| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg lurer på om det brunlige belegget jeg har i karet mitt rett og slett kan være diatomer?
Er redd jeg er kommet dit hen i kampen mot disse "algene" at det kun er skikkelig mørklegging med minimalt lys og enda større vannutskifting som gjenstår for å se om det blir noen endring. Jeg har hatt litt suksess med å dempe lyset noe, etter at diatomene mine - om det nå er det det er - truet med å ta fullstendig over også på sandbunnen. Etter en måned med kun 2 x 18 W (som er relativt mørkt i et 1m dypt kar) så er sanden fri for belegget, men jeg har det fremdeles i rikt monn ellers i karet. Særlig på bakveggen, som jo er laget i leca. Jeg har lest litt om diatomer og en ting som slo meg er at de er spesielt glade i silikater. Lurte på om lecaen kanskje rett og slett gjør at de trives ekstra godt eller om det bare er vannet jeg henter opp som er rikt på dette. I så fall er det lite jeg kan gjøre med det. Men om det er noen som er gode på diatomer som kan hjelpe meg med ID så hadde det vært kjempebra. Det ligger en del bilder ute på hjemmesiden til akvariet der man kan se det brunlige belegget ganske bra, og det er ellers også godt synlig i filmen som også ligger ute her i video forumet på aquafreaks. En ting som gjør at jeg heller mot at det må være diatomer er at de ikke vokser seg større, men bare er et mattelignende belegg som dekker stort sett hele bakveggen og også en del andre steiner i akvariet. Dere kan også se "synderen" ganske godt også på dette bildet i venstre kant som et brunt belegg på steinene, selv om det er mye mer "loddent" andre steder i karet. Med vennlig hilsen Bjørn
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hva det er for noe , vet jeg ikke.
Det er vel egentlig ikke så viktig heller , heller hva du kan forandre i karet ditt for å bli kvitt det... Men kanskje du har rett når du mistenker lecasteinen,muligens inneholder den noe som gjør at algen trives. Men om du har kjørt med så svak belysning såpass lenge , er lys neppe et godt våpen.Kanskje heller mye lys,kan hende de liker ikke det heller,ute er det mye lysere... Jeg legger merke på videon din at det synes å være nokså svak sirkulsjon i karet , lar belegget blåse seg bort lett, er det kanskje mindre på mer strømutsatte steder ? Det er jo den største forskjellen mot sjøen , om lecan er "uskyldig" Ellers så er vannet i sjøen på denne tiden av året gjerne spesiellt næringsfattig , og muligens favoriseres disse algene derfor akkurat nå i karet ditt. Kalkalger , som du skriver du ønsker i karet ditt på det "andre" forumet , trives best i områder med god til sterk vannbevegelse.
mvh Thomas Sist endret av clown; 25th August 2010 kl 00:42. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Takk for innspillet
Vel, jeg kan ta opp sirkulasjonen innvendig i karet. Per i dag har jeg en Hydor propell og to andre sirkulasjonspumper som til sammen i alle fall flytter 10000 liter i timen ifølge spesifikasjonene... I tillegg kommer vannbevegelse på inntak med 2000 liter per time. Men jeg har kjørt to av pumpene i intervaller, da jeg var redd det var litt vel mye sirkulasjon, og i tillegg kun kjørt med en pumpe om natten. Mulig at jeg bør kjøre full sirkulasjon kontinuerlig og se hva som skjer... Et litt snodig fenomen er at det ikke er noe særlig av disse uvekstene på selve veggene i karet mitt. Det er kun på steiner og på leca at de trives. Men det kan også være at sneglene mine beiter dem ned på veggene, men ikke er så effektive på mer ruglete overflater. Med vennlig hilsen Bjørn
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Tviler sterkt på at det har noe med lecaen å gjøre. Jeg tror det er kombinasjonen av lysmengde og generell næringstilang. Spekulerer i om det ikke er alger, men bakteriekolonier som lever av matavfall og plankton / detritus som kommer inn med pumpen. Evt alger som både spiser og bruker fotosyntese. Hvis du har mikroskop kunne du muligens funnet ut av det. Det hadde vært interessant å vite om de hadde behov for lys eller ikke.
Beitere: Hva med å gi sjøpølser en sjanse? Rødpølse og tarmpølse er bunnspisere og kan bli bra store. Har aldri prøvd dem selv så jeg vet ikke om de "beiter" eller bare graver is seg løs masse.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Vel, når det gjelder lysavhengighet så har jeg sett en markert tilbakegang i bunnen av karet der disse diatomene eller hva det nå er hadde begynt å ta over sandbunnen. Tilbakegangen begynte etter at jeg skrudde av metallhalogenkasterne. Teorien min så langt er at 18w rørene som har vært eneste lyskilde i juli og august er for svakt til at algene kunne trives på bunnen.
Jeg har nå forøvrig kjøpt nye lysrør siden de gamle sikkert skulle vært skiftet for lengst og kanskje ikke har den rette bølgelengden lenger. Når det gjelder sjøpølser som beitere så er det noe jeg kunne tenke meg å prøve. Jeg tror at strandsneglene muligens er å takke for at selve veggene i akvariet er så og si frie for belegget, siden jeg har observert spor etter der de har gått og beitet på veggen. Mulig at jeg kunne kjørt oppi mere strandsnegler for så heller å ta ut en del igjen om problemet blir borte. Skulle gjerne hatt mikroskop ja... Mvh Bjørn
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Fisk som tangstikling og nålefisk liker det jo ikke , men t.o.m. rognkjeks takler dette. Med så lite sirkulasjon er det jo mulig at du ikke få blåst ut/vekk forrester og annen detritus ,som kan skape et gunstig miljø for plageandene, som norskfisk også er inne på. Med så lite sirkulasjon få du ikke kalkalgene å trives , og siden det alltid er kamp om plassen i saltvann , er det også alltid et eller annet som opptar den. Du kan jo starte med å rette en kraftig pumpe mot et avgrenset område , og se hva som skjer. Fikk du ikke makroalgevekst sålenge du belyste med metallhalogen ?
mvh Thomas Sist endret av clown; 26th August 2010 kl 00:27. |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Junior Member
|
Vel, det var ikke noe merkbar makroalgevekst med metallhalogen heller, men da døde i alle fall ikke algene øverst i karet ut. Problemet er jo at det er ca 95 cm vannsøyle og de metallhalogen kasterne er to 70W kastere.
Når det gjelder sirkulasjon så har jeg to stk seio superflow på til sammen 12000 liter per time (2x6000) og en Hydor Koralia propell på rundt det samme, så det blir jo litt mer da når jeg regner etter, men det er jo lite dersom vi sammenligner med 10000 liter for en 350 liter.... Jeg kommer til å doble utskiftingen av vann i nærmeste fremtid med en ekstra pumpe fra fjorden slik at det kommer til å gå inn 4000 liter per time ca. I tillegg så skal jeg prøve å kjøre alle pumpene kontinuerlig for å se om det blir noen endring. Kommer også til å skifte lysrør i dag, så blir sikkert bølgelengden i alle fall mer riktig på lyset... Når det gjelder å rette pumpene mot et område så har jeg forsåvidt prøvd dette uten at det har vært noen merkbar endring... Men kjører dere sirkulasjon hele natten også? Jeg tenkte det ville stresse fisken om det er full fres på pumpene hele døgnet... mvh Bjørn
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Jeg for min del tror egentlig ikke jeg hadde orket å kjempe mot de algene. Tviler på at miljøet i det karet blir riktig for reinskurt fjell med kalkalger. Det positive er jo at de ikke kan vokse over og ødelegge filterdyr.
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Junior Member
|
Nei, jeg vet heller ikke helt om det nytter, men ser jo at enkelte akvarier klarer å få det til uten å gjøre så mye anderledes enn det jeg gjør.
Snakket med lofotakvariet i går så neste gang jeg er der oppe skal se om jeg kan få kikke litt bak kulissene... Men det som sies derfra er vel først og fremst at det er snakk om flere år før akvariet modner skikkelig.. Mulig at jeg er litt utålmodig.. mvh Bjørn
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
Vel, jeg har byttet ut de gamle lysrørene med noen blå aktinisk lysrør. Det blir et sinnsykt blått lys så jeg kommer til å bruke det som supplement til halogenkasterne.
Har nå på de blå lysene fra 9 om morgenen til 8 om kvelden, metallhalogen fra 11 til 18. Har en time med LED listen før og etter lysslukking av hovedlys. Vet ikke om dette er en slags strategi eller om jeg nå bare fomler i blinde med alskens innfall Apropos innfall så slengte jeg oppi to helt sinnsvake "busker" med makroalger i et slags desperat "alt annet enn brunt gørr er bra" tiltak som var mer impulsivt enn gjennomtenkt. Det var to skikkelige klaser med enorme mengder epifyttiske alger på brunalger, som jeg plasserte på toppen av bakveggen. Haha... Akvarievitenskap på høyt plan... Vi får se hvordan de klarer seg... Har jo ikke akkurat hatt så veldig suksess med makroalger før akkurat, men kanskje de kan overleve helt på toppen der hvor det bør være mer lys... Et annet infall var å slenge oppi en haug med døde koraller jeg samlet på en strand i nordnorge i sommerferien. Det var mest for å få litt farge tilbake i karet, men også i et slags fåfengt håp om at de skulle på mystisk vis bidra til å endre maktbalansen i karet. Så nå er det like mye vodoo som akvaristikk jeg driver med... Var nok litt sliten og desillusjonert på slutten der i går kveld, og da blir det gjerne sånn.. Mesteparten av tiden gikk med til å ordne opp i alt det elektriske som mer og mer minnet om en spaghetti gryte og ikke var forenlig med trygt akvarievedlikehold. Så nå er i alle fall det på plass. Vi får se hva som skjer. Kommer jo neppe til å gi opp med det første så det blir nok mer vanvittige påfunn fra denne kanten. Neste steg nå er å hente inn flere strandsnegler for å se om de kan spise opp et eller annet, hente opp en bråte med steiner der det er etablerte kalkalger, pøse på med flere filterdyr og eksperimentere med rødalger i bunnen av karet. Har peiset alle sirkulasjonspumpene på 24 timer i døgnet og rensket inntaket for å få mer vanngjennomstrømming (det hadde tettet seg litt siden helgen). Når jeg får den nye pumpen kommer jeg til å koble den på også. Da skal jeg pumpe så mye vann inn at alle uhumskhetene kommer til å bli spylt rett ut. Bare vent og se Jeg skal ikke påberope meg så mye akvaristikk kunnskap men jeg gir meg i alle fall ikke så lett - det skal jeg i det minste ha... Med vennlig hilsen Bjørn
http://www.saltvannsprosjektet.com Sist endret av bjornlunde; 27th August 2010 kl 10:55. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|