| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Tror kanskje jeg har etterlyst det før, men forsøker igjen. Det hadde vært hyggelig om alle som frekventerer forumet her og som driver med...eller er interessert i....kaldt saltvann, kunne lagt inn en liten "fiskiografi".
Selv er jeg oppvokst ved havet, men ble på alvor interessert i akvarium i 5-års alderen. Jeg hadde en dam. En av våre nyeste medlemmer fikk meg imidlertid interessert i å forsøke å få dammen hjem, og det har jeg hatt nå 5-6 år. Har før hatt noe tropiske "idioter" (ferskvann) uten av det var så spennende. Nå har jeg 250 liter utendørs, vært i drift i 14-15 måneder. Satser fortrinnsvis på mange forskjellige...og små...enn store og grådige. Dels mislykkes jeg når de små blir store.... Ellers vil jeg takke Monicha for at hun ga meg inspirasjon til å få etablert en pytt i heimen !! |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Får vel klore ned noen ord om meg og mitt forhold til det kalde vannet jeg også, selv om jeg ikke har noe kaldt saltvanns akvarie enda..
Har alltid vært opptatt av sjoen/havet og det som befinner seg der nede.. derfor finner dere meg også ofte undervann på en eller annen dykketur i sjærgården. Startet vel egentlig i 5-6 års alderen med en liten kulp med vann jeg også, som jeg hev fisk jeg fikk på kroken oppi sammen med krabber,maneter, kråkeboller og sjøstjerner. Etterhvert tok jeg fiskene med meg hjem og hadde de på verandaen i en dunk med vann fikk koblet på en pumpe og løp som en tulling ned i strandkanten med en bøtte for å hente friskt vann til dem. Dessverre ble aldri kaldt saltvanns baljen min en suksess. I 7 års alderen fikk jeg mitt første akvarie en 15l med 2 guppier oppi. Fra den dagen har det mer eller mindre gått slag i slag intil jeg begynte med tropisk saltvann i 1999. Kommer nok alltid til å fortsette med tropisk saltvann, men planlegger en ny kaldt saltvanns dam utendørs når jeg flytter til nytt hus om 2 års tid. :-)
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Hei,
Jeg har også vært veldig opptatt av dyrene i sjøen helt siden jeg var liten. Om sommrene var jeg alltid helt brun på ryggen og helt hvit på magen. Grunnen var at jeg enten gikk foroverbøyd på stranden og letet etter krabber og slikt eller så lå jeg på magen på en brygge og kikket ned på fiskene jeg prøvde å få tak i med en liten krok. Dette er noe jeg liksom aldri har vokst fra og synes det er morro den dag i dag. Akvarium har jeg ikke hatt før jeg startet med kaldt saltvann i fjor. Andre typer akvarium har ikke virket interressant og jeg visste vel ikke at kaldt saltvann var mulig å få til hjemme. Jeg snublet ganske tilfeldig over en nettside som omhandlet kaldt saltvann rundt April-Mai i fjor. Da gikk det slag i slag til jeg startet opp et 425 liters kar i Juli i fjor. Det har vært både morro og lærerikt og jeg kan anbefale andre å prøve det. :thumbleft
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Likte den med hvit på magen og brun på ryggen !!!!!
jeg har også en drøm når det gjelder å utvikle hobbyen videre. Min mor er så priviligert at hun har en hytte et sted der det ikke finnes andre hytter, bare masse kaldt saltvann. Når jeg engang blir gammel, om jeg er så heldig, skal jeg trekke meg tilbake dit. Slutte å tenke på skummere, filtre og annet tull. Kun en kraftig pumpe som henter opp noen titusen liter rent vann. Jeg skal opp dit om et par uker, og regner med at jeg som vanlig får med meg mye spennende hit igjen ! Geirangerfjorden kan anbefales, en uke på hytte der så er man garanters saltvannsfreak etterpå !!! |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|