| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har oppdaget at skummeren min av og til mister effektiviteten på en måte. Dette skjer ofte i sammenheng med at jeg har gjordt noe i akvariumet, stoppet pumpene for å mate, tatt ut filtrene e.l.
Når skummeren jobber effektivt er det en fin jevn strøm av bobler i stigerøret. Etter mating e.l. er det ofte et kaos av luftbobler i stigerøret og skummeren er langt fra like effektiv som vanlig. Hvor lenge dette fenomenet varer hver gang varierer fra noen minutter til noen timer. Opplever dere andre det samme? Noen som vet hva dette skyldes?
|
|
|
#2 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Det eneste jeg kan tenke meg er at når man styrer og ordner med filtre så virvler det større partikler enn vanlig opp i vannet som forstyrrer skummings effekten med at boblene sprekker o.s.v. Men det kan jo være helt feil og..... |
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Helt vanlig at slikt skjer.. Noen skummere er mer følsomme en andre. Det ser ut til at dette fenomenet skjer uansett om skummeren står i akvariet eller i en sump tilknyttet akvariet. Skummeren min pleier å rundt bruke ca 1/2 time fra jeg jobber i akvariet til den setter i gang for fult igjen. Den er koblet direkte på akvariet men med ca 2m rør og en ekstern mellom seg og akvariet.
Legg merke til at hvis du endrer ting i akvariet uten å ta hendene i vannet starter skummeren mye fortere, om den i det hele tatt kolapser. savner også en skikkelig teori på hvorfor dette skjer.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
En ikke alt for vitenskapelig forklaring følger.....
Mange organiske molekyler er hydrofobiske, derfor bindes de til overflaten på luftboblene i skummeren. Jo større den totale overflaten på luftboblene er, jo mer effektiv er normalt skummeren. Også mange oljebaserte substanser er hydrofobiske, de vil også gjerne bort fra vannet og mot luften. Men dessverre vil de samtidig gjøre at luftboblene "sprekker", og derfor også redusere skummerens effektivitet, eller også gjøre at den ikke fungerer på en stund. Etter en tid vil oljepartiklene forsvinne på ulike måter. Den kanskje beste måten er å regulere skummeren så den en tid kjører ut tilnærmet rent vann i oppsamlingskoppen. Det vil "koste" litt saltvann, og kreve at det er et overløp så ikke vannet renner over, men etter en stund vil oljen være fjernet og ting fungerer igjen som normalt. Kjører man som normalt, vil det gjerne ta noe lenger tid, men etter hvert vil oljen forsvinne. Vask hendene grundig i rent vann uten såpe, bruk en ren håndduk. Samme gjelder alt utstyr som puttes opp i karet. Det vil allikevel finnes oljepartikler, men problemet kan ihvertfall reduseres noe på den måten. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skumming. | frontosa | Lys, filtrering & annet utstyr | 3 | 25th June 2007 17:16 |
| Skumming | Linnemor | Lys, filtrering & annet utstyr | 6 | 9th January 2007 19:05 |
| skumming | Nagel | Kjøpes | 2 | 8th March 2006 07:07 |
| skumming.... | alf-magne | Lys, filtrering & annet utstyr | 5 | 24th January 2005 20:28 |
| Skumming - for mye !! | Rusky | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 20th March 2004 21:22 |