Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11th July 2009, 12:06   #1 (permalink)

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Uddevalla, Sverige
Meldinger: 12
Standard 100 liter kallt akvarium

Hej alla!

Tyckte det var dags att visa lite från mitt kalla saltvattensakvarium. Jag talar inte ert vackra norska språk, men jag hoppas ni förstår ändå

Jag bor i Uddevalla på svenska västkusten. Det ligger cirka 20 mil söder om Oslo och 3 mil från kusten. Akvarieskötsel har alltid varit en stor del av mitt liv och för två år sen startade jag på nytt upp ett 100 liters saltvattensakvarium. Det har varit ett stort experiment som började utan kylning. Men efter några månader förstod jag att om nått ska överleva måste jag köpa en kylare…
Så just nu har jag följande teknisk utrustning:

Skummare: Red Sea 400 Prizm
Ljus: Glo 2x24 W T5-lysrör
Cirkulation: 4 st Koralia 1 kopplat till en Natural Wave våggenerator
Filtrering: AmTop ytterfilter 1200 L/h med filtermedia EphiSubstrat
Kylning: D&D DC-300

Akvariet befolkas av följande dyr och växter:

Skräppe-tare - Sukkertare
Finger-tare - Fingertare
Havssallat - Havsalat
Karragentång - Krusflik
Rödslick – Röd dokke
Grönslick – Grön dokke
Sågtång - Sagtang

Skärsnultra - Grønngylt
Sjustrålig smörbult - Coryphopterus flavescens
Sandstubb -
Grässnultra - Gressgylt
Stensnultra - Bergnebb
Berggylta - Berggylte
Eremitkräfta - Eremittkreps
Krabbtaska - Taskekrabbe
Sjöros - Taelia felina(?)
Havsnejlika - Sjønellik

Min inspiration har jag hittat på nätet och då måste jag framförallt tacka Jon Olav Bjørndal (Norskfisk) och Per-Kristian (Petrus) för deras fina hemsidor! Ni har verkligen inspirerat och visat att man kan skapa vackra akvarium!

-Jonas
Vedlagte miniatyrbilder
100-liter-kallt-akvarium-20090612-002.jpg   100-liter-kallt-akvarium-20090612-004.jpg   100-liter-kallt-akvarium-20090612-014.jpg   100-liter-kallt-akvarium-20090612-020.jpg   100-liter-kallt-akvarium-20090612-023.jpg  

100-liter-kallt-akvarium-20090612-024.jpg   100-liter-kallt-akvarium-20090612-028.jpg   100-liter-kallt-akvarium-20090612-045.jpg   100-liter-kallt-akvarium-tillvaext090318-001.jpg   100-liter-kallt-akvarium-090308-100l-049.jpg  

Gammel 11th July 2009, 12:10   #2 (permalink)

Standard Sv: 100 liter kallt akvarium

Ett "problem" som vi har här i Sverige är att det inte finns något tidvatten. Det ligger max på 30 cm, så det blir inga tidvattenpooler som ni har i Norge. Dessutom så är salthalten i ytvattnet runt 22 promille. Så vill man få tag på fina atlant-dyr måste man dyka. Jag hoppas på att kunna ta en reise till Norge i sommar. Finns det nått ställe som ni rekommenderar? Som är lätt att komma åt?

-Jonas
Vedlagte miniatyrbilder
100-liter-kallt-akvarium-20090612-027.jpg   100-liter-kallt-akvarium-20090612-038.jpg  
Gammel 12th July 2009, 12:25   #3 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 125

Heisann,

Takk for den flotte posten! Veldig artig å se at andre driver på med dette. Likte spesielt kjølerkassen din ;-)

Hvor i Norge har du tenkt deg? Jeg bor i Bergensområdet selv. Her er det jo veldig mange fine steder for innsamling. Hvis du skal hit kan du få kartkoordinater av meg. Men du hadde kanskje ikke tenkt deg så langt? Det vil jo muligens blir problem med transport over 2+ dager.

Jeg for min del holder på å tømme karet mitt idag. Har kjøpt meg leilighet og skal flytte. Så nå blir det slutt på bloggen. Men jeg håper å komme sterkt tilbake en gang seinere.
Gammel 18th July 2009, 19:48   #4 (permalink)

Hej Jon Olav!

Vad tråkigt att du lägger ner ditt akvarium! Det är verkligen fint och en stor inspiration. Jag har följt din blog över ett år nu. Hoppas att du snart får möjlighet att starta om på nytt!

Hehe, visst känner du igen kjølerkassen. Jag kopierade din lösning och den fungerar riktigt bra. Tyst och fin.

Det är inte helt omöjligt att vi åker till Bergen, men transporten är ett problem som du säger. En lösning kan vara en 12V-kylbag och en batteridriven luftpump. Så du får gärna tipsa om kartkoordinaterna
Vedlagte miniatyrbilder
100-liter-kallt-akvarium-e30rollcooler_mx.jpg  
Gammel 22nd July 2009, 21:46   #5 (permalink)
Member

Jeg ville også fått tak i en luftpumpe som bruker 12V. Har hørt det skal finnes.

Her er et par bra plasser:

Rongesundet

Langøy
Gammel 24th July 2009, 10:40   #6 (permalink)

Takk för tipsen på plasser!

Jag har bara hittat en luftpump som går på vanliga småbatterier, men det kan ju vara bra ändå

Elite luftpump batteridriven :: Elite :: Luftpumpar :: Sötvatten :: PWSS
Gammel 24th July 2009, 16:37   #7 (permalink)
Member

Den så perfekt ut. Burde være mulig å få til et bra transportopplegg med det utstyret der.
Gammel 27th July 2009, 13:21   #8 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Flott kar ja...
Vil bare si at det finnes hundre talls av flotte steder på sør og sør-vest kysten i Norge. Så det er nok bare å kaste dart pilen. Men må jo si at det er svært mye enklere hvis man dykker på sand fyllt bunn fra 0-10m

Gammel 27th August 2009, 07:37   #9 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248

Sen igjen, men jeg har ikke vært innom her på en stund, grunnet "uønskede hendelser".....

22 promille salt er ingen hindring for selv den mest standhaftige Lofot torsk....det er kun snakk om tilvenning. Jeg bor i Sande, her er det 15-16ppm. Det er lite, omtrent det samme som i Drammensfjorden, der fiskes det abbor.....

MEN, jeg har med hell overlevd mange arter som er fanget på Vestlandet, også anemoner som er kjent for strenge krav til salinitet.

Riktignok ser ting litt lite innbydende ut etter et halvt år uten tilsyn....eller foring....men slik er det nå engang. Er så vidt kommet igang med opprydning, håper det går greit.

Frakt av dyr i saltvann er enkelt, de kan fraktes hvor som helst. En 12V kjølebox og en liten batteridrevet luftpumpe er alt som trengs. De lurer kanskje på hvor høyvannet blir av, men jeg har testet vann etter 72 timer, det holder helt grei kvalitet. Kjedelig å ligge i en boks med hvite vegger kanskje, men det kommer de over.

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Gammel 8th September 2009, 20:07   #10 (permalink)

Välkommen tillbaka Petrus!
Hoppas att du får ording på ditt akvarium igen...

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
325 liter`n joachimB Akvarie 600L eller mindre 20 10th April 2008 18:17
HH`s 75 liter Hans Nano akvarie, opptil 130 L 23 2nd May 2007 21:02
HQI til 200 liter gomle69 Lys, filtrering & annet utstyr 5 3rd December 2005 19:15
750 liter Endre Kjøpes 5 27th June 2005 18:31
20 000 liter Reptilus D.I.Y Gjør det selv 6 25th May 2005 06:17