| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#21 (permalink) |
|
Junior Member
|
Vel, det ser ut som om strandsnegler, strengere lysdisiplin og mer sirkulasjon har fått ned tettheten av veksten hos meg i alle fall. Om den ikke er borte akkurat så er den i alle fall mer moderat, og strandsneglene har regelrett renset veggene i karet. Det ser ut som om de ikke har gjort så veldig mye med steinene mine, men det går i alle fall riktig vei.
Jeg har observert at jeg også har en eller annen form for alge som voksert i et slags mønster av lange "strenger" med forgreninger. Ser ut som et veldig tynt "tre" som liksom klistrer seg til blandt annet veggen og glasset. Disse holdes greit i sjakk med litt opprensking i ny og ne. Kalkalgene som jeg hentet inn sist, for snart to måneder siden, har så langt ikke blitt overgrodd med noe som helst, og ser ut til å klare seg bra. Så det er jo i alle fall positivt. Mvh Bjørn
|
|
|
#22 (permalink) |
|
Member
|
Takk for ny bloggoppdatering!
Helt enig i at det ikke er noen vits å prøve med ålegress. Personlig tror jeg faktisk det er mangel på mat som gjør at nellikene krymper. Det er sikkert mye mat i sjøen, men husk at en bølgebevegelse skyver hele vannmassen frem og tilbake. Det betyr at en enklet nellik filtrerer flere liter i en bølgesyklus. Og disse tar bare et par sekunder. Så vi snakker 2000 liter per nellik. Du vil ikke klare å konkurrere med det uansett. Jeg foret flere ganger for dagen med planktonfor i mitt kar, men klarte ikke å få god vekst på nelliker. Tror de trenger veldig mye mat. Hvis du skulle klart å fore den nok tror jeg ikke løsninger hadde vært sterkere strøm i karet, men rett og slett mer mat. Og det er jo ikke helt lett å få til. En løsning på det å ha store fine nesledyr i karet kunne vært å få tak i store urticina eques eller muddersjøroser og så punktforet dem med frossen småfisk. Da må du jo få tak i en foringstang som er lang nok. Men de vil i alle fall få nok mat.
|
|
|
#23 (permalink) |
|
Junior Member
|
Takk for innspill
Det er litt underlig det hele, siden jeg hadde sjønelliker i forsøkskaret også, men observerte ikke samme fenomenet der. Faktisk var noen av de sjønellikene jeg hadde i forsøkskaret de samme som jeg flyttet over i det nye, og det var kun etter en stund i det nye karet at de begynte å minske i størrelse. Litt rart, men du har nok rett i at det har med næringstilgang å gjøre. Når det gjelder punktforing av anemoner, så gjør jeg det med fjæresjørosene mine samt en del hesteaktiener, og de klarer seg. Har brukt frossen fisk til dem, og det ser ut til å gå ned på høykant. Prøvde med kamskjell også, men det var ikke fullt så populært blandt noen. Blir nok litt dykking ut over vinteren, så jeg skal se om jeg kan finne et fint eksemplar av muddersjørose som jeg kan teste med. Mvh Bjørn
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|