| Alger, Bakterier & Makroalger Ett forum hvor det kan dikuteres alt som har med Alger, bakterier og makroalger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
har noen kjekke boble alger i karre mit.... :evil: greit nokk med de som sitter løst på bunnen eller sitter i innsuget i powerheaden de er jo bare og hamstre :| men det er enkelte som er umulige og fjerne manuellt... :shock: noen som har noen gode trix på lager??? :?: :?:
er ikke noe alvorligt problem enda men det er jo ikkje fin og se på da.... :lol:
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg tenker vi fastslår at du har fått boblealger, Valonia ventricosa, eller en lignende art. Jeg synes de kan være riktig fine å se på og synes ikke det gjør noe at jeg har et par av dem rundt om i karet, MEN de kan bli et problem hvis de kommer ut av kontroll. Det verserer rykter om diverse dyr som angivelig skal spise dem, men det ser ikke ut til å være noen absolutt enighet om dette. Den beste måten å begrense algevekst på er vel strengt tatt å unngå den i utgangspunktet ved å korrigere vannkvaliteten.
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Er det noen metoder å fjerne disse uten å ta de vekk for hånd.. Har en hysterix som begynner å få litt trøbbel.. De var på stenen da jeg kjøpte korallen, jeg fjernet det jeg kunne se, å nå er de tilbake igjen, mellom grenene.. Så disse må vekk fort som rakkern.. Vannkvaliteten min er T-O-P-P!!!
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
En ting du kan gjøre er å kjøpe deg en sprøyte med kanyle og suge ut innholdet i boblene. Kirurgfisker liker ofte å spise det hule skallet som blir igjen.
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
kan ikke heller se at jeg har noen problemer med vannkvaliteten, de bare er der for det.... :x :x
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Controls: Low nitrate levels, Removal by hand og siphoning. Some autors warn that popping the boubles should be avoided because it risks releasing thousands of new boubble algae. While this is tecnically true, controlling a Valoniabloom by manual removal and the use of herbivores (that pop the boubbles as they eat them) can nevertheless be very effective.
Herbivores: Surgeonfish, Rabbitfish, Diadema Mithraculus and Pitho spp. crabs Ercolania and possible other seaslugs. Klippet fra boken "Algae, a problem solver guide" av Julian Sprung ISBN 1-883693-02-0 Mener krabben Sprung refererer til blir kalt Sally Lightfoot eller lignende. Jeg syns disse algene er dekorative så lenge man har de under kontroll. Har sett akvarier med store drueklaser av disse algene, det ble litt mye av det gode :-)
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Jeg ahr sprøyter med nål på.. kan jeg abre suge ut innholdet..?
Hadde en rabbitfisk før.men den solgte jeg
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har aldri før hørt at Sally Lightfoot-krabber spiser Valonia, men vet at de bruker Mithrax-krabber i USA. Problemet er at de ikke bestandig spiser disse algene, samt at krabber er krabber og fort kan finne på å gjøre ugagn. Jeg hadde en Rabbitfish inntil for få dager siden og den gnagde av og til på Valonia, men såvidt jeg kunne se klarte den ikke å få hull på de største boblene. Så derfor: sett i gang med sprøyten (kanylen er for å suge ut evt. sporer som ligger inni boblene og hindre at Valonia sprer seg når det går hull på dem) og la fiskene ta seg av resten
|
|
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
* Denne fisker spiser kanskje eller kanskje ikke glassroser * Denne sneglen er trygg, kanskje * Denne krabben kan hjelpe deg, vist han ikke er slem * Denne fisken spiser ikke på korallene, med mindre den prøver det en gang og blir hektet. Det er fortvilende til tider, men kanskje noe av det som gjøre saltvannsakvarium til noe litt mer en bare akvariehold. Endre
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Administrator
|
Etter en kjapp lesning på nettet ser det ut til at både Mithrax og Sally lightfoot krabber kan spise boble alger.. Mithrax er nok den mest effektive av dem. Begge krabben har dog like mange negative sider. Når algene er borte finnes det deilige koraller å gomle på. I praksis betyr vel dette at så lenge det er koraller så spiser de ikke alger.
Tror nok sprøyte metoden er blandt de mest effektive, såsant disse sporene inni algen er så farlige som mange sier. Sprung har jo et godt poeng med denne uttalelsen : Sitat:
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| alger | Nagel | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 5 | 12th September 2006 14:48 |
| alger | Nagel | Kjemien i akvariet | 6 | 10th August 2006 18:12 |
| Grønne stjernepolypper byttes i andre koraller | s022400 | Selges | 2 | 6th June 2006 15:22 |
| alger | Ny til Hobbyen | 26 | 22nd February 2006 23:42 | |
| sten med brun/grønne skivannemoner selges! | alf-magne | Selges | 0 | 14th December 2005 21:45 |