| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg syns det er på høy tid at Aquafreaks får seg en liten artikkel samling om Kaldt Saltvann. Hovedtanken bak disse artiklene er at vi kanskje kan rekrutere flere "Kalde saltvanns akvarister".
Artikler jeg ser etter er artikler som omhandler det som er spesielt for kaldt saltvann. f.eks en oppstarts guide, om fiskene, alger osv. Det tekniske er mer eller mindre likt for tropsk og kaldt saltvann hvis vi ser vekk fra litt heftigere kjølere. Tanken med dette er ikke å konkurere med Petrus sin allerede innholdsrike side, men heller å trekke flere akvarister til denne. Hvis noen har lyst å bidra med noe så skrik ut! :-)
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Synes det høres ut som en god idè jeg, dersom bare folk er villige til å bidra. Kanskje ville jeg fokusert mest på de tingene som skiller seg fra å drive tropisk saltvannskar, siden mange vel har erfaring med det fra før. I tillegg finnes det jo også bra mye tilgjengelig lesestoff på det området.
Det er jo også en ide å legge inn henvisninger eller linker til andre steder der det finnes informasjon om kaldt saltvann. Forøvrig er jeg ikke helt enig i at "det tekniske er mer eller mindre likt" tropisk. Riktignok brukes en del av det samme utstyret, men ofte på litt forskjellig måte. Lys --> Forskjellig lysspekter Lysbehov --> Varierende med årstiden Sirkulasjon --> Oftest langt høyere Filtrering --> Mekanisk, stort sett biologisk i tropisik osv.... Konkurranse er forøvrig aldri snakk om på dette området, kun å forsøke å hjelpe hverandre best mulig for å oppnå et godt resultat !! Dersom noe av det jeg har skrevet er interessant å legge ut, eventuelt modifisere, er det fritt frem for det. Men gi beskjed først....:lol: |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) | |||
|
Administrator
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Har lest mye på siden din, syns den begynner å bli riktig bra! Holder på å skrive litt nå ang. oppstart av kaldt saltvann, en slags begynner guide. Skal selvfølgelig gi deg et ord om jeg vil nappe noe fra siden din!
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kaldt saltvann | Morild | Pratemakeren | 3 | 23rd February 2008 22:58 |
| 72l Kaldt saltvann | Sidd | Akvarie tekknisk | 12 | 14th April 2007 14:55 |
| Kar til kaldt saltvann | TJtaule | Akvarie tekknisk | 14 | 18th February 2007 12:31 |
| Lys til kaldt saltvann | TJtaule | Akvarie tekknisk | 26 | 23rd March 2005 15:29 |
| Kaldt saltvann. | Frogfish | Akvariet | 0 | 16th December 2004 12:22 |