miksturer , for mye er oftest mye verre enn litt for lite. Har du et underskudd av sporstoffer , vil det også gå utover algeveksten ... ...mangler du noe , er det svært vanskelig å si hva dette er og faren er stor å mistolke situasjonen og skape ubalanse ved å tilføre feil stoff. |
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Er det noen som kan forklare hva makroalger er?
Vet jo at det er alger, men ikke noe særlig mere Merker det er mye snakk om makroalger, så sikkert greit å vite hvilken alger det er. Som dere sikkert merker så er jeg færsk saltvannsakvarist. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Moderator
|
Sitat:
Planter viser fort tydelige tegn på mangel av både sporstoffer og makrostoffer. Dette kan sees på utfarving av blader, forskjellige misdannelser og plassering av klorofyll i bladene. Så vidt jeg vet viser enkelte makroalger i saltvann også tydelige tegn ved jernmangel ved å bli hvit i tuppene. Har en artikkel om dette liggende på datamaskinen hjemme. Kan legge ut link om ønskelig. Når det gjelder alger er det survival of the fittest som gjelder. Høyere alger utkonkurrerer de laverestående i kampen om næring. Algene i korallene (som står for utfarving) er etter hva jeg har forstått rimelig laverestående, så disse viser tegn på næringsmangel først. Lukingen i seg selv er ikke den avgjørende faktoren, men tilveksten av nye. Jo ferre makroalger som stjeler næring, jo mer er tilgjengelig for korallene. At du ikke har merket mangel på næring på grunn av makroalger kan kansje bety at det ikke er sporstoffene som er den begrensende faktoren for vekst. Du kan ha tilstrekkelig sporstoffer, men lite nitrat slik at dette hindrer vekst av makroalger, altså fjerner ikke disse nok sporstoffer. Når det gjelder dosering av separate sporstoffer tror jeg det er bedre en kommersielle produkter som inneholder en miks av flere. Det skal være kjent hvilke sporstoffer som gir utfarving, og dermed skal det la seg gjøre å observere effekten av doseringen. Overdosering skal også gi tydelige tegn slik at doseringen kan stoppes i tide i følge denne: SPSHolic's Blog :: SPS Coloration. Dette er noe som er flittig brukt av zeovit folka med gode resultater. Ken M: Her finner du en kjapp forklaring på hva makroalger er: Macroalgae: Types and Benefits to Saltwater Aquariums |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg mener og jeg hadde god utfarging og mye makroalger :-)
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Junior Member
|
Takk takk for linken til makroalgene.
Slike har jeg noen av i karret. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Nå har du jo rett i at forskjellige sporstoffer gir forskjellig farge. Så for all del, du er jo kjemikeren i miljøet her. Det er bare en måte å finne det ut på. PRØV
Men kom med resultatene dine etter en stund. For nå fikk du meg også nysgjerrig. Sumpen min er full av chaeto, noen av mine SPSer er fin i fargen, mens en er brun med kun lilla vekstsoner. Nå har jeg akkurat begynt med TropicMarin sine flytende A og K element og sett hvordan fargene har forbedret seg betraktelig, bortsett fra denne ene acroporaen. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Moderator
|
Dette er bare en teori jeg har, så det kan godt være jeg tar feil. Jeg har ikke så mye annet å skylde på, så jeg holder algene skyldig til det motsatte er bevist
Hva mener dere med mye makroalger forresten? Hos meg hadde jeg et tett teppe på ca 40x40cm med C.racemosa i tillegg til noen mindre klynger med C.taifolia og en håndball stor Chaetomorpha spaghetti i sumpen. Fra The Best Plants and Algae for Refugia - Part II Vegetable Filters - Reef Hobbyist Online Magazine In the strictest definition of the dynamic, yes, the cultured macroalgae can compete with corals and other filter feeders for nutrients. But in practical applications, the nutrient levels in most aquaria are so very high that the "vegetable filter" cannot really even handle all of the excess nutrients available, let alone begin to actually compete with corals to their detriment for dissolved overall matter. Siden jeg har en fisk og tre reker er utfòring minimal hos meg, så det kan kansje være noe i det allikevel. Fra Caulerpa (Caulerpa sp.) Caulerpa have become popular for use in "algae-scrubbing filters" to remove excess ammonia, nitrates, and phosphates from the aquarium. In addition, it helps remove heavy metals and neutralize toxins. Mange sporstoffer går under tungmetaller. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Ja, det sies jo at en bør ha endel fisk og fore dem godt for å få god utfarging.
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Moderator
|
En liten tilleggsopplysning:
Jeg bruker oppsaltet naturlig salvann ved vannbytter og ser bedre utfarving, spesielt med tanke på lilla i noen dager etter vannbytte. Denne farven reduseres gradvis til neste vannbytte. Jo større vannbytter, jo bedre effekt. Dette får meg til å tro det er vannkvalitet og ikke lys osv som er den avgjørende faktoren. Det kan jo selvfølgelig være plankton og annen næring også. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Macroalger | Edite | Alger, Bakterier & Makroalger | 4 | 20th August 2008 23:09 |
| planter/macroalger i saltvann ??? | gunnvald | Alger, Bakterier & Makroalger | 17 | 6th January 2008 11:14 |
| Mineraler og sporstoffer | Chriss | Kjemien i akvariet | 1 | 4th March 2007 13:31 |