| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Er godt i gang med et kar på 600 liter. Karet er godt pakket inn med isopor på bakrute og begge siderutene. Bunnen er også forsterket og isolert. Lys er på plass, det samme er en fryseboks plassert på naborommet. Fryseboksen er fylt med vann og frostveske. Tempen er nå minus 28 grader, men er stadig fallende. Jeg har laget to hull i siden på fryseboksen til gjennomgang av slange som skal kjøle ned vannet i karet.
Med så mange kuldegrader i fryseboksen er jeg usikker på om jeg kan bruke plastslange. Har noen erfaring på dette området? Kobberrør vil tåle kulden. Men vil det avgi giftige stoffer til karet? Takker for svar. Hilsen Hummer Norheimsund |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Kobber (og de fleste andre metaller) er ganske riktig fy-fy i et saltvannsakvarium. Kobber brukes bl.a i mange medisiner mot ekto- og endoparasitter på fisk fordi det er giftig for evertebrater. Ikke akkurat noe du vil ha flytende rundt i vannet til koraller, snegler, sjøstjerner, anemoner og andre ting vi liker å holde i akvariene våre
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Forhandler
|
Skulle tro du kan bruke pvc rør. Men det hadde vært bedre med et metall som transporterer varme godt. Titanrør e` vel å foretrekke her.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Takk for svar! Bra jeg ikke gikk for kobberrøret! Titan høres dyrt ut, men sikkert effektivt. Var innom en rørlegger i dag og har fått med meg en prøve på en plastslange som er forsterket med garanti ned til minus 20 grader. Meter prisen er kr.35,- Fungerer det godt vil jeg prøve med en slangekveil på 20 meter nedsenket i frostveska. Resultatet kommer senere.
|
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hjemmelaget kjøling? | Mack | D.I.Y Gjør det selv | 8 | 13th January 2008 22:42 |
| Kjøling | bernt | Lys, filtrering & annet utstyr | 7 | 11th September 2006 11:26 |
| Kjøling | Frogfish | Lys, filtrering & annet utstyr | 3 | 18th June 2005 21:40 |
| Kjøling til kaldt saltvann | TJtaule | Akvarie tekknisk | 41 | 14th April 2005 20:11 |
| Kjøling | Rusky | Lys, filtrering & annet utstyr | 17 | 21st August 2004 12:28 |