| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Jeg vet ikke hva som er lurest å gjøre, men da jeg startet opp mitt kar så puttet jeg alt innholdet oppi i løpet av et par dager. Null inkjørings periode.
Det ble en liten opphopning av Nitritt 3,5 mg/l etter 3 uker, men etter 5 uker var det hett borte. Det så ikke ut til at noen av inbyggerene hadde vondt av denne oppstarten. Jeg tror at når det gjelder kaldt saltvann så er det ikke nødvendig med innkjøring. Alt innholdet kommer rett fra havet og man har nesten et fix ferdig økosystem med en gang.
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
For noen år siden kjørte jeg i kolonne over Hardangervidda med sommerdekk. Det gikk også bra, men sjansen for at det går bra mange ganger er vel kanskje ikke så stor.....
Spøk til side, for å få et balansert system er det vel uansett akvarietype fornuftig å starte gradvis. Selv om mye kan gå bra, og at det tildels er veldig avhengig av hva man "putter oppi", så vil jeg på det sterkeste anbefale å ta det rolig i starten, også med et kaldt saltvannskar. Et balansert kar med saltvann inneholder bl.a. en mengde mikroorganismer, disse trenger tid på å etablere seg på et riktig nivå. Disse er igjen viktig for snegler, muslinger, anemoner og andre som stort sett lever av det som er å filtrere ut av vannet. Som igjen er føde for fisker og større dyr...osv. Også dersom man vil forsøke å holde makroalger, vil et kjemisk balansert kar være avgjørende, noe som gjerne tar litt tid. Men, når det er sagt.....det er ikke noe i veien for å sette ut et par små fisker og en eremitt eller to etter kort tid, men se bare til at ikke "maksbelastning" kommer for tidlig. Hvor lang tid det tar er avhengig av flere forhold, er bunnsubstrat og stener "levende", er det frisk sjøvann som er brukt o.l. Hva hadde du forresten i et hvor stort kar ? |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Hei,
I løpet av 3 dager hadde jeg puttet oppi følgende: 5-6 ganske store blader av sukkertare Noen steiner med krusflik 2 stk bergnebb 4 stk svartkutling ca 5 strandsnegl 3 eremittkreps. Karet mitt er 425 liter. Jeg startet opp med naturlig sjøvann, kanskje dette gjorde sitt til at oppstarten gikk såpass greit?
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Du startet forsiktig, tross alt....det meste er jo det ekspertene kaller "nyttedyr". Pass deg imidlertid for bergnebbene, de blir glupsk med alderen. Sjekket litt om jeg hadde tilgjengelig det jeg pratet om med tilsetningsstoffer......det har jeg. Trodde det var i mitt "andre hjem", men hadde en flaske liggende her. Er du interessert, så legg igjen kontaktinfo på gjesteboken på http://aquawest.com så skal jeg se hve jeg klarer å ordne.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har 4 begnebber nå, hvorav 3 av dem er omtrent full størrelse. Jeg synes ikke de er så veldig glupske, da synes jeg svartkutlingene er verre. Jeg puttet oppi en liten ulke (ca 2 cm) her for en stund siden. Den ble umiddelbart angrepet av 2 kutlinger. Det gikk bra med ulken, den forsvarte seg bra med alle piggene.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kaldt saltvann | Morild | Pratemakeren | 3 | 23rd February 2008 22:58 |
| Hei å hå! Oppstart med saltvann! | tkjohnsen | Ny til Hobbyen | 5 | 28th November 2007 16:45 |
| 72l Kaldt saltvann | Sidd | Akvarie tekknisk | 12 | 14th April 2007 14:55 |
| Lys til kaldt saltvann | TJtaule | Akvarie tekknisk | 26 | 23rd March 2005 15:29 |
| Oppstart av kaldt saltvann | Frogfish | Akvariet | 3 | 2nd March 2005 22:09 |