| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Tilbrakte helgen i Haugesud, på Rica Maritim hotel. Så til min delvis store glede at rett ved Resepsjonen sto et stoort kaldt saltvanns akvarie (tipper rundt 4000l). Dessverre var akvariet det fineste. Fiskene så bleke ut og akvariet ellers var overgrodd med grønne trådalger.
Noen som vet hvem som tar seg av/driver det akvariet ?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Har også hørt om det akvariet, men aldri sett det, heller ikke aner jeg hvem som steller det. Men jeg lurer på om jeg har hørt en gang at de kjøler det på en litt spesiell måte. Så vidt jeg vet bruker de en varmeveksler med springvann som kjølemedium, noe jeg vet fungerer men trodde var vanskelig å får til i såpass stor skala. Noen som vet noe mer om dette ?
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Hei, ser at dere har kommentert vårt akvariet ved Rica Maritim. Lenge siden første innlegg ble skrevet, men vil kommentere alikevel. Det er rett som det blir skrevet at vi tidligere benyttet ferskvann til å kjøle med. Dette ble meget kostbart i lengden og vi har bygget om akvariet i 2006 slik at vi nå benytter vann fra Smedasundet rett utenfor hotellet. Pumper sørger for at vannet kontinuerlig sirkulerer. Vi har nivåreguleringer som gjør at vannstand aldri kan blir for høy eller lav. Det kan tidvis være en ulempe å gjøre det på denne måten ettersom akvariet følger syklusen som er i Smedasundet utenfor. Derfor gror det til tider mye og det krever mye arbeid å holde dette ok. Vi har en ansatt ved hotellet som selv har flere akvarier privat som holder dette ajour. I hans fravær benytter vi andre i Haugesund til dette vedlikeholdet.
Med vennlig hilsen Terje Hansen, Adm. dir. Rica Maritim' |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kaldt saltvanns akvarie fra AquaMedic | Frogfish | Akvarie tekknisk | 6 | 13th May 2010 19:23 |
| Hvem har kaldt saltvanns akvarie ? | TrondB | Akvariet | 16 | 19th May 2008 16:18 |
| saltvanns akvarie | sindre | Kjøpes | 6 | 8th March 2007 08:58 |
| Mini saltvanns akvarie | alex3d | Ny til Hobbyen | 12 | 6th September 2006 11:37 |
| saltvanns akvarie | sindre | Selges | 8 | 6th April 2006 06:25 |