Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 1st June 2010, 13:26   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Stavanger
Meldinger: 46
Standard Har laget en ny film

Har lagt ut en ny video fra akvariet slik det ser ut nå (Mai-2010) etter å ha vært i drift siden september. Alt av fisk som man ser på videoen har overvintret i karet, og noen har jeg ikke sett siden senhøsten 2009. Men nå er de tilbake

Ligger ute på hjemmesiden til akvariet (saltvannsprosjektet.com) for de som måtte ha lyst til å ta en kikk. Er ikke verdens beste kameramann, så dere får ta det som det er

Mvh

Bjørn
bjornlunde er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd June 2010, 07:52   #2 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639
Standard Sv: Har laget en ny film

Du må gjerne legge det inn i Video galleriet vårt også

Gammel 4th June 2010, 09:41   #3 (permalink)
Junior Member

Da har jeg lagt den inn i videogalleriet også
Gammel 7th June 2010, 23:41   #4 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Ålesund
Meldinger: 67

Flott film det der.

Kan trygt si at du ikke er alene om å ikke være verdens beste kameramann.
Til tider er det altfor mange ting som skjer i karet samtidig som man gjerne vil få med på film.

Må også si jeg misunner dere med litt større volum, selv må jeg nok pent vente til jeg får flyttet før jeg får plass til noe større enn 450 liter. Håper det blir en del filmer gjennom sommeren fra deg, det er alltid kjekt å se hvordan kar utvikler seg.

Spesiellt spennende er det å se hvordan det går med de som pumper vann direkte fra sjøen for så å sammenligne med utviklingen i mitt system som er mer lukket. Håpet er at disse forskjellene skal kunne føre til at jeg får forbedret mitt eget hold.
Gammel 9th June 2010, 08:44   #5 (permalink)
Junior Member

Hehe - takk for det.

Jeg skal prøve å lage noen oppdaterte, vinglende filmer etterhvert som sommeren skrider frem

Når det gjelder pumping fra sjøen og lukkede systemer så er det i alle fall en faktor som er et stort problem for oss som driver med pumping, og det er inntaket. Det har en lei tendens til å gå tett desverre, noe som skaper litt hodebry. Jeg har ennå til gode å komme opp med en løsning som er noenlunde vedlikeholdsfri, dvs. som jeg ikke trenger å ta opp annenhver uke for å renske ut av.

Ellers er det jo null kontroll på hva som pumpes inn da, så det er vanskelig å unngå ting man "ikke ønsker" i karet. For eksempel så kan en oppblomstring av giftige alger bli en skikkelig katastrofe. Vet at dette har skjedd på en del offentlige akvarier tidligere og ført til en kjedelig massedød. Skal man unngå slike ting må man til med sterilisering i en eller annen form, sånn som UV eller noe slikt, men jeg vet ikke hvor lett det er å sterilisere 2000 liter i timen.

Var for en stund tilbake på omvisning på et forskningssenter her i området som har et kjempeflott anlegg der de pumper fra sjøen. De henter vann fra ca 80 m, men de hadde også problemer mer at rørene grodde igjen.
De kjørte vannet gjennom diverse filtre før de kom inn i forskningskarene. Tror de brukte et sand / grus filter. De hadde et UV anlegg også, men det tror jeg de hadde sluttet å bruke, uten at jeg helt husker grunnen til det.

Problemet med UV sterilisering og sånne filterløsninger er jo at man filtrerer vekk potensielle næringstoffet også som man jo gjerne vil ha til filterspisere.

Jeg er litt usikker på hvor mye næringsstoffer som kommer inn med vannet hos meg. Skulle tro at det var en del, men det er jo veldig vanskelig å anslå mengden av dyreplankton / zooplankton og slikt som kommer inn.

Forøvrig så kan jeg melde at jeg har fanget inn en stk yngel av enten sei eller lyr tror jeg (kan være noe annet også, det er vanskelig å si når de er så små) som jeg har satt ut i akvariet. Vet ikke om jeg får den til å spise. Så langt er den ikke videre interessert i hverken artemia eller røde mygglarver, som den foraktelig spytter ut igjen. Vil ikke ha skretting fór heller, så det er mulig den kommer til å sulte om den ikke tar til vett.

Mvh

Bjørn
Gammel 11th June 2010, 12:12   #6 (permalink)
Junior Member

Må selv passe på å unngå vekst i slanger i lukket system, unngår det for det meste ved å bruke fin blåfiltersvamp på innsug og det fungerer ganske bra. Problemet er at dette lett går tett og må renses minst 1 gang i uken for å sikre at kjølingen fungerer som den skal. Må også tilsette en del stoff for å sørge for å ha korrekte vannverdier.

Kan godt forstå problematikken rundt bruk av UV da man gjerne vil ha inn godsakene fra sjøen men sitter med valget mellom alt eller intet.

Hvor stor er den yngelen? Fanget en i går som jeg er ganske sikker på er sei. De bruker å falle for røde mygglarver ganske fort men noen enkeltindivider har måtte få dyreplankton en periode før de aksepterte mygglarvene.

Fikk også tak i noen små brislinger i går, men bøtta var så full av ålegress og annet rask at de fikk det litt trangt om plassen. Gåturen tilbake til akvariet som tok ca 15-20 minutt var nok for lang med forholdene i bøtta tatt i betraktning og de var halvdau når de kom i karet og døde vekk i løpet av noen timer. Angrer litt på at jeg ikke tok med 2 bøtter som vanlig da overlevelsesprosenten er ca 85-95% når jeg har de i egen bøtte med stor diameter og lokk til.

I dag er det stort sett regn her så jeg skal plante det jeg fikk med meg i går og se om det ikke blir en film i løpet av kvelden.
Gammel 12th June 2010, 00:18   #7 (permalink)
Junior Member

Brisling ønsker jeg meg også - en artig fisk - men her nede har de fisket opp alt. Vanskelig å få tak i om man ikke tar en tur inn i enkelte av de dypere fjordene her.

Yngelen er ikke så veldig stor og virker ganske kort "utviklet" om man kan si det sånn. Tipper ca 4 cm lang.

Vel, da er det vel bare å glede seg til du legger ut ny film da

Mvh

Bjørn
Gammel 13th June 2010, 22:23   #8 (permalink)
Junior Member

Hehe den er litt forsinket da det dukket opp noe arbeid. Fikk arbeidet med karet en del i dag og forandret oppsettet i juwelpumpen. Det er en del partikler i vannet nå så jeg venter til i morgen med selve filmen.
Gammel 14th June 2010, 23:48   #9 (permalink)
Junior Member

Det ble noen filmer men det var fremdeles litt partikler i vannet som ikke var borte ennå.

Den tredje filmen var tatt fra like over kjøleren så man bør ikke ha på høyt volum der da kamera tydligvis er veldig følsomt ovenfor lyder.

Siste filem ble tatt for å vise veksten av rødalger på baksiden av plastnettingen jeg brukte som bakgrunn i vinter da jeg festet alger på denne. Rødalgene som vokser på baksiden her er ikke å se så mye til ellers i karet og jeg tror det kan ha sammenheng med lyskilden jeg bruker.

Gammel 22nd June 2010, 08:53   #10 (permalink)
Junior Member

Flotte filmer - virkelig artig å se.

Hvordan i all verden holder du sanden så ren?
Er det dyp bunn du har?

Mvh

Bjørn
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are