| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#11 (permalink) |
|
Junior Member
|
Lenge siden jeg har lest her inne sist.
Når det gjelder sanden så er det en blanding av utforming, nyttedyr og juks ![]() Forsøker å la sanden danne små groper som samler opp rusk og rask slik at det er lettere å fjerne det under rengjøring. Forankringspunkt til ålegress og alger er også områder der rusket gjerne samler seg opp også. Det er 3 forskjelige utblås i karet som alle peker i forskjellige retninger i et forsøk på å skape ønsket bevegelse i vannsøylen og samtidig få rett vinken og styrke på strømmen. Dette har gitt varierende resultater men er så langt fornøyd. Videre benyttes nyttedyr til å spise opp matrester og algerester. Det er allikevel en del som må fjernes manuellt. SÅ kommer vi til juksedelen. Jeg har hovedsakelig 2 lag med forskjellig sand. Den nederste kommer fra fjæra i nærområdet, den er mørk og stor grad av organisk material. Det andre laget kommer fra grotlesanden og er litt mer grovkornet enn den i nærområdet. Den er lysere og inneholder mye mindre organisk material. Problemet er å holde de 2 lagene separert da en del dyr som lever i sanden forflytter en del sand (sjømus og børstemakker). Derfor har jeg en ekstra stamp med sand fra grotlesanden som jeg bruker til å strø et lag i akvariet når jeg ønsker å få den "fin og lys" igjen. Bunnen i karet varierer en del, tipper det er mellom 6-15cm+ dypt. Kan også legge til at jeg har vært bortreist en del i sommer og broren min som skulle passe på karet slurvet "litt" så nå ser det ikke ut i det hele tatt, i det minste har veksten av rødalger økt. Håper å få det i stand i løpet av neste uke.
|
|
|
#12 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hvilke nyttedyr bruker du?
Jeg har prøvd med vanlig strandsnegl, selv om de ofte kryper ut av karet mitt. Ser ut som om de tar unna litt algevekst. Ellers har jeg eremittkreps og en vanlig strandkrabbe som nok tar litt. Ett albueskjell har jeg også, men vet ikke hvor effektivt dette er. Tenkte på en eller annen form for detrius spisende sjøstjerne, men vet ikke om den vil få være i fred. Kanskje slangestjerne kunne vært noe å prøve... Mvh Bjørn
|
|
|
#13 (permalink) |
|
Junior Member
|
Bruker alt jeg kommer over av dyr som kan ta det som er til overs etter fòring eller som spiser detritus og uønskede alger. Brunpølse er veldig ettertraktet hos meg men de små jeg hadde endte opp med powerhead død.
Porselenskrabber er også ganske greie men pga den lille størrelsen må de holde seg i skjul for å unngå å bli et måltid og effekten av de blir ganske liten men de hjelper litt på. Detritus er litt vanskelig å bli kvitt ved hjelp av nyttedyr men rød sjøpølse burde ha god effekt. Den jeg fikk tak i overlevde ikke turen opp fra dypet ![]() I sanden har jeg diverse børstemarker og noen tynne røde marker jeg ikke vet hva heter. Bruker også sjømus. En viktig ting å merke seg med strandsnegler er at de ofte vil ha med seg en blindpassasjer, sortprikk.Syklusen til sortprikk vil ikke kunne fullføres i akvariet men selve steget fra snegle til fisk vil kunne skje. Vanlig fløyfisk hunnen har fått seg en dose med disse. For tiden har jeg ikke så veldig med nyttedyr og har heller ikke noe bunnlag da jeg har flyttet og den gamle sanden ble kastet, skal hente ny sand i løpet av helgen. Satser denne gangen på å kun ha den fine hvite sanden og ikke et todelt lag som over tid blir blandet ut fordi blant annet børstemakkene dumper den "styggere" sanden oppå den "fine". Samtidig har kjøleren min fått et aldri så lite problem, den virker som den skal med at den kjøler innenfor valgt intervall men det man leser på displayet stemmer ikke med dette. Når den når valgt temperatur på displayet fortsetter den til den har truffet egentlig valgt temperatur og slår seg av som normalt, men da hopper display temperaturen fra xx,0 til xx,8. Den har også begynt å bråke mer enn før, noe som madammen er veeeeldig lite glad for. Mener på at jeg har lest her inne om noen som bygde en boks for å isolere vekk lyden fra akvariekjølere men har ikke funnet den igjen enda. Tror noen kan ha kakket borti kjøleren eller så har noen vært halvfull når de skulle bære den (Den ene tingen jeg absolutt skulle bære selv...).
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |