Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21st April 2005, 10:55   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248
Standard Gangsterakvarium....en liten historie

Det diskuteres en del rundt det med temperatur i akvariet. Som så ofte ellers finnes det vel ikke noen absolutte sannheter, mye kan fungere....og med litt sunn fornuft kan også innbyggerne trives selv om forholdene kanskje ikke er helt som i havet.

For omlag fem år siden satt jeg opp et 540 liters kar på stua med kaldt saltvann. Etter en del prøving og feiling, begynte etter hvert ting å gå seg til. Kjøler hadde jeg kjøpt på forhånd, jeg plasserte en sump på 200 liter og det meste av det tekniske utstyret i kjelleren.

Etter en tid fikk jeg også kloa i den "magiske oppskriften" på å få makroalger til å trives, og jeg hentet stadig inn nye krabater.

Imidlertid viste det seg at ikke alle krabatene var like snille. Noen var rett og slett mer interessert i romkameratene sine enn i rekene jeg ga dem.

Jeg hadde et 200 liter kar til overs, det satt jeg opp i kjelleren med minimalt med utstyr. En luftdrevet skummer og to Fluval 4 for mekanisk filtrering og sirkulasjon. Tenkte først å bruke det som "karantene" kar, sette nye innbyggere der for litt nærmere evaluering før de fikk slippe til på stua.

Men så var det et par ulker som ble mer enn ufyselige. I forbannelsen over å ha mistet noe litt "sjeldne" fisker (kystringbuk, dobbeltsuger, femtrådet tangbrosme) så ble fiskeutstyret hentet frem, de ble lurt, og puttet i kjelleren. Som straff.

Etter hvert fulgte flere etter, en strandkrabbe jeg i min enfoldighet syntes så snill ut, en hornkvabbe på 20 cm og den siste ulken.

Jeg hadde etablert et gangsterakvarium, er akvarium der de slemme blir plassert som straff !!

Uten noe frafall å snakke om levde de alle i kjelleren i fire år, til jeg tok ned karet. Vedlikeholdet besto i å legge nedi noen skjell, snegler og strandreker en gang i blant, samt rense filtrene. I tillegg til å fylle på ferskvann når pumpene begynte å slå tørt.....De ble ikke foret annet enn med det de fikk av levende tilførsel.
På varme sommerdager så jeg at temperaturen flere ganger var over 26 grader i vannet.

Det merkelige er, at før jeg tok ned karet, målte jeg de viktigste vannparamtrene. De var pussig nok helt akseptable.

Jeg tror at moderat befolkning, samt sparsommelig fôring, var hovedårsakene til at det gikk bra. Det var heller ingenting som tydet på at noen mistrivdes spesielt.

Forøvrig forsvant strandkarbben flere ganger, og jeg fant "liket"....som bare var skallet den hjadde kastet fra seg. Etter en tid dukket den opp igjen, litt større og litt sterkere. Den var 2-3 cm når den flyttet inn, og 6-7 når den ble pensjonerrt.

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Gammel 21st April 2005, 12:25   #2 (permalink)
Member

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 134
Standard Re: Gangsterakvarium....en liten historie

Hmm.. Interresant.

Hadde du alger i dette karet?

Byttet du deler av vannet med jevne mellomrom, eller lot du det bare skure og gå :?
TJtaule er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd April 2005, 06:10   #3 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248
Standard Re: Gangsterakvarium....en liten historie

Det var ingen alger i akvariet, og jeg byttet ikke vann. Bortsett fra at jeg fylte på en 25 liter en gang.

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ønsker kommentarer på liten sump paulrene D.I.Y Gjør det selv 27 24th March 2007 08:47
en liten ting om en anemone svein Klovner & Anemoner 10 10th May 2006 01:39
Møbelakvarie ønskes (liten reol i inbytte evt. salg) Andreas Kjøpes 1 22nd May 2005 19:06
Bygge akvarie (liten digresjon til temaet med samme tittel) Andreas Lys, filtrering & annet utstyr 3 17th November 2004 07:33