| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Det å få makroalger til å trives og vokse i akvariumet er ikke alltid så lett.
Noen arter egner seg nok bedre enn andre, her er en liste over de algene jeg har sett at trives og vokser i mitt akvarium: Rødalger: Gaffelgrenet havpryd Røddokke Krusflik, denne vokser svært lite hos meg Grønnalger: Havsalat Grønnsli Tarmgrønske Grønnfjær Laksesnøre Enteromorpha ahleriana I tillegg har jeg noen brunalger, disse kan jeg ikke se at vokser, men de dør ikke heller: Sagtang Blæretang Grisetang Sukkertare Fingertare
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Tror at brunalgene dine ikke vokser fordi du har for lite lys. Taren vokser visst som ugress når den får rette forhold. Har forstått det slik at du ikke har HQI.
Jeg ble positivt overrasket over at grønnalgene klarer seg i så pass lite lys. Rødalgene er dypvannsarter så de er forståelig at klarer seg. Noen av de fineste rødalgene jeg har sett i akvarium er i akvariet i Bergen i torske og sei karet til høyre for døren i rotunden. Der er det svært sparsomt med lys, men tydeligvis nok til at rødalgene trives for bunnen er dekket av dem enkelte steder. Gjorde en test på dette med lys nylig. Målte lyset under en 4x36W armatur og en 2x36W armatur med blanke reflektorer og nye lysrør Philips TDL 6500. Målt i en avstand av 25 cm: 4x36W Midt under: 12200 lux, på siden 6600 lux snitt 9400 lux 2x36W midt under: 7710 lux, på siden 5710 lux snitt 6710 lux Solen utendørs kl 1100. Dato 7 April. 60000 lux rett opp 110000 lux mot solen. Som dere ser så trengs det endel lys for å kunne konkurrere med solen.
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Det stemmer at jeg ikke bruker HQI, jeg har 4 lysrør 2x58W og 2x36W 6500K. Det er nok til at grønnalgene vokser bra, tarmgrønske som jeg har forstått er en ganske lyskrevende alge vokser som bare det. Jeg har vurdert HQI, men jeg har bestemt meg for å prøve med lysrør en stund til. Det er ikke bare positivt med HQI. Pris, strøm og større behov for kjøling er vel de viktigste årsakene til at jeg fremdeles bruker lysrør.
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kaldt saltvann | Morild | Pratemakeren | 3 | 23rd February 2008 22:58 |
| 72l Kaldt saltvann | Sidd | Akvarie tekknisk | 12 | 14th April 2007 14:55 |
| Kar til kaldt saltvann | TJtaule | Akvarie tekknisk | 14 | 18th February 2007 12:31 |
| Lys til kaldt saltvann | TJtaule | Akvarie tekknisk | 26 | 23rd March 2005 15:29 |
| Kaldt saltvann. | Frogfish | Akvariet | 0 | 16th December 2004 12:22 |