Alger, Bakterier & Makroalger Ett forum hvor det kan dikuteres alt som har med Alger, bakterier og makroalger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 1st January 2008, 20:51   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Oct 2007
Sted: vaksdal
Meldinger: 48
Standard planter/macroalger i saltvann ???

Har sett endel på reeflex.dk og liker veldig godt Solieria chordalis og Corallina officinalis under alger, men er det noen forhandlere i Norge som har et brukbart utvalg av "planter/alger" eg har et 120l kar som er nylig oppstartet og kunne tenkt meg å ha et litt anderledes kar,og er litt på leit etter gode linker for hvordan man gir gode vekst forhold for noe slikt(plasserte en håndfull Caulerpa taxifolia i dette karet, og tok ikke lang tid før den var vekk.sikkert en slags rekord
Vilke ting trenger man å ta hensyn til , verdier osv.

gunnvald er offline   Svar med sitat
Gammel 1st January 2008, 21:28   #2 (permalink)

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Fredrikstad, Østfold
Meldinger: 27
Standard Re: planter/macroalger i saltvann ???

Noen butikker har makroalger inne noen ganger, ellers kan nok de fleste få tak i det.
Ellers er det vanlig at algene vokser frem på egenhånd fra levende stein, dette forutsetter så klart at du ikke har fisk som spiser slike typer alger som f.eks. kirurger. Det tar litt tid før slikt kommer frem fra steinen.
Idaida er offline   Svar med sitat
Gammel 1st January 2008, 22:15   #3 (permalink)
Junior Member

siden min LS var godt innkjørt så regner eg med att lite nytt og rart dukker opp i ettertid.

Gammel 1st January 2008, 22:23   #4 (permalink)

Etter nesten et halvt år fikk jeg div algetyper i mitt kar så jeg tror ikke du skal gi opp håpet. Ellers kan du jo høre hos din lokale forhandler om de kan få tak i noe.
For ikke å glemme andre akvarister da, de fleste har en eller annen form for alge enten som de enten luker bort eller har i refugim. Skulle tro det er noen som kan avse noe.
Gammel 1st January 2008, 23:15   #5 (permalink)
Junior Member

ser du er fra Moss da forstår eg att du ikke kjenner vår lokale forhandler tror nok akvarister er det beste valget vil bare klargjøre karet først slik att det ikke dør for meg. tenker mest på lysforhold, kjemi osv

Gammel 2nd January 2008, 08:31   #6 (permalink)
Junior Member

Planteplankton sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 39

Trenger du mer Caulerpa Gunnvald? Om du er i nærheten av skjold så er det bare å stikke innom å hente hos meg.
Gammel 2nd January 2008, 11:08   #7 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Det jeg har av makroalger som vokser på stein har jeg litt problemer med å se hvordan jeg skal kunne ta noe avlegger av. Kan jo teste å lime noe fast til en stein.

Noen erfaringer med slikt ?

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd January 2008, 11:54   #8 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Sitat:
Opprinnelig postet av H.a.Z
Det jeg har av makroalger som vokser på stein har jeg litt problemer med å se hvordan jeg skal kunne ta noe avlegger av. Kan jo teste å lime noe fast til en stein.

Tror ikke det har noe hesikt å prøve å "dyrke"disse vanlige typer av alger,som dukker opp innimellom i karene våres :|
De fleste luker vel de vekk også,og hvilke alger som dukker opp/typer...tror jeg varierer med vannkvalitet/lys,og om en bruker Rhova/kull,og den gjeldende næringsbestandel i hvert enkelt akvarium :think
Selv om en algetype trives hos en,er det ikke sikket den derfor vil trivest hos en annen,om du skjønner meg rett H.a.Z
Har hatt forskjellige alger gjennom de halvannet årene jeg har hatt 343 literen jeg også,og har lagt merke til at etter at jeg begynte med feks. jevnlig dossering med balling,forsvant en type,og en helt annen kunne dukke opp.og samme symptomer oppstod ved inntroduksjon av ozoniator/Rhova/mer effektiv skummer,oftere vannbytter,om en ligger på øvre side ang.ca/kh/Mg... hvilke sporstoffer etc....,Sånn at en om en er dreven nok kan lese av ståen i balansen oppi karet,bare ved å se på evt.algetyper som finnest/trivest oppi der...
Jeg er jo gartner av yrke selv,så egentlig er dette en teori/konklusjon,som har modnet her over lengre tid,men....ser visse paraleller ang.yrket her ja 8)
Kommer snart i hus propageringstanken/refugiumet mitt,som jeg har bestilt hos Anton Antonsen her :lol: ,og kommer til å kjøre motsatt dag,med 6500K i refugiumet(ca 100liter denne delen),med tykkt sånn mud-stoff/argonitt i,så da kan det godt hende det igjen blir nye forandringer i algemangfoldet ellers i systemet også(litt fagligt spent her ja,he-he)
Kommer til å ha "spagettialger" i refugiumet,muligens noe mangrove???.
Tar det som det kommer,men planen er å la det komme sakterennende vann oppi refugiumet,med overrenning til prop.tanken,og rett over i den delen av sumpen,hvor returpumpen står,slik at også små spordyr som formerest oppi refugiumet,fordelest mest muligt rundt i hovesystemet,uten å måtte først gå veien om skummeren>noe som igjen er mat for koraller/fisk,om du er med meg her :lol:
Ser muligens også for meg behov for annriking av refugiumet her med kontinuerlig artemia/phyto-kultur?
Har jo hatt urimeligt god tid på meg,til å klekke ut slike ideer :lol: ,i påvente av oppstart av "Askøyreefet" mitt,og får å se det positive på det,så begynner det å bli ett nøye planlagt oppsett....forhåpentligvis..viss ideene holder!
Men som sagt,tror ikke nødvendigvis det er så enkelt å flytte de fleste alger over fra ett uavhengig system,over i noe helt annet,med visse unntak.. :|
Gammel 2nd January 2008, 13:03   #9 (permalink)

Sitat:
Opprinnelig postet av H.a.Z

Alger fester seg selv etter kort tid, men i mellomtiden kan man bruke f.eks. strikk eller hyssing. Selv har jeg stort sett bare lagt en liten bit av algen i klem slik at den ikke farer avgårde med strømmen, men det er jo smaksak.

Når det gjelder det om algen vil trives i et annet kar, vet man ikke før man har prøvd. Noen typer vil kanskje forsvinne mens andre spirer og gror omtrent fra dag en. På dette området har jeg bare positive erfaringer selv, både med å gi og få.
Gammel 2nd January 2008, 15:31   #10 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Bare koselig med litt alger Knut Arne, har 4-6 typer her + mangrove. :-)

Men de er ikke i sps-tanken, de er i support-tanken :-)

bl.a. den røde på bildet her er fin:

http://i153.photobucket.com/albums/s...g?t=1199287997

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are