| Alger, Bakterier & Makroalger Ett forum hvor det kan dikuteres alt som har med Alger, bakterier og makroalger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har vært på ferie i 2 uker nå. Kom heim til ett meget overgrodd kar. Det som har skjedd er at balling-doseringen har feila. Det vil sei at pumpa berre har dosert av en av dunkene + at varmen har vært høg. Nå er det brune alger over det hele og sanden er brun,grønn og rød.Har mista flere sps-er og mange er blitt veldig bleika.er det noen som kan hoste opp en kriseplan til meg sånn at eg kan få karet opp å gå igjen.
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Flere tette vannskift,utenom å ordne med tiførsel av Balling og varme,burde vel hjelpe på nu i førstningen..
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
støtter opp om knut arne her!
kjedelig når ting skjer i ferien...
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Henger meg på Knut-Arne. Noen gromme vannbytter og få orden på doseringen igjen. Jeg ville tro at varmen kan være en vel så stor årsak til algevekst som ødelagt doseringspumpe, så monter noen vifter e.l.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Algene tar over ved første sjanse, og ved død og tilbakefall i vekst byr det på ekstra frie næringstoffer samt begrenset forbruk. Eneste du kan gjøre er som det blir sagt her, bytt vann og få kontroll på temperaturen, litt kull kan sikkert være greit å begrense dosering av diverse til veksten opptar seg igjen.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
tAKK FOR TILBAKEMELDINGER. tOK ETT STØRRE VANNBYTTE IGÅR, OG HAR PLANER OM ETT I MORGEN OGSÅ.
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Kanskje du kan gi oss noen innputs om hvorfor pumpen har feilet?
Er det menskelig eller mekanisk feil I tilfelle mekanisk feil.. hvilket merke/mod er det? |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
det er ikke pumpa sin feil, mer brukerfeil. Trur at slangene i dunkene, var så langt nede i dunken, at dei var på vei opp igjen over ballingen.Pumpa virker knirkefritt, som er grotech.
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg har hatt samme problemet med mine kanner.
Det løste jeg ved å stripse på en slags "biostein" i bunnen av slangen slik at den alltid ligger på bunnen. Man kan jo bruke mye rart men du bør ta noen forhånds regler slik at det ikke reagerer med Balling. Jeg har kjøpt mine i en lokal dyrebutikk.. og lurer på om det var fra TERA. Her er ett bilde. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Ny til hobbyen, trenger hjelp til igrunnen alt. :D | Heksehylet | Ny til Hobbyen | 6 | 30th June 2007 00:07 |
| trenger hjelp til belysning. | scorpion | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 31st May 2007 19:00 |
| Trenger desperat hjelp | paulrene | Plager, Skadedyr & Parasitter | 7 | 12th February 2007 23:00 |
| trenger hjelp til og lage en lyddemperobblefjerner | alf-magne | D.I.Y Gjør det selv | 1 | 15th October 2006 21:41 |
| HEEELT ny, trenger hjelp! vil vite alt :p | Chris10na | Ny til Hobbyen | 14 | 31st August 2006 20:36 |