| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Hva er den absolutte max temperaturen du kan ha i et kaldt saltvanns akvarie ? Tenker nå på et lite akvarie med f.eks noen små strandkraber, reker etc.
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Forhandler
|
Hei.
Jeg hadde noen dyr i akvariet før jeg fikk begynt å kjøle det ned. Temperaturen lå da på ca 21-22 grader. Av dyr hadde jeg strandreker, rur, blåskjell, sjønelliker og noen snegler. I tillegg hadde jeg noe sagtang. Klarte ikke se noen forskjell på trivselen på de dyrene jeg hadde da. Jeg prøvde imidlertid å putte oppi noen eremittkreps, men de strøyk med. Hadde også en strandkrabbe, men den hadde jeg bare noen dager, for den døde da den klatret over akvariekanten en natt. Rurene stod og fisket akkurat slik de gjør nå, mens rekene og sneglene kom med en gang jeg matet med blåskjellkjøtt. Blåskjellene var vanskelig å se om trivdes, men de døde hvertfall ikke. De åpnet seg litt og filtrerte vann slik de gjør nå. Sjønellikene stod der og blomstret på vanlig måte. Sagtangen var også vanskelig å se om trivdes, sansynligvis ikke, men jeg så ingen forskjell på den i løpet av de 2 månedene jeg hadde så høy temperatur. På biologisk institutt på blinderen er det en akvarie-gruppe som prøver å kjøre i gang et kaldt saltvannskar i kantina på ca 1000l. Problemet er at de ikke har noen kjøler eller skummer. Vil tippe temperaturen ligger i overkant av 20 grader i det akvariet også. Uansett, de har noen bergnebb, sjønelliker og stingsild. Så den ene stingsilda lå død forrige fredag. Om døden kom snikende pga av varmen vet jeg ikke. De prøvde seg også på noen o-skjell, men det gikk heller dårlig. Bergnebbene ser ut til å klare seg godt. Spiser hvertfall ørretoppdrettsfor som bare det. Det er bare å prøve seg fram. Går det dukken er det bare å tømme ut alt, og hente nye ting. :cheesy: Mvh Are |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Jeg startet opp akvariumet mitt i fjor sommer, da var det svært varmt ute. I starten hadde jeg 2 bergnebber og 4 svartkutlinger.
I tillegg hadde jeg 2 strandkrabber, 2 trollhummer noen eremittkreps og noen snegler. Det hjemmelagete kjøleanlegget hadde svært dårlig effekt og de første dagene lå temperaturen på 23-25 grader. Deretter fulgte en periode på rundt 2 uker med ca 20 grader i karet, og så ca 2 mnd med 18-19 grader før det ble kaldt nok til at jeg fikk 16-17 grader. Jeg kunne ikke registrere at noen av dyrene mistrivdes i denne temperaturen. Jeg mener det ikke er noe problem å ha krabber, trollhummer, eremittkreps, snegler, anemoner, blåskjell og enkelte fiskearter i et akvarium med 20-22 grader. Jeg fant endel av dyrene mine i en liten tidevannspytt, jeg har ikke målt men jeg tviler ikke på at temperaturen kommer opp i 25 grader her når solen steiker på om sommeren. (jeg skal måle nå til sommeren). I denne lille dammen kunne jeg se følgende dyr: Strandkrabbe, trollhummer, eremittkreps, hesteaktinie, strandreke, albueskjell og strandsnegl. Det er makroalgene som er mest avhengige av kjølig vann, de vil ikke trives i romtemperatur. Jeg har hørt at krusflik til en viss grad skal kunne trives i romtemperatur.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Kan nevne at mange av dyrene i tempererte soner foretrekker varme. De fleste fersvannsfisk foretrekker temperaturer på over 20 grader (ikke laksefisk). Det var gjort vitenskapelig undersøkelser på det, de fleste karpefisk ville ha rundt 25 grader. Det gjelder helt sikker for veldig mange grundtvannsdyr i havet også. For tempererte dyr er det med varme som med barn og junkfood, de liker det veldig godt, men det er ikke sunt å få det hele tiden.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
hmm... overhørte en samtale igår hvor en ville sette opp et kaldt saltvannsk kar på 60l uten kjøling med krabber reker etc. Det kan med andre ord gå bra ?
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Sollys og Saltvanns akvarie | Frogfish | Aquascaping | 3 | 17th November 2007 11:38 |
| saltvanns akvarie | sindre | Kjøpes | 6 | 8th March 2007 08:58 |
| Mini saltvanns akvarie | alex3d | Ny til Hobbyen | 12 | 6th September 2006 11:37 |
| Saltvanns akvarie ønskes kjøpt | Trine | Kjøpes | 12 | 10th April 2006 07:53 |
| saltvanns akvarie | sindre | Selges | 8 | 6th April 2006 06:25 |