Sitat:
|
Opprinnelig postet av Petrus
Har igrunn aldri vært plaget med det, hverken innendørs eller utendørs. Jeg har også alltid sagt at slike problemer kommer dersom temperaturen på ene siden av glasset endrer seg kjapt i forhold til temperaturen på andre siden.
Har imidlertid merket noen ganske få ganger, at glasset på akvariet som står utendørs dugger heftig i løpet av noen få minutter. Temperaturen i karet er konstant, og så vidt jeg kan registrere er det ikke noe brå endringer i lufttemperaturen heller. Etter noen timer, som regel, så forsvinner det og alt er ved det gamle.
Kan det være luftfuktigheten som endrer seg så brått, eller har noen en annen plausibel forklaring på "fenomenet" ?
|
Kjappe endringer av temperaturen har ingenting å si, det er tre forhold som påvirker kondensering, luftfuktighet, temperaturforskjeller og overflateglatthet. Videre er det sånn at varm luft har større kapasitet til å inneholde vann. Det vil si at er luften kald nok vil den ikke inneholde mye vann. høy lufttemperatur med høy fuktighet kombinert med en kald glatt overflata (f.eks glass) er en sikker faktor for kondens.
Uten at jeg har noen erfaring med kaldt saltvann vil jeg tro at det vil være smart å holde luftfuktigheten i rommet lav. Det finnes tabeller som kan fortelle deg når vannet begynner å kondensere på en glassrute som f.eks er konstant 8 grader.