| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har brukt et Tetra testsett for å måle KH-verdien i karet mitt frem til nå, jeg har hatt verdier mellom 7 og 8.
Dette testsettet ble nå oppbrukt og jeg kjøpte et Salifert testsett, nå får jeg plutselig verdier mellom 10 og 11. Har noen erfart dette tidligere? Hvilket sett gir den riktige verdien?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg ville stolt på Salifert sin test.. selv om jeg syns spranget ditt var vel høyt. Er du sikker på du har gjort riktig ? Har du dobbel og trippel skjekket ?
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Må si meg enig med Frogfish. Dette spranget virker noe høyt. Har gjort sammenligningstester med Tetra, JBL og Salifert, og fikk Tetra en over og JBL en under Salifert.
Det er viktig at testen blir tatt få samme tid hver dag, og at ikke det er tilført noe KH+ eller Calsium siden siste test. I tanken er ofte KH lavest om morgenen og høyest om kvelden. Dette har som kjent med fotosyntetiske prosesser å gjøre. På dagtid bruker alger og annet Co2 – KH (kan) går opp. Om natten avgir samme gjengen Co2 - KH (kan) går ned. Testen jeg utførte med Tetra, JBL og Salifert ble gjort med alle tre samtidig. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Test av testsett | scopas | Kjemien i akvariet | 13 | 25th November 2007 19:25 |
| Skummer test. | Chriss | Lys, filtrering & annet utstyr | 3 | 26th February 2006 23:49 |