Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22nd August 2005, 18:51   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248
Standard Dugg på frontglasset

Har igrunn aldri vært plaget med det, hverken innendørs eller utendørs. Jeg har også alltid sagt at slike problemer kommer dersom temperaturen på ene siden av glasset endrer seg kjapt i forhold til temperaturen på andre siden.

Har imidlertid merket noen ganske få ganger, at glasset på akvariet som står utendørs dugger heftig i løpet av noen få minutter. Temperaturen i karet er konstant, og så vidt jeg kan registrere er det ikke noe brå endringer i lufttemperaturen heller. Etter noen timer, som regel, så forsvinner det og alt er ved det gamle.

Kan det være luftfuktigheten som endrer seg så brått, eller har noen en annen plausibel forklaring på "fenomenet" ?

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd January 2006, 21:04   #2 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Florø
Meldinger: 31
Standard Re: Dugg på frontglasset

Dugging har aldri vært noe problem hos meg. Hadde et 300 L kaldt saltvann i stua i et år. Om vinteren hadde jeg ca 8 grader i vannet og godt over 20 i stua uten at det dugget. Det var bare mens vi lagde middag (Kokte poteter, altså mye damp) at det dugget på glasset. Men da var det bare å ta en tørr klut med litt zalo på så vart all dugg borte. Men jeg vil tro at det vil være et problem dersom luftfuktigheten i rommet er høy. Men da kan en nok lage seg gode rutiner med å tørke over med zalo noen ganger i uka. Kanskje andre såper er mer effektive? Eller en luftavfukter:-)
Monicha L
Gammel 24th January 2006, 11:26   #3 (permalink)

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Drammen
Meldinger: 11
Standard Re: Dugg på frontglasset

Sitat:
Opprinnelig postet av Petrus
Har igrunn aldri vært plaget med det, hverken innendørs eller utendørs. Jeg har også alltid sagt at slike problemer kommer dersom temperaturen på ene siden av glasset endrer seg kjapt i forhold til temperaturen på andre siden.

Har imidlertid merket noen ganske få ganger, at glasset på akvariet som står utendørs dugger heftig i løpet av noen få minutter. Temperaturen i karet er konstant, og så vidt jeg kan registrere er det ikke noe brå endringer i lufttemperaturen heller. Etter noen timer, som regel, så forsvinner det og alt er ved det gamle.

Kan det være luftfuktigheten som endrer seg så brått, eller har noen en annen plausibel forklaring på "fenomenet" ?
Kjappe endringer av temperaturen har ingenting å si, det er tre forhold som påvirker kondensering, luftfuktighet, temperaturforskjeller og overflateglatthet. Videre er det sånn at varm luft har større kapasitet til å inneholde vann. Det vil si at er luften kald nok vil den ikke inneholde mye vann. høy lufttemperatur med høy fuktighet kombinert med en kald glatt overflata (f.eks glass) er en sikker faktor for kondens.
Uten at jeg har noen erfaring med kaldt saltvann vil jeg tro at det vil være smart å holde luftfuktigheten i rommet lav. Det finnes tabeller som kan fortelle deg når vannet begynner å kondensere på en glassrute som f.eks er konstant 8 grader.
Martin er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are