Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26th April 2010, 22:28   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Stavanger
Meldinger: 46
Standard Merkelig massedød

Vel, jeg har hatt en liten massedød i akvariet mitt og er litt i villrede. Trenger litt input her fra dere.

Innsuget på pumpen hadde tettet seg og det ble stopp i tilførsel av friskt sjøvann, samtidig som den ene innvendige sirkulasjonspumpen hadde tatt kvelden.

Da jeg kom bort i dag og fikk fart på pumpen var det ikke mindre enn to døde trollhummer og en død pyntekrabbe i akvariet. I tillegg var en svømmekrabbe i tydelige problemer, slapp apatisk. Observerte også en tredje trollhummer med tydelige problemer, men den levde enda selv om den virket apatisk. Vanntemperaturen hadde steget til nær 14 grader (fra ca 8 som er vanntemp i sjøen).

Jeg antar at sirkulasjonen må ha stoppet opp i løpet av fredag eller lørdag, men det er ikke godt å si. Tidligst natt til fredag.

Det rare er at det ikke var en eneste død fisk, blåskjell eller anemone. Kun krabber og trollhummer. Syntes at det var litt rart om vannkvaliteten var den avgjørende faktoren.

Da jeg var ute på torsdag og drev vedlikehold heiv jeg oppi noen biter med kamskjell. Begynner nesten å lure på om det kan ha vært noe galt med denne, i og med at det er rimelig å anta at krabbene har forsynt seg av denne, mens fiskene er helt uintressert i den.

Så, er det noen som har noen erfaringer her? Jeg har fire teorier:

1. Vannkvaliteten har vært for dårlig pga pumpestoppen og trollhummere, pyntekrabber og svømmekrabber er mer følsomme for vannkvaliteten enn fisker, blåskjell og anemoner.

2. Det har vært et eller annet galt med kamskjellet jeg foret med og de dyrene som har spist av dette har strøket med.

3. Sirkulasjonspumpen har avgitt strøm til akvariet når den røk, noe som har tatt knekken på krabber / trollhummere men ikke fisk... Har ikke så mye tro på denne altså.....

4. Et eller annet i sjøen tar knekken på krabber og trollhummere men ikke fisk. Alger? Aske fra Island? En eller annen sykdom? Et eller annet krek jeg har fått inn i karet...

Noen tanker?

Mvh

Bjørn
bjornlunde er offline   Svar med sitat
Gammel 27th April 2010, 22:41   #2 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Florø
Meldinger: 31
Standard Sv: Merkelig massedød

Hei.
Min første tanke var den bråe temp økningen, kombinert med et lavere oksygennivå. Men du var ikke oppe i farlig høg temp, så jeg synes også det er litt rart at krabbene døde. Det er mer naturlig at de bare blir slappe i en periode.
Gammel 28th April 2010, 21:35   #3 (permalink)
Junior Member

Ja. jeg heller litt til at det kan ha blitt oksygenfattig nede i sanden og over bunnen. Synes som om en del av de bunnlevende dyrene hadde søkt opp av sanden og opp i høyden.

Flere som var halvdøde ser ut til å ha kviknet til da jeg fikk gang på sirkulasjonen igjen...

Men det er et lite mysterium...

Mvh

Bjørn

Sist endret av bjornlunde; 28th April 2010 kl 21:38.
Gammel 28th April 2010, 22:32   #4 (permalink)
Junior Member

Dersom du har mye slam i bunnlaget og temperaturen øker så mye på kort tid så kan det kanskje ha satt i gang en plutslig, raskt nedbrytning som først fjernet oksygenet, så dannet amoniakk for så å frigi svovelforbindelser. Sånn i verstefall....

Siden fisken kan trekke mot overfalten kan de ha sluppet lettere mens krabber og bunndyr ble forgiftet. Og siden du oppdaget dette raskt, fikk pumpa i gang igjen og så sirkulasjonen. Så avverget du kanskje at alt døde, også fiskene.

Lykke til videre med prosjektet. Jeg følger med på oppdatering på websiden din:-). Interessant å lese om akvariet helt fra starten.

Monicha
Gammel 28th April 2010, 22:40   #5 (permalink)
Junior Member

Hehe - takk for det. Artig at du følger med på prosjektet

Jeg har tenkt i de banene du skisserer selv også, så det er godt mulig at dette er årsaken ja.

Vet at en annen som opplevde lignende merket at bunnlaget luktet råttent da han fikk massedød på krabber og ikke fisk, noe som kan tyde på svovelforbindelser kanskje...

Regner med at innsuget ikke skal tette seg så lett nå i og med at jeg har fått beskyttet det bedre, så forhåpentligvis så skjer dette ikke igjen.

Mvh

Bjørn
Gammel 28th April 2010, 23:26   #6 (permalink)
Junior Member

Vet du om andre som har kaldtsaltvannsakvarier nå og som blogger? Jeg har ikke akvariet oppe nå og får litt abstinenser:-). Da hjelper det på suget å se bilder og lese om andre prosjekt.... :-)
Gammel 28th April 2010, 23:42   #7 (permalink)
Junior Member

Hehe - nei dessverre.

Bloggen til Jon Olav Bjordal ligger jo fremdeles ute, men han avsluttet jo sitt akvarium i fjor sommer. Masse fine bilder der, men den oppdateres jo ikke lenger.

Regner med at du har sett den allerede, men i tilfelle du skulle ha oversett den så er det Jon Olavs Akvarium.

Ellers så er det jo en del videosnutter på youtube da..

Skal ut og drive litt vedlikehold i morgen, så jeg skal prøve å få tatt noen bilder og legge ut på bloggen da

Men egentlig så er det jo bare en ting som virkelig kan fjerne abstinensene og det er jo å fyre opp karet igjen

Mvh

Bjørn
Gammel 29th April 2010, 20:52   #8 (permalink)

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Uddevalla, Sverige
Meldinger: 12

Jag kanske kan göra lite reklam för min tråd på det svenska forumet saltvattensguiden.se:

Västkustakvarium 90 liter - Saltvattensguidens Forum

Det är bara ett litet akvarium på 100 liter, men det är morsomt att greja med
Gammel 30th April 2010, 09:23   #9 (permalink)
Junior Member

Artig tråd, Jonas.
Fint akvarium du har der.

Det begynner virkelig å ta seg opp med aktiviteten i sjøen nå. I går, da jeg var ute, var det så mye plankton i vannet at det virket helt "grått". Aner ikke hva det er men jeg antar at en hel haug forskjellige organismer gyter på disse tider så det er vel larver av ymse slag og planteplankton.

Den materen der var forresten virkelig en god ide. Bruker du den fremdeles?

Bjørn
Gammel 30th April 2010, 09:56   #10 (permalink)
Junior Member

Forresten, Monicha...

Jeg kom over et "nytt" 2800 liter norsk akvarium som Erling Svendsen har på terassen sin. Virkelig flott - det må du ta en kikk på.

2800 liter akvarium: 2800l kaldtvann - Akvaforum.no - Akvarieforum og portal for akvarium og akvariefisk

En del andre som driver med kaldt saltvann der også.

Mvh

Bjørn
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are