| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har slitt en stund nå med noen plagsomme slimalger som vokser på de andre algene. Der ser ut som et Grønnt/brunt slim som legger seg som en kappe over algen.
Det er lett å fjerne, bare til å ruske litt i algene så løsner slimet. Problemet er at det kommer tilbake hele tiden :mad Er det noen som vet hva det kan være og hvordan jeg skal bli kvitt det for godt :?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Påvekstalgene trives bedre enn den algen du vil ha. Ã…rsaker kan være, for høy temperatur, for mye næring i vannet, mangel på kritiske stoffer, for lite lys. Det kan også være kombinasjoner av disse. Særlig problematisk er kombinasjonen lite lys/høy temperatur.
Ser nå at du har kjøleanlegg så da skal ikke det med temperatur være noe problem. Hvor mye lys har du over 425 literen? Uansett, dette med å få makroalger til å trives er noe av det vanskeligste med hele greien. Men hvis du har rette utstyret så skal det gå med en del prøving og feileing. Sjekk Monica Landøy sine sider: http://home.online.no/~monlan/Hovedside.htm Hun har mye om dette. Særlig i dagboken.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Er litt usikker på om jeg er helt enig med deg der, norskfisk. For lite lys er ikke det jeg har erfart fører til oppblomstring av uønskede alger.
Kan bare snakke for meg selv og det jeg har sett, men oftest er det enten for mye lys eller at balansen mellom nitrogen og fosfor er kommet i ulage. Og da oftest fordi det er for mye nitrogen. For mye nitrogen er oftest fordi det har blir fôret for mye, eller det ligger en fiskeskrott og råtner bak en sten....eller noe slikt. Det jeg har gjort med stort hell, er å kutte ut lys og fôr en periode. Ihvertfall redusert det kraftig. Hadde tendenser til brunsli her tidlig i vår, noen dager uten lys på så var det borte. Har hatt massive "angrep" tidligere, da har det gjerne gått en drøy uke før ting har bedret seg. Men, som norskfisk sier, det er ikke noe som er absolutt, det kan også skyldes andre forhold. Det er alltid en kamp mellom makroalger og "slimjævlene", og dersom det er faktorer som begrenser makroalgenes vekst (f.eks. sporstoffer) vil de andre vinne. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har ikke hatt mye nitrat i det siste, mellom 0 og 0,5 mg/l.
Jeg bruker bare lysrør 2 x 58W + 2 x 36W. Disse står på 15-16 timer i døgnet. Kanskje jeg skal prøve uten lys noen dager og se hva som skjer. Vil makroalgene ta skade av for eksempel en uke uten lys?
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Tja....de vl ikke like det. Men på den annen side så vokser det mye makroalger i Tromsø......også om vinteren. De dør ikke på en uke uten lys, men de vil ikke vokse.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Junior Member
|
Kansje litt off-topic i forhold til kaldt saltvann, men jeg har i hvertfall opplevd at ved å kutte ut, eller redusere lysmengden på mitt tropisk saltvannsakvarie så trives ikke algene, men jeg har også opplevd at algene forsvant nesten over natta bare ved å skifte til ny MH pære. tror det er mange faktorer som spiller inn, ikke greit å bli klok på disse slimalgene. Ikke kan en slutte å fore heller. finnes det ikke noe kjemikaler man kan putte oppi som dreper disse???
Knut M |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Brune slimalger til besvær | Chriss | Alger, Bakterier & Makroalger | 11 | 28th February 2005 23:28 |