| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Har flere ganger funnet det som vi kaller for flytende stein i fjæra.
Det er en porøs stein som er så lett at den nesten flyter eller flyter til den har trukket vann inn i porene, derav navnet. Kan dette være stein som en gang har vært levende stein, tilsvarende levende stein i tropiske saltvannsakvarium? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Kunne være fristende å tro at dette kunne bli til levende sten hvertfall.. Med mindre disse stenene er av mineraler som er usundt for våre akvarier da?
|
|
|
#3 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
De ble laget under vulkanutbrudd rundt italia og noen faktisk fra pompei om jeg husker riktig, dvs de har ikke vært LS og hva de eksakt inneholder er jeg ikke sikker på..
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Lurer på om det er pimpstein, som er en porøs steinsort som kan flyte?
Hvis det er pimpstein, så inneholder den silisiumoksyd, og etter hva jeg har funnet ut kan den avgi stoffer som øker ph i vannet. Men hvor mye den avgir og om det utgjør noen fare for akvarievannet, det må man nesten teste ut for å vite sikkert. Men finnes det andre steinsorter i norsk natur som er porøse og lette? |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Under denne linken kan dere lese alt om pimp stein. Det er mulig jeg forveksler lime stone (pimp stein) med noe annet, men her er den
Reefs.org: Where Reefkeeping Begins on the Internet - Limestone as a Live Rock Alternative Det er mye materiale her, men det er bare og scrolle nedover så kommer dere dit. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Dec 2006
Sted: 5355 Knarrevik, Hordaland
Meldinger: 350
|
Det er ofte at man finner Siporex flytende i fjæra og ,disse blir slipt i sjøen slik at de ligner stein .Kan det være noe sånt du har funnet ?
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Lime stone er ikke det samme som pimpstein, tror jeg. Skjønner det slik av artikkelen om lime stone at det da er snakk om kalkstein fra kalksteinsklipper.
Pimpstein er vulkansk stein. Har funnet slike steiner siden midten av åttitallet. Har undersøkt noen av de, knust de for å se inni, og det er helt klart stein. Og pimpstein flyter. Har ikke lett etter de i området her jeg bor nå, men de finnes ofte i slike fjærer hvor mye drivved og sånt vaskes på land av bølgene. Pimpstein er også mulig å få kjøpt, men da stort sett små steiner som brukes til hudpleie av alle ting. Men vet at pimpstein blant annet brukes som ildfast stein, eller knuses og brukes i lettbetong. Så regner med at det må finnes en del pimpstein i naturen. Sist endret av Morild; 16th September 2008 kl 08:43. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Forhandler
|
Nokken som vet kor man får tak i limestone i norge?
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
Er det noen her som har testet levende stein i kaldt saltvann?
Da vi tok opp båten denne uken oppdaget jeg at det var vokst en masse rart på motorfestet. Fikk en liten ide jeg har lyst å prøve ut. Ide: 1 kontroll LS i kaldt saltvannskaret. 2 LS på ca 12 og 25 meters dyp som skal få stå der til neste vår\sommer for å bli "dyrket". Om det virker så vurderer jeg å sette ut noen lenker med levende stein i sjøen i starten av neste sommer for så å ta de opp igjen ved slutten av sommerferien. Kontroll LS vil bli liggende i karet så jeg kan observere om jeg får en del vekst og muligens en del organismer i den? Noen som har prøvd noe av dette før eller har noen tanker rundt prosjektet?
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| levende og død levende stein selges. | scorpion | Selges | 0 | 22nd April 2007 13:23 |
| levende stein | Sandshifter | Anbefalinger, tips & triks | 1 | 21st April 2007 15:48 |
| Levende Stein! | trustus | Kjøpes | 1 | 19th January 2007 15:07 |
| Levende stein | H.A.Z | Ny til Hobbyen | 3 | 7th November 2006 15:18 |
| Levende stein | Chippflipp | Kjøpes | 2 | 9th October 2006 15:31 |